Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC-en henger seg opp og vil ikke avslutte! [løst!]

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått et veldig irriterende problem: PC-en henger seg opp for nesten hver ting jeg gjør. Når jeg logger på, noe som tar lenger tid enn vanlig, er det første som skjer at MSN Messenger henger seg opp. Hvis jeg åpner Min Datamaskin eller noe annet i utforsker, henger det seg opp enten med en gang eller etterhvert.

Når jeg åpner noen programmer skjer det tilsynelatende ingenting, men jeg ser i Oppgavebehandling at prosessen starter. Den legger seg under "prosesser" men ikke under "programmer", og det står at den ikke bruker noe CPU, den jobber altså ikke i det hele tatt.

Det værste er at jeg ikke får avsluttet prosessen med Oppgavebehandling, verken programmene som har hengt seg opp eller de som ikke vil starte.

Når jeg prøver å slå av PC-en eller logge av, virker det som den ikke får til å avslutte alle prosessene, noen spør den om jeg vil avslutte nå eller avbryte, men når jeg trykker "avslutt nå" får den visst ikke til å avslutte da heller.

Alt går generelt tregt og lyset foran på maskinen som viser om harddisken jobber, lyser konstant hele tiden!

Det hele ender med at jeg må slå av strømmen, men når jeg slår den på igjen er alt like ille. :hrm:

Hva i huleste kan dette skyldes, og hva kan gjøres for å fikse det??

(bruker Windows XP, SP2)

Harddisken begynner å bli litt i overkant full, men det kan vel ikke være grunnen?

Snodig... :hmm:

EDIT: Endret tittel: "HJELP! PC-en henger seg opp og vil ikke avslutte!" -> "PC-en henger seg opp og vil ikke avslutte! [løst!]"

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk maskinen din for virus, hvis du ikke har kan du laste ned gratis. AVAST og AVG er 2 svært gode gratis antivirus programmer som du kan bruke, kan nesten satse 1kr på at maskinen din er ganske infisert av spywares og slikt også, så ta en sjekk med ad-awareSE, spybot og feks spywareblaster og fjern all dritten

Lenke til kommentar
Jeg har Norton Internet Security, så det er jo rart om den ikke har merka noe...

Men jeg skal prøve å søke igjennom nå, så får vi se om den finner noe...

Norton Internett Security er nok ikke det beste valget.

Etter min erfaring gjør Norton lite bortsett fra å bruke enorme mengder resurser.

Dette gjelder både NIS og NAV.

Jeg kjører selv en kombinasjon av Avast Antivirus Home editon og Kerio

Personal Firewall, begge er gratis, og langt overlegne til Norton sine alternativer.

Lenke til kommentar
Jeg har Norton Internet Security, så det er jo rart om den ikke har merka noe...

Men jeg skal prøve å søke igjennom nå, så får vi se om den finner noe...

Norton Internett Security er nok ikke det beste valget.

Etter min erfaring gjør Norton lite bortsett fra å bruke enorme mengder resurser.

Dette gjelder både NIS og NAV.

Jeg kjører selv en kombinasjon av Avast Antivirus Home editon og Kerio

Personal Firewall, begge er gratis, og langt overlegne til Norton sine alternativer.

5205934[/snapback]

Er nok ikke helt enig med deg der... OK, den bruker en del ressurser, men den har hittil klart å oppdage flere virus på PC-en min før de gjør noe skade, jeg har aldri fått noe skade av virus hittil (men det gjenstår å se, den står og søker igjennom nå...)

Men det var jo ikke virusprogram vi skulle diskutere her, så nok om det... :)

Lenke til kommentar

Neida, ikke noe virus, ifølge Norton! Ikke noe spyware/adware heller, ser det ut til...

Den var litt bedre en stund, men nå virker det som det er værre igjen. :hrm:

Noen flere idéer? Tror jeg prøver å søke gjennom harddisken for feil, får se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Det var visst ikke noen feil på harddisken heller. Er vel ganske sikkert at det er en programvarefeil da, eller hva?

Er det en idé å reinstallere Windows da, eller er det noen som har et litt mindre tidkrevende/arbeidskrevende forslag??

Det kan se ut som problemet kanskje er forårsaket av at jeg måtte slå av maskinen på feil måte, for første gang den hang seg opp, stoppet alt (til og med musa), så jeg måtte slå den av ved å kutte strømmen. Det var etter det den begynte med de problemene nevnt ovenfor, så det er kanskje det som er årsaken? :hmm:

Lenke til kommentar

Du får ikke noe bluescreen of death ??

Jeg er usikker på om dette er et hardware eller software problem.

Foreløbig har jeg troen på at dette kanskje er software.

Prøv å starte i Safe mode. Se om du får de samme problemene der.

Ellers, tenk gjennom følgende :

Noe ny hardware nylig før problemet oppstod ?

Noe ny software/drivere nylig før problemet oppstod ?

I så fall er det der du må se etter løsningen.

Sjekk og at det IKKE er den disken som har swap-filen som er full.

Det kan for få en uheldig bivirkning på XP.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som den virker igjen! :D Men jeg aner ikke hvorfor!

Når jeg starta den opp i dag (uten særlig store foeventninger), så det ut som alt fungerte greit. Jeg tenkte i begynnelsen at dette var det samme som jeg nevnte tidligere, at den fungerte litt for så å bli like ille igjen, så jeg benyttet sjansen, mens det var mulig å bruke PC-en, til å avinstallere et program som jeg hadde installert rett før problemet.

Nå ser det ut som alt er bra, jeg har prøvd å restarte mange ganger og åpnet diverse programmer, og ingen feil har oppstått. Men det er ikke godt å si hva som var problemet, ettersom ting så ut til å fungere før jeg avinstallerte noen programmer.

Hvis noen har noen konklusjon om hva problemet kan ha vært, kom gjerne med det! ;) Jeg hater problemer som løser seg uten at jeg vet hvorfor! :p

Andre ting jeg har gjort rett før problemet løste seg: tok ut CD-er fra CD-stasjonene og deaktiverte MSN fra å starte automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...