Gå til innhold

prosjekt "Modulbasert Server" | Update: 16.01

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt 2 nye gjengede staver, så nå har jeg totalt 4 meter. Det begynner å gå opp for meg at dette kommer til å bli forholdsvis tunge moduler.

I tillegg så er miniITX hovedkortet kjøpt, og det er det jeg sitter og bruker ATM! Valget falt på "VIA EPIA MII12000, C3/Nehemiah 1200Mhz Mini-ITX, DDR266, VGA, Tv-Out, Firewire" Her er et lite bilde: tmb_300X300_25118.jpg

Nå begynner jeg virkelig å få tro på prosjektet mitt! :D Planen og håpet er at de 2 første dikene er på plass om ca. en måned! :) Raidkortet har jeg alt.

Desverre blir det ikke noe bygging før etter den 5. januar. Skulle så gjerne ha begynnt nå!

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir knall, det begynner å likne på noe for min del og, i og med at jeg vant luke 24 i hardware.nos kalender :)

Forøvrig har jeg bare god erfaring med VIA sine mini-itx kort, riktignok kan de bli litt svake til noen oppgaver, men stort sett funker dem gull til det meste(Jeg hadde VIA C3 800MHz, kortet tror jeg var ett V8000 hvis jeg ikke husker helt feil).

Lenke til kommentar

Graittis med kompo'en, da ;) Var det shuttelen? Den hadde jeg en liten drøm om å vinne!

... riktignok kan de bli litt svake til noen oppgaver ...
Hehe, der er jeg 100% enig. Testet og kjøre superPI på det. 1M @ 7 minutter :/ Men det fungerer supert til vanlig bruk desktopbruk aka. surfing, IRC'ing, DivX/Xvid, mp3 osv.

Har ikke testet det med DVD enda, men jeg velger å tro det vil gå knirkefritt :) Faktisk så gikk det ann å spille CS 1.6 med dette kortet, ca 40fps @ 640*480 med D3D :p Dog ikke noe å annbefale..

Lenke til kommentar
Graittis med kompo'en, da ;) Var det shuttelen? Den hadde jeg en liten drøm om å vinne!

Har ikke testet det med DVD enda, men jeg velger å tro det vil gå knirkefritt :)

5357974[/snapback]

Jada, var shuttelen som gikk til meg :)

Ellers DVD vil gå fint, da det på ditt kort, er en integrert dekodings chip, så DVD dekoding går helt topp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update, update!

Endelig fant jeg ledningen til kamera'et :D Har lett i flere dager! Det har skjed mye med denne saken i det siste. Men dere vil vel se bilder? Ok, vi kjører på! (PS: alle bilder er klikkbare)

DSC00253_thumb.jpg

Bilde av de nye delene mine :D Det er da altså et Gigabit pcmcia nettverkskort (D-link), en 12db 80*80mm vifte (papst), en liten og søt idekabel og en 2,5" 60gb 5400rpm disk (type samsung). Alt dette kom på rundt 1600,- PS: Ikke vær redd, 20 pins kabelen til hovedkortet skal ikke se sånn ut, den bare er der midlertidig sånn at jeg får brukt pcen! :)

DSC00246_thumb.jpg

bildet av hovedkortet tatt ovenfra. Det er sata raidkortet du ser til venstre på bildet.

DSC00247_thumb.jpg

Enda et bilde av hovedkortet, bare denne gang i en litt annen vinkel.. Søtt, ikke sant? <3

DSC00248_thumb.jpg

jo flere bilder, jo bedre. Stemmer ikke dette? Enda et hovedkortbilde ihvertfall!

DSC00249_thumb.jpg

Bilde som viser IOportene på kortet. Desverre er det bare 2 USBporter. Jeg må finne ut om det går ann kjøpe en bracket med flere porter på. For jeg har lest på VIA sin side at chipsettet som brukes støtter 6 USBporter... Må sjekkes ut!

DSC00251_thumb.jpg

Bilde av topplata til hovedkortmodulen. Hullet som er der er på 75mm i diameter, og er helt fint og rundt. ble utrolig fornøyd med dette hullet egentlig! Tusjen som er brukt fjernes på 1 sekund med litt Aceton.

DSC00252_thumb.jpg

Closeup av viftehullet. Pent, ikke sant?

- - - - -

Sammendrag:

Ting ble ikke 100% slik som jeg hadde tegnet det i Sketchup. Vil vel kanskje ikke tørre å påsta 50% en gang! Men forrandringene som ble gjort syntes jeg ikke har gjort modulen dårligere eller styggere, men har heller gjort at jeg antagelig vil klare å gjennomføre dette. Høyden på denne modulen er målt til å bli 11,5cm, noe som jeg syntes er en fin høyde. Laptopdisken skal plasseres inne i hovedmodulen.

Forresten, jeg har kommet lenger enn det disse bildene viser. Nå som jeg har funnet igjen kabelen til kameraet kan dere nok vente en update om ikke så mange dagene. Ting som er gjort etter at bildene er tatt: Laget skruehull til viften, og festet den, laget festemekanisme til laptopdisken. Har også måtte bestille en IDC -> IDE konverter, sånn at laptopdisken kan brukes på dette hovedkortet! Den kom i posten i går =) Der gikk det enda mer penger..

/me :love: å holde på med dette!

Men nå vil jeg ha kommentarer! :p

edit: Glemte å lage linker av alle bildene... Jaja, loppekassa neste. Skole om 4 timer og 30 minutter.. natta

Endret av clvn
Lenke til kommentar

@sigen: Takk takk!

@kpolberg: Har alt brukt det et sted, men jeg skylte over med vann etterpå.. Har ikke funnet noen skader på plexien etterpå. Faktisk har jeg aldri opplevd at plexi har smeltet med bruk av aceton, selv når jeg har prøvd å få det til å skje, Skulle lime sammen en vanntank i plexi, men endte opp med glassilikon..

Du har vel tilfeldigvis ingen tips til å faktisk klare å lime plexi med aceton?

Lenke til kommentar

Hmm, sikker på at plexien din ikke er lexan, kanskje polycarbonat? Samma kan det være, hvis du skal lime plexi, funker vanlig superlim helt greit, problemet med superlim er at det blir stygge damp merker. Har hørt at cloroform(ja den greia som blir brukt som bedøvelses middel) funker fint, men det har jeg ikke prøvd selv.

Lenke til kommentar
Hmm, sikker på at plexien din ikke er lexan, kanskje polycarbonat? Samma kan det være, hvis du skal lime plexi, funker vanlig superlim helt greit, problemet med superlim er at det blir stygge damp merker. Har hørt at cloroform(ja den greia som blir brukt som bedøvelses middel) funker fint, men det har jeg ikke prøvd selv.

5447077[/snapback]

Hmm, det er fult mulig at det er en av de 2 typene du nevnte på toppen.

Plexiglass eller her kalt akrylpanel kan brukes til så mangt. Alt fra å lage flotte vinduer i ditt PC-kabinett, til vinduer i møbler, stereoanlegg, bil osv. Det er kun fantasien som setter grenser for hva man bruker disse vinduene til.

hmm, ser ut til at det er Akryl, noe som egentlig ikke sier meg noen ting. Men ang. superlim, mener du at det blir sånne hvite felter der det er limt? For jeg vet ikke om det vil bli synlig siden jeg skal få sandblåst/pusset med våtslipepapir..

Skal prøve å få lagt ut en update i kveld en gang! :)

Lenke til kommentar

Update, Update!111

Ja, her får dere noen litt mer helhetlige bilder av hvordan jeg ligger ann nå med hovedmodulen. Ble ferdig med diskopphenget til laptopdisken i dag, og er ganske fornøyd. Møtte på et problem som jeg skal vise dere bilde av senere...

DSC00255_thumb.jpg

Bilde bakfra. Legg merke til diskløsningen!

DSC00257_thumb.jpg

Bilde ovenfra. Her får du et overblikk over hvordan ejg har festet diskopphenget med bolter. Desverre så var det stygg blitz på kameraet, så... dårlig bilde^^ Der ser man også hvor mye pcmcia nettverkoskortet egentlig stikker ut :/ Men det går, det er jo på baksiden!

DSC00258_thumb.jpg

Enda et bilde. Tja, trengs vel ikke si mer..

DSC00259_thumb.jpg

Her er problemet, som egentlig ikke er et problem. greia er at den ene bolten blokker litt for 2 av sataportene på kontrolleren. Så dette resulterer i at jeg enten må kjøpe vinklede satakabler (finnes det?), eller at jeg hever toppen litt. Det heller mot det siste, siden jeg antagelig skifter ut satakablene på lengere sikt. Selve diskmodulen kan ikke heves mer pga. at jeg må ha den IDC -> IDE konverteren der.

----

Nå vet jeg ikke hvor lenge det blir til neste update, men jeg regner med at den kommer når hovedpcen min fungerer igjen, sånn at jeg kan flytte diskene tilbake til den. Så kan jeg bruke den isteden for modulpcen :) Satser på noen dager på den biten!

ToDo liste:

-> Kjøpe superlim og teste det å lime plexi, og hvor mye det tåler

-> Heve topplokket sånn at satakontaktene kommer fri (5mm til 10mm)

-> Kutte boltene til riktig størrelse

-> Lage festemekanisme for satakortet. Det sitter litt løst pga. at det ikke har en PCIekspansjonsport å støtte seg mot.

Har flere planer også, men de kommer nok enda senere. Det er ikke sikkert alt det som står over kommer med neste update, men vi får se!

Kommentarer? :D

Lenke til kommentar

Hei, ser ut som det kan bli noe dette her..

Kjøpte du de greiene fra amerika??

Og hvorfor gikk du ikke for VIA EPIA SP13000 når du først skulle ha S-ATA, det ville gi deg mye bedre plass når du slipper det kontrollerkortet.

Mulig jeg har gått glipp av noe men.

EDIT: Lurer på om det ikke var fordi du skulle ha flere enn to disker i det andre kabinettet, ja?!

Endret av GaKKGaKk
Lenke til kommentar
Hei, ser ut som det kan bli noe dette her..

Kjøpte du de greiene fra amerika??

Og hvorfor gikk du ikke for VIA EPIA SP13000 når du først skulle ha S-ATA, det ville gi deg mye bedre plass når du slipper det kontrollerkortet.

Mulig jeg har gått glipp av noe men.

EDIT: Lurer på om det ikke var fordi du skulle ha flere enn to disker i det andre kabinettet, ja?!

5450859[/snapback]

Det er fordi jeg skal kjøre Raid10, og da må jeg ha minimum 4 disker. Jeg kunne valgt et annet kort, men da vill ejg ikke fått muligjeten til Gigabit tilkobling (noe som jeg nå har via pcmcia Gbit kort) :)

Ingenting er kjøpt fra statene (enda), men det er fint mulig det kommer noe snadder derifra senere!

Ellers, takk skal dere ha alle 3. Det med vinkelde kontakter skal jeg ha i hodet når jeg fortsetter!

edit: møkkaserveren som hoster bilder er nede... Regner med web10.nu kommer online igjen ganske kjapt... Makan til dritthosting skal man lete lenge etter :/

Endret av clvn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...