P|zZa Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Fikk idag tak i ei Zenith SuperSport Sx (ZWL-0300-04) bærbar maskin som var på vei til å bli kasta! Tok den med meg hjem og koblet på det 2 kg tunge (ekstra(?)) batteriet og fyrte den opp! Tror ikkje du at den startet også Så holder på å leite litt etter en windows 3.11 installasjon (husker at fattern hadde dette liggende på en vel 8 disketter for en tid tilbake ) så jeg får teste dette på den! Var desverre ingen ting som lå inn på den..kom meg bare inn i bios Men det jeg lurer litt på er om noen her vet noe om hvor gammel denne maskinen er..tipper selv at den er rundt 10 år Litt teknisk om den: 386 16Mhz 40 Meg HD 640k Ram 1.44 FD 1 serial port 1 parallel port Mono Display 6.5"X8.5" VGA Video Output 2400 Baud Modem Battery AC Adapter Wt= 16lbs. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Råstilig! Har du mulighet til å ta bilde av den? Det hadde vært stilig å ha med seg noe sånt på nettverksparty! Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 hehe..kanskje d ja Er jo mulighet for ekstern skjerm! hehe Men kan legge ut noen bilder i morgen..skal til å se lost Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Fant en liten link her... Den er vist fra 1990 Men lurer litt på hvordan jeg får lagt inn windows btw: bra episode av lost Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Steike for en klump med det batteriet Jeg har også en GAMMEL laptop, det som er så spesielt med den er at jeg enda ikke har funnet ut hvilket merke det er. Står Ingenting på den. Eneste er Biosen som er av "merke" phoenix, det er alt jeg vet Ellers er spesifikkasjonene omtrent like som den du har. alt funker supert bortsett fra batteriet Alltid artig med gamle laptoper Kostet nok endel da de kom, hehe Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Tøft! Jeg hadde en gang en "bærbar" 286...som veide 11 kg. Solgte den på QXL for 1000 kr for noen år siden... Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Men lurer litt på hvordan jeg får lagt inn windows Sett i diskett nr 1? skriv "a:", trykk enter. skriv "install" (eller var det setup?), trykk enter. gjør som du får beskjed om? Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Men lurer litt på hvordan jeg får lagt inn windows Sett i diskett nr 1? skriv "a:", trykk enter. skriv "install" (eller var det setup?), trykk enter. gjør som du får beskjed om? 5206793[/snapback] Var det jeg også trodde Men kommer opp et system som heter(?) "MFM-300 Command Summary" når du kjører kommandoen "?" Har ikke vært borti dette før! Men det jeg begynner å lure litt på er om det er harddisk på den? Eller om det er "ekstern" enhet du må bruke? Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Hehe..ja! Lurer virkelig på prisen på slikt utstyr var i 1990? Stasjonære maskiner var jo ikkje direkte billige da, og når man da tenker på all "teknologien" som er stappet inni dinna klossen der btw: batteriet varte nesten 1 time i går og da hadde ikkje den stått lenge og ladet seg heller..må være en koblingsfeil på den Lenke til kommentar
magnaar Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Jeg vet jeg har en IBM bærbar 386 stående i kjellern. Nøyaktige spex på den husker jeg ikke i farten, men den er på størrelse med en stresskoffert. Svart/orange skjerm, floppy, 30mb hdd (som jeg meeener er scsi), tung som bly, og hvis jeg ikke husker helt feil, har den ikke batteri. har til og med orginal embalasje Dersom noen ønsker til "samlingen sin" så skrik ut Magnus Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Whey, et rask søk på google og jeg fant ut at laptopen jeg har er en Winbook. (www.winbook.com) Den er fra March 1992 står det på baksiden. Men artig at man fortsatt får kjøpt batterier til den faktisk! Endret 26. november 2005 av el`satanical Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Ja! Er ikke måte på hvor med reservedeler dem selger til slike maskiner... Fant flere sider som hadde både ekstra batteri, nytt CMOS batteri, hd osv.. Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Men lurer litt på hvordan jeg får lagt inn windows så vidt jeg husker, må man ha dos installert for å kunne bruke windows 3.11, maskinen booter i dos, man må inn og taste for å få windows til å starte. tror ikke det ble mulig å boote direkte til windows før i win 95, og at først windows 2000 var bygget på noe annet enn dos. men du kan jo uansett se om du finner noe du kan komme i gang med på http://www.bootdisk.com/. Lenke til kommentar
twb Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Tror DOS må ligge inne først, ja, som forrige skribent sier. Men du kan starte Windows automatisk ved å legge til kommandoen Win (tror det var det) nederst i autoexec.bat. Endret 26. november 2005 av twb Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Tror DOS må ligge inne først, ja, som forrige skribent sier. Men du kan starte Windows automatisk ved å legge til kommandoen Win (tror det var det) nederst i autoexec.bat. 5208829[/snapback] Stemmer, og ikke bare DOS, men MS-DOS såvidt jeg husker. Så du må nok finne pakken med MS-DOS disker, evnt så har flere av oss liggende MS-DOS. Tror lisensen har gått ut, så det er antageligvis fritt frem for å kopiere nå? Dvs jeg tror neppe MS bryr seg. Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Hørtes bra ut...men hvordan får man lagt inn dos via dette systemet som ligger inne? Ser at kommandoene man kan bruke går fra: "?,b,c,d....t,u,v,test og system" der system er biosen.. Ser også at kommandoen B er "Boot from disk" og tilhørende syntax til dette er: "B [{F:W}] [{0:1:2:3}] [:<partition>]" Greit nok at jeg jobber med data selv, men har nok aldri vært borti dinna menyen der før... Noen som kjenner til dette og evt. hva jeg kan gjør... Skal se om jeg får skaffet DOS i løpet av helgen Lenke til kommentar
BeeR Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Tror det er ingen her som slår meg! Jeg har nemlig en Osborne 1 stående i en eller annen bod :-) http://www.digibarn.com/collections/systems/osborne1/ Aner ikke specsene på denne, men det var ihvertfall lenge før det ble vanlig med harddisker, 3 1/2" disketter osv. Den har 2x 5 1/4" diskettstasjoner og en bitteliten skjerm. Mulig den kan kjøre en tidlig versjon av MS-Dos, men er usikker på det også... Selges høystbydende :-) - Fant forresten denne siden med specs: http://oldcomputers.net/osborne.html Veier ca 12 kg, 4 MHz prosessor 64 KB RAM 5" skjerm med oppløsning på 53 x 24 tegn :-) -M Endret 26. november 2005 av BeeR Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Tror DOS må ligge inne først, ja, som forrige skribent sier. Men du kan starte Windows automatisk ved å legge til kommandoen Win (tror det var det) nederst i autoexec.bat. 5208829[/snapback] Stemmer, og ikke bare DOS, men MS-DOS såvidt jeg husker. Så du må nok finne pakken med MS-DOS disker, evnt så har flere av oss liggende MS-DOS. Tror lisensen har gått ut, så det er antageligvis fritt frem for å kopiere nå? Dvs jeg tror neppe MS bryr seg. 5208836[/snapback] Må det være MS-DOS? Hva er det for tull!? Selvfølgelig trenger du ikke bruke Microsoft sin variant! Du kan utmerket godt bruke DR-DOS også Men MS-DOS er jo det vanligste jeg Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Tror det er ingen her som slår meg! Jeg har nemlig en Osborne 1 stående i en eller annen bod :-) http://www.digibarn.com/collections/systems/osborne1/Aner ikke specsene på denne, men det var ihvertfall lenge før det ble vanlig med harddisker, 3 1/2" disketter osv. Den har 2x 5 1/4" diskettstasjoner og en bitteliten skjerm. Mulig den kan kjøre en tidlig versjon av MS-Dos, men er usikker på det også... Selges høystbydende :-) - Fant forresten denne siden med specs: http://oldcomputers.net/osborne.html Veier ca 12 kg, 4 MHz prosessor 64 KB RAM 5" skjerm med oppløsning på 53 x 24 tegn :-) -M 5210208[/snapback] Hehe..nydelig maskin da Lurer virkelig på hva de kostet den gangen? Og hva verdien på noe slikt blir om en 20 år.. Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg mener jeg ble fortalt at den vi hadde kunne ha kostet en ca 40k den gang(kanskje mer også?), men i hvor stor grad det stemmer har jeg ikke peiling på Endret 26. november 2005 av el`satanical Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå