eivindcom Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Har sett meg ut følgende sammen setning: -Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU -Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte -Abit SG-80, SIS661FX, Socket-775, m-ATX, SATA, LAN, VGA, Raid, Lyd, AGP8X -Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched ValueRAM 512MB Har en 250GB IDE harddisk fra før av, begynner med den og oppgraderet til 2 stk SATA i RAID 0 (Er ikke det speil) Skal kjøre Windows Server 2003 som web server (+ file sharing) Total pris blir ca 4500 kr. Noen som noen meninger om dette? Bedre forslag? Mvh, Eivind Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) hvaslags webserver er det snakk om? (i.e. til hvor mange brukere, hvaslags trafikk?) så litt overdimensjonert ut i mine øyne, men jeg tenker muligens litt "små" dimensjoner på hva den skal brukes til.. RAID 0 er striping, Raid 1 er vel speiling.. Endret 24. november 2005 av MrLee Lenke til kommentar
akrovel Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ta deg en tur inn på dell.no. Dei har veldig ofte veldig billige pcar. Satt sammen en pc for ca 2900 kr inkl frakt for noen dager siden. Lenke til kommentar
eivindcom Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Takk for raske svar! Serveren skal stå hjemme på ei 4mbit linje og hoste 4 domener i begynnelsen (ASP portaler og bilde database) Tipper max 10-20 brukere på det mest ekstreme. Det blir nok også litt streaming, file sharing og FTP... får se. Ønsket å bruke "budsjettet" på mest mulig regne kraft, derfor ingen CD, 3D og liknende. Har sjekket dell og for en slapp 512MB/Penrium Celeron.. I mitt forslag er den en dual P4. Er litt usiker på hovekort... Er ute etter mest mulig server ytelse og stabilitet for penga! Eivind Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 poenget er at til 10-20 brukere så er det vel ikke behov for en så kraftig CPU, ei heller 1GB ram? Lenke til kommentar
eivindcom Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Det e eg heil enig i! Men eg vil ha noe å vokse på! Det eg e på jakt etter her er om denne konfigurasjonen er optimal, event om noen anbefaler andre komponenter rundt samme pris (4500,-) Setter stabilitet i høysetet! Eivind Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 hehe, sant nok, og til 4500kr er det ikke akkurat avskrekkende heller men hvis du skal ha max stabilitet så er vel den CPU'en på ett Intel brikkesett optimalt? men da må du kanskje over på DDR2? Lenke til kommentar
eivindcom Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Dette er bra! Akuratt sånt jeg er ute etter! Problemet mitt er at eg har jobba 3 år som nettverk/server admin på et stort nett, har MCSE (NT4.0, exchange, IIS++) Men sluttet å jobbe med IT for ca 4 år siden og har siden ikke holdt meg oppdatert på HW fronten... Intel brikkesett, det hadde ikkje jeg tenkt på, skal sjekke med ein gang. Kan gå opp til 5000,- så me får se. Forslag til hovedkort/brikkesett? Eivind Lenke til kommentar
opticus Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Det er veldig fint med endel ram på webserver, min erfaring er at webservere eter seriøse mengder med ram, men dette kan jo tunes og kommer ann på hva du skal hoste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå