Gå til innhold

Klenodium av en bærbar? :)

P|zZa

Anbefalte innlegg

Har jo et eksempel med faddern da..

Skulle kjøpe seg ny harddisk rundt den tia dette kom og han hadde planer om å kjøpe seg en 40 mb framfor en 20 mb..

Selgeren frarådet han dette med en glittrende replik: "du kommer ALDRI til å få bruk for 40 mb disk, du klarer aldri å fylle den opp!" :!:

Så der ser vi kor en utvikling vi har hatt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Osborne maskina kjører på en Z80 prosessor, eller en ekvivalent til

denne, og operativsystemet den ble levert med i sin tid, er C/PM, en forløper

til MSDOS, og den var også en del mer avansert.

Osborne var en flott maskin det, men ikke akkurat bærbar ! :-)

Tror det er ingen her som slår meg! Jeg har nemlig en Osborne 1 stående i en eller annen bod :-) http://www.digibarn.com/collections/systems/osborne1/

Aner ikke specsene på denne, men det var ihvertfall lenge før det ble vanlig med harddisker, 3 1/2" disketter osv. Den har 2x 5 1/4" diskettstasjoner og en bitteliten skjerm. Mulig den kan kjøre en tidlig versjon av MS-Dos, men er usikker på det også... Selges høystbydende :-)

-

Fant forresten denne siden med specs:

http://oldcomputers.net/osborne.html

Veier ca 12 kg,

4 MHz prosessor

64 KB RAM

5" skjerm med oppløsning på 53 x 24 tegn

:-)

-M

5210208[/snapback]

Endret av Eddie123
Lenke til kommentar
Har jo et eksempel med faddern da..

Skulle kjøpe seg ny harddisk rundt den tia dette kom og han hadde planer om å kjøpe seg en 40 mb framfor en 20 mb..

Selgeren frarådet han dette med en glittrende replik: "du kommer ALDRI til å få bruk for 40 mb disk, du klarer aldri å fylle den opp!"  :!:

Så der ser vi kor en utvikling vi har hatt  :p

5211755[/snapback]

Selgeren hadde jo for så vidt rett i dette. I denne dataens levetid ville faren din sannsynligvis aldri komme til å trenge mer enn 40MB.

Hvis det hadde vært mulig å kjøpe en 40 TB harddisk til en vanlig pc til jobbing med word, litt spill etc ville dette nok også vært å fraråde i dag.

Ser ikke bort i fra at TB blir den nye enheten på harddisker om noen år.

Lenke til kommentar
Tror DOS må ligge inne først, ja, som forrige skribent sier. Men du kan starte Windows automatisk ved å legge til kommandoen Win (tror det var det) nederst i autoexec.bat.

5208829[/snapback]

Stemmer, og ikke bare DOS, men MS-DOS såvidt jeg husker. Så du må nok finne pakken med MS-DOS disker, evnt så har flere av oss liggende MS-DOS. Tror lisensen har gått ut, så det er antageligvis fritt frem for å kopiere nå? Dvs jeg tror neppe MS bryr seg.

5208836[/snapback]

Må det være MS-DOS? Hva er det for tull!? Selvfølgelig trenger du ikke bruke Microsoft sin variant! Du kan utmerket godt bruke DR-DOS også :p

Men MS-DOS er jo det vanligste jeg :)

5210225[/snapback]

Det er ikke tull, MS ble blant annet saksøkt av ett større software firma som hadde sin egen DOS versjon for å ha lagt inn en kode som skulle gjøre det umulig å bruke windows fra nettopp deres DOS. Husker ikke hvilket selskap dette var i farten, så fort ble de glemt :) Dette var vel også BTW en av de få gangene MS er blitt funnet skyldig i denne typen ting, det viste seg(om jeg ikke husker feil) at de faktisk hadde lagt inn en sperre. Dvs mulig de fjernet dette før win 3.11, dog var det vel ikke DR-DOS det var snakk om.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Du burde ikke legge inn windows 3.11 på den, det er for lite minne, og hvis den i det hele tatt starter vil den gå forferdelig tregt. Bruk Windows 3.0 i stedet.

Jeg har en gammel bærbar selv, en Mitac (Cinet) med 33MHz 486-prosessor, 3 MB minne og 116MB harddisk og med DOS 6.22, Windows 3.11 og Office 4.2. Jeg bruker den maskinen hver dag på skolen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

www.bootdisk.com

Her jeg er sikker på du finner allt du trenger for å få inn win 3.16 på'n. Husker jeg 'dævvla' mye med dette her i mine yngre dager. Leit litt rundt der så finner du en section som omhandler eldre versjoner av diverse startup-disketter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...