Gå til innhold

Ny hardware, 6 spill mystisk fjernet fra harddisk

Athene

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et annet innlegg her om problemer med å installere windows, og nå har jeg fått opp win2k.

Når jeg så skal teste de nye delene i spill, finner jeg ut at 6 spill rett og slett er fjernet helt fra maskinen... Jeg har IKKE slettet et eneste av dem, jeg spilte dem til siste dag før jeg "tok ned" maskinen! Men like mystisk som at spillene er fjernet, så ligger det igjen en liten fil, uten spesifisert filtype, for hvert av spillene... Filene heter det samme som mappene til spillene het, og alle filene er 32kb store.

Hva i all verden har skjedd her??

PCn fungerer normalt ellers, og noen backups jeg tok dagen før PCn ble tatt ned, er der og fungerer akkurat som de skal. Jeg har ikke funnet noe annet ennå som er galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter at du bruker FAT32, og har ikke kjørt noen formatering av PC-en

Har aldri hørt om at dette har skjedd før, men noe har av en eller annen grunn køddet med filsystemet ditt, det er også mulig at filer er blitt ødelagte, at f.eks. programmer avslutter plutselig, eller ikke starter i det hele tatt.

Forskjellen på en fil og en mappe er egentlig bare at en mappe peker til et nytt directory der hvor en fil peker til fildata, hvis det er satt til null eller noe slikt, kan det virke for PCen at det er en fil istedet for et directory.

Eneste løsningen jeg kan komme på er scandisk, men det er ikke sikkert det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gått gjennom hele harddisken, sjekket hva som mangler og regna ut plassen til det som er igjen...

Om jeg høyreklikker partisjonen, sier maskinen at det er brukt opp 119GB. Om jeg høyreklikker alle gjenværende filer, sier den at de tar 79GB med plass... Mao det mangler 40GB med filer, enda mer enn jeg trodde...

Det virker jo som om filene egentlig er der fortsatt, noe de jo burde, men at "shortcut"en til alle mappene (alt som mangler er mapper, med alt innholdet, ingen single filer) er borte, og at windows derfor ikke klarer å finne frem til filene.

Dette er ikke harddisken med OS, den skulle da heller ikke bli formatert, og den er ikke FAT. Det er en sata disk på 1 år.

Det er virkelig rart, for det eneste jeg har gjort er å formatere den andre harddisken uten at denne disken engang var koblet i, og reinstallert windows.

Det eneste som kanskje kunne ha noe å si(men jeg tviler), er at jeg tidligere brukte WinXP og nå bruker Win2k. At jeg har byttet ut annen hardware skal jo ikke ha noe å si på filene på harddiskene..

Jeg skal prøve å kjøre recovery programmer og se om de finner det som mangler.

Eller så får jeg nesten prøve å få tak i noen som er proff og vet hvordan man henter tilbake eller gjenoppretter kontakten med filene...

Lenke til kommentar

Aha, kanskje det har med security å gjøre?

i såfall kan du vinke farvel til dem.

Hver bruker får det en kaller en global unique identifier som forteller hvem som eier hvilke filer, og samme brukernavn og passord gir ikke samme guid.

Men uansett: NTFS skal oppgi de filene som"orpghaned files" altså filer som ikke er linket til directoriet når du kjører scandisk, det skal ikke være mulig å miste filer uten at disken har tatt fysisk skade.

Du får nesten kontakte en proff ja, eller kjøre backup og reinstallere spilla.

Lenke til kommentar

Eh

Pcn slo seg plutselig tvert av, og da jeg kjørte feilsjekking stod det at harddiksen var FAT likevel, ikke NTFS som jeg trodde... Nå ble jeg veldig usikker på om den har vært det hele tia eller når den ble det:p

Så skjedde det tydeligvis noe annet rart, for jeg slipper ikke ut på nett med maskinen etter jeg restarta den, selv om den sier den har nettverkskontakt... Power of Win2k?:p

Lenke til kommentar

Eh

Pcn slo seg plutselig tvert av, og da jeg kjørte feilsjekking stod det at harddiksen var FAT likevel, ikke NTFS som jeg trodde... Nå ble jeg veldig usikker på om den har vært det hele tia eller når den ble det:p

Så skjedde det tydeligvis noe annet rart, for jeg slipper ikke ut på nett med maskinen etter jeg restarta den, selv om den sier den har nettverkskontakt... Power of Win2k?:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...