Gå til innhold

Spesiell overgang for USB og skjerm

Anbefalte innlegg

Skal burke en kabel av typen på bildet under.

20050303094420001.jpg

Den brukes til en skjerm switch. Problemet er at kabelen er altfor kort, og det allerede ligger frem kabler fra der switchen skal stå og til ett konferanse bord.

Der ligger det en normal VGA (D-sub) skjerm kabel, og en vanlig USB kabel(A type på bordet, og B ved switchen.)

Så det jeg trenger er en overgang for skjermkablen, og en overgang for USB. USB blir en B til A-skjøt. finnes noe slikt?

Regner med at det er USB en som blir vanskelig å finne. Hvis det ikke finnes, går det bra å klippe USB kabelen og montere på en A skjøt i stedet? Tenker da å ikke lodde med å bruke enten Scotchlock eller sukkerbit. Lodde på noe slikt blir litt for vanskelig for meg uten å bruke "enormt" med tid. Gjør dette for en kunde på jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan man skjøte datakabler selv, så lenge motstanden ikke øker så skal det ikke være noe problem det. Det man derimot kan få problemer med er at USB standarden ikke er laget for mere enn 5m, etter det skal man bruke en "aktiv" skjøt.

EDIT:

Hårek hva er forskjellen på en vanlig strømkabel og en datakabel? Begge har kobberledere har dem ikke? Noen datakabler har kanskje revolvering, andre har kanskje skjerming, men stort sett er en datakabel veldig lik en strømkabel. Og hvilken "funksjon" er det snakk om at man ødelegger?

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan man skjøte datakabler selv, så lenge motstanden ikke øker ...

5203652[/snapback]

Eller for å si det på en annen måte: elektronikk har du ikke mye greie på.

Det blir for mye å forklare dette fullt ut, men forskjellen er at datakabler skal overføre signaler med høy frekvens. Signaler med høy frekvens oppfører seg helt forskjellig fra signaler med lav frekvens.

Når du skjøter en datakabel så forandrer du impedansen, og du får refleksjoner. Slike refleksjoner kan gjøre det umulig å overføre signaler.

Lenke til kommentar

vet at man får normale skjøte kabler. Og om 5 m grensen.

Men hadde håpet på å slippe å trekke om kablene da de ligger i taket i etasjen under hvor ett annet firma har kontor. Men får vel håpe at de som la kabelen som er der i dag ikke festet den, så jeg kan bruke dem gamle som trekke tråder.

Lenke til kommentar

hårek: godt mulig, men nå er det forskjeller på hvor sensitivt utstyret er. Høyere frekvenser fører til større problemer med å skjøte en ledning. I tillegg sier du at det ikke går an å skjøte datakabler, hvorfor får man da kjøpt USB skjøte kabler? De gjør jo i praksis akkurat dem samme som om du stripper ledningen, og lodder dem sammen, og hiver litt krympestrømpe på?

Høy frekvens, nåja, hva er høy frekvens mener du? Cat 5 er spesifisert opp til 100MHz etter hva jeg husker og det er da ingen problemer med å skjøte sammen en cat5 ledning, om man så bruker ett skjøtetykke eller man tar og knoter med å lodde det sammen.

Og hvem som har peiling på elektronikk eller ikke skal jeg ikke si noe om, jeg mener fremdeles man kan skjøte en datakabel, riktignok er det noen som stiller høyere krav til skjøten, men stort sett kan alle datakabler skjøtes.

Som du skriver selv "Slike refleksjoner kan gjøre det umulig å overføre signaler." Her sier du selv at det stilles krav til skjøten, du sier jo faktisk at det er mulig.

Lenke til kommentar

Det jeg tror Hårek prøver å si er at det er vesentlig vanskeligere å få skjøtet en datakabel perfekt, enn å gjøre det samme med en vanlig strømledning.

Selvfølgelig er det mulig, men man bør jo kanskje vite litt om hva man holder på med før man setter igang med å klippe....(og skjøte)

Endret av fredster
Lenke til kommentar

Man snakket om å bruke "Scotchlock eller sukkerbit". Hvis man prøver å skjøte en datakabel uten å vite hva man holder på med, så vil man sannsynligvis ikke få det til.

Det er selvsagt mulig å skjøte hva man vil hvis man har kontroll over impedansen i skjøtepunktet, men akkurat det er ikke lett å få til med hobbymetoder.

Når man kjøper en skjøtekabel så blir jo det noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...