Gå til innhold

LCD vs CRT , hvorfor bør jeg kjøpe en LCD skjerm?

gamerman

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en EIZO F930 FlexScan 21 tommer som er i relativt ok stand men jeg vil gjerne prøve ut noe nytt(Veldig mye etterslep , spøkelseskygge ved bokstaver)

Ved spøkelseskygge så mener jeg en slags gjennomsiktig skygge på slutten av hver bokstav eller rundt kanter på mapper osv.

LCD skjermen skal brukes til Film , spill og bilderedigering !

Viktig med bra kontrast/farge !

Minstepris : 2500,-

Maxpris : 4500,-

Jeg vil gjerne ha de negative og positive sidene ved en LCD skjerm som er mye bedre iforhold til CRT osv.

Sett litt på disse to :

Samsung Syncmaster 930BF

Viewsonic VX924

Det er viktig med lav responstid(ms) pga jeg ikke er så veldig glad i etterslep :p

Har også hørt at man ikke kan ha høyere hz en 60 , som igjen er litt kjipt hvor jeg kan få mye høyere fps en 60 .... Er dette sant ?

Flimmerfritt bildet er også veldig viktig , se her for mer informasjon om hva jeg mener : Flimmer Fritt ?

Spec`s ligger i profilen om ønsket eller trenger å vite informasjon :)

Håper dere kan hjelpe meg med dette :thumbup:

PS: Denne skjermen blir kjøpt i desember en gang :yes:

Tatt fra HW sin LCD Guide :

Baklys

Du bør nå ha fått med deg at LCD-skjermer er avhengig av et baklys for at de skal kunne vise et bilde. Dette betyr at alle LCD-skjermer har en viss grad av gjennomslag av baklys, og dette kan oppdages når du bruker skjermen med svart bakgrunn i et helt mørkt rom. Men ikke la deg skremme av dette. Hvor mange ganger sitter du med en totalt svart skjerm foran deg?

Vi nevner dette, da det finnes noen som er utrolig kresne der ute. Gjennomlysningen varierer fra modell til modell, men de beste her viser svart på en meget bra måte (dette henviser ofte til en blanding av kontrast og lysstyrke).

Er det viktig med lys bak lcd skjermen ?

Edit : Rettet opp litt skriveleif , lest litt guider og mye er slettet fra posten !

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har en EIZO F930 FlexScan 21 tommer som er i relativt ok stand men jeg vil gjerne prøve ut noe nytt(Veldig mye etterslep , hz er ikke på topp , spøkelseskygge ved bokstaver)

Ved spøkelseskygge så mener jeg en slags gjennomsiktig skygge på slutten av hver bokstav eller rundt kanter på mapper osv.

5203803[/snapback]

Har samme skjerm selv. Det høres ut som du kjører på høy refresh rate og/eller har en dårlig vga-kabel. Phosphor persistence (hvor lenge fosforen gløder) er ganske høy på denne skjermen så det er ikke fordelaktig å kjøre høyere refresh enn nødvendig. Vet ikke helt hva du mener med: hz er ikke på topp.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har en EIZO F930 FlexScan 21 tommer som er i relativt ok stand men jeg vil gjerne prøve ut noe nytt(Veldig mye etterslep , hz er ikke på topp , spøkelseskygge ved bokstaver)

5203803[/snapback]

Har samme skjerm selv. Det høres ut som du kjører på høy refresh rate og/eller har en dårlig vga-kabel. Phosphor persistence (hvor lenge fosforen gløder) er ganske høy på denne skjermen så det er ikke fordelaktig å kjøre høyere refresh enn nødvendig. Vet ikke helt hva du mener med: hz er ikke på topp.

5208214[/snapback]

Hz er ikke på topp var faktisk jeg som hadde lest litt feil og skjønte meg veldig lite på hz osv . Jeg trodde f.eks at hvis det stod :

105.6 kHz og 84.7 Hz som det gjør når jeg kjører i 85 hz så trodde jeg at det var noe feil siden de ikke målte likt. Men det er jo bare feil oppfattet fordi det betyr egentlig at den tar 84.7 Hz .

Men kort sagt , la oss fokusere på spørsmålene i denne posten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...