Gå til innhold

Må man ha dv-inn?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt kamera. Panasonics testvinner GS150 selges ikke lengre i Norge. Det gjør derimot GS140 som er identisk bortsett fra at det ikke har dv-inn. Hvis jeg går for gs140, redigerer film og brenner den til dvd, OG SENERE OMBESTEMMER MEG OG VIL REDIGERE MER; Er det mulig? Eller må jeg for slike tilfeller ha dv-inn på kameraet, få det tilbake til en dv-kassett og ta det derfra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du treng ikkje DV-inn for å få video frå DVD til data for redigering, om det er det du spør om. Det finst mange forskjellige program som kan gjere det for deg.

Om det er ein mogelegheit for at du kan kome til å redigere noko på nytt, kan det vere like greitt å spare på alle råtaper, og ikkje ta over noko.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel det jeg spør om. Om jeg kan få det ferdig-redigerte materialet på dvd over på f.eks adobe premiere elements for å redigere litt mer. Legge til mer eller fjerne noe. Men hvordan er det mulig? Kan "premiere elements" da detektere fra dvd-spilleren i pc`en? Da kan man i prinsippet redigere og leke seg med Hollywood-produksjoner? Lime inn en scene fra en "ordentlig" film inn i min egen amatørproduksjon? Jeg trodde man måtte ha mer proffesjonelt utstyr til det...

Lenke til kommentar

Det finst vel fleire program som kan rippe DVDar til PC. Då vil filmen verte lagt inn på harddisken som ei/fleire filer. Desse kan anten importerast direkte inn i Premiere Elements, eller ein må konvertere dei til eit anna format før ein kan gjere det.

DV-inn har uansett ingenting med den prosessen å gjere...

Lenke til kommentar

Du kopierer VOB-filene fra DVD'en over på PC'en. De er ikke annet enn MPEG-2-filer som kan redigeres i f.eks. Adobe Premiere. Det er fullt mulig å more seg med å redigere Hollywood-produksjoner, ja.

Husk ellers at når du har lagt DVD av opptakene, er de konvertert fra DV-AVI til MPEG-2, altså sterkt komprimert, og følgelig litt forringet i kvalitet. Når du så har brukt dette som nytt råmateriale og lager en ny DVD, forringes kvaliteten ytterligere ved annen gangs komprimering.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg er allikevel ikke HELT sikker. Ved bruk av harddiskbasert kamera kan man IKKE bruke Adobe eller Pinnacle. De detekterer ikke fra harddsik, iflg. flere kilder. Bl.a. JVC påpekte dette i en mail ved forespørsel. Man må der bruke redigeringsprogrammet som følger med kameraet. Eller er det slik som det blir nevnt her, at det er mulig, men at det handler om at kvaliteten blir forringet? Kan man ta en Holywood-produksjon på dvd og legge egendefinert innhold i forhold til tid på "tidslinja" i f.eks. Adobe Elements og redigere som man lyster?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kjøpte kamera med DV inn da dette var viktig for meg. Du kan da laste film fra kamera til PC, redigere i DV kvalitet og så laste den redigerte filmen tilbake til DV kassett. Du vil dermed ikke ha noen kvalitetsforringelse.

Dersom du laster film fra kamera til PC (via DV ut), redigerer og så brenner DVD så vil du komprimere filmen og teknisk sett få en forringelse siden DV er "bedre" enn DVD. Og dersom du ikke har DV inn på kameraet så har heller ikke mulighet til å lagre den den endelige filmen din på DV format (så sant du ikke lagrer den på HD). Mao. jeg anbefaler deg DV inn da dette gir flere muligheter. Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt et DV kamera i dag uten denne muligheten.

mvh.

muthe

Lenke til kommentar

Grunnen til at ein ikkje kan bruke Adobe Premiere Elements eller Pinnacle Studio for å redigere noko ein har filma med harddiskbasert kamera, er at dei filmer med eit anna format: MPEG2. Dette er det same som vert brukt på DVDar.

Når det gjeld det opprinnelege spørsmålet ditt:

Du kan gjere det. Med mindre det er kopisperrer på ein DVD, slik at du ikkje kan rippe den, kan alle DVDar leggjast inn på ein PC. Om dei filene du då får kan importerast inn i eit program for redigering, kjem an på programmet. Om Premiere Elements støtter MPEG-2, slik Beatnik seier, veit eg ikkje, men det finst utvilsomt fleire program som kan konvertere frå MPEG2 til t.d. AVI.

Men kvaliteten vert dårlegare, og det er kanskje ikkje det mest praktiske...

Lenke til kommentar

Beatnik.

Er du sikker på at Premiere Elements støtter mpeg 2. Jeg sendte en mail til Adobe, men de skrev tilbake at de ikke svarte på brukerspørsmål og henviste til FAQ. Der fant jeg ingenting.

Jeg takker for alle svar. Jeg irriterer meg grenseløst over at Panasonic ikke selger testvinneren fra Forbrukerrådet i Norge. Hvis jeg vinner i lotto kjøper jeg Canon XM2 istede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...