Gå til innhold

Klenodium av en bærbar? :)

P|zZa

Anbefalte innlegg

Fikk idag tak i ei Zenith SuperSport Sx (ZWL-0300-04) bærbar maskin som var på vei til å bli kasta!

Tok den med meg hjem og koblet på det 2 kg tunge (ekstra(?)) batteriet og fyrte den opp! Tror ikkje du at den startet også :cool:

Så holder på å leite litt etter en windows 3.11 installasjon (husker at fattern hadde dette liggende på en vel 8 disketter for en tid tilbake :p ) så jeg får teste dette på den! :D Var desverre ingen ting som lå inn på den..kom meg bare inn i bios

Men det jeg lurer litt på er om noen her vet noe om hvor gammel denne maskinen er..tipper selv at den er rundt 10 år :hmm:

Litt teknisk om den:

386

16Mhz

40 Meg HD

640k Ram

1.44 FD

1 serial port

1 parallel port

Mono Display 6.5"X8.5"

VGA Video Output

2400 Baud Modem

Battery

AC Adapter

Wt= 16lbs.

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steike for en klump med det batteriet :D Jeg har også en GAMMEL laptop, det som er så spesielt med den er at jeg enda ikke har funnet ut hvilket merke det er. Står Ingenting på den. Eneste er Biosen som er av "merke" phoenix, det er alt jeg vet ;) Ellers er spesifikkasjonene omtrent like som den du har. alt funker supert bortsett fra batteriet ;)

Alltid artig med gamle laptoper :) Kostet nok endel da de kom, hehe

Lenke til kommentar
Men lurer litt på hvordan jeg får lagt inn windows :p

Sett i diskett nr 1?

skriv "a:", trykk enter.

skriv "install" (eller var det setup?), trykk enter.

gjør som du får beskjed om?

5206793[/snapback]

Var det jeg også trodde :p

Men kommer opp et system som heter(?) "MFM-300 Command Summary" når du kjører kommandoen "?"

Har ikke vært borti dette før! :roll:

Men det jeg begynner å lure litt på er om det er harddisk på den? Eller om det er "ekstern" enhet du må bruke?

Lenke til kommentar

Hehe..ja! Lurer virkelig på prisen på slikt utstyr var i 1990?

Stasjonære maskiner var jo ikkje direkte billige da, og når man da tenker på all "teknologien" som er stappet inni dinna klossen der :tease:

btw: batteriet varte nesten 1 time i går :ohmy: og da hadde ikkje den stått lenge og ladet seg heller..må være en koblingsfeil på den :p

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har en IBM bærbar 386 stående i kjellern.

Nøyaktige spex på den husker jeg ikke i farten, men den er på størrelse med en stresskoffert. Svart/orange skjerm, floppy, 30mb hdd (som jeg meeener er scsi), tung som bly, og hvis jeg ikke husker helt feil, har den ikke batteri. har til og med orginal embalasje ;)

Dersom noen ønsker til "samlingen sin" så skrik ut :D

Magnus

Lenke til kommentar
Men lurer litt på hvordan jeg får lagt inn windows :p

så vidt jeg husker, må man ha dos installert for å kunne bruke windows 3.11, maskinen booter i dos, man må inn og taste for å få windows til å starte.

tror ikke det ble mulig å boote direkte til windows før i win 95, og at først windows 2000 var bygget på noe annet enn dos.

men du kan jo uansett se om du finner noe du kan komme i gang med på http://www.bootdisk.com/.

Lenke til kommentar
Tror DOS må ligge inne først, ja, som forrige skribent sier. Men du kan starte Windows automatisk ved å legge til kommandoen Win (tror det var det) nederst i autoexec.bat.

5208829[/snapback]

Stemmer, og ikke bare DOS, men MS-DOS såvidt jeg husker. Så du må nok finne pakken med MS-DOS disker, evnt så har flere av oss liggende MS-DOS. Tror lisensen har gått ut, så det er antageligvis fritt frem for å kopiere nå? Dvs jeg tror neppe MS bryr seg.

Lenke til kommentar

Hørtes bra ut...men hvordan får man lagt inn dos via dette systemet som ligger inne?

Ser at kommandoene man kan bruke går fra: "?,b,c,d....t,u,v,test og system" der system er biosen..

Ser også at kommandoen B er "Boot from disk" og tilhørende syntax til dette er: "B [{F:W}] [{0:1:2:3}] [:<partition>]"

Greit nok at jeg jobber med data selv, men har nok aldri vært borti dinna menyen der før... :roll:

Noen som kjenner til dette og evt. hva jeg kan gjør...

Skal se om jeg får skaffet DOS i løpet av helgen :)

Lenke til kommentar

Tror det er ingen her som slår meg! Jeg har nemlig en Osborne 1 stående i en eller annen bod :-) http://www.digibarn.com/collections/systems/osborne1/

Aner ikke specsene på denne, men det var ihvertfall lenge før det ble vanlig med harddisker, 3 1/2" disketter osv. Den har 2x 5 1/4" diskettstasjoner og en bitteliten skjerm. Mulig den kan kjøre en tidlig versjon av MS-Dos, men er usikker på det også... Selges høystbydende :-)

-

Fant forresten denne siden med specs:

http://oldcomputers.net/osborne.html

Veier ca 12 kg,

4 MHz prosessor

64 KB RAM

5" skjerm med oppløsning på 53 x 24 tegn

:-)

-M

Endret av BeeR
Lenke til kommentar
Tror DOS må ligge inne først, ja, som forrige skribent sier. Men du kan starte Windows automatisk ved å legge til kommandoen Win (tror det var det) nederst i autoexec.bat.

5208829[/snapback]

Stemmer, og ikke bare DOS, men MS-DOS såvidt jeg husker. Så du må nok finne pakken med MS-DOS disker, evnt så har flere av oss liggende MS-DOS. Tror lisensen har gått ut, så det er antageligvis fritt frem for å kopiere nå? Dvs jeg tror neppe MS bryr seg.

5208836[/snapback]

Må det være MS-DOS? Hva er det for tull!? Selvfølgelig trenger du ikke bruke Microsoft sin variant! Du kan utmerket godt bruke DR-DOS også :p

Men MS-DOS er jo det vanligste jeg :)

Lenke til kommentar
Tror det er ingen her som slår meg! Jeg har nemlig en Osborne 1 stående i en eller annen bod :-) http://www.digibarn.com/collections/systems/osborne1/

Aner ikke specsene på denne, men det var ihvertfall lenge før det ble vanlig med harddisker, 3 1/2" disketter osv. Den har 2x 5 1/4" diskettstasjoner og en bitteliten skjerm. Mulig den kan kjøre en tidlig versjon av MS-Dos, men er usikker på det også... Selges høystbydende :-)

-

Fant forresten denne siden med specs:

http://oldcomputers.net/osborne.html

Veier ca 12 kg,

4 MHz prosessor

64 KB RAM

5" skjerm med oppløsning på 53 x 24 tegn

:-)

-M

5210208[/snapback]

Hehe..nydelig maskin da :p

Lurer virkelig på hva de kostet den gangen? Og hva verdien på noe slikt blir om en 20 år.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...