Gå til innhold

prosjekt "Modulbasert Server" | Update: 16.01

Anbefalte innlegg

Hei.

Starter nå mitt første langtidsprosjekt. Tidsfristen er å bli ferdig til TG06, altså noe rundt 6 måneder fra nå av.

For ca. en måned siden begynte jeg å fundere på dette med modulbasert pc. Laget en tråd med noen skisser og sånt. Link til tråden

Greia er det at jeg har lyst på en privat fil/webserver jeg kan leke meg litt med. Det kommer til å bli bygget 4 moduler som har like stor bredde og lengde (h*b*d = x*20cm*20cm). Høyden blir varierende siden det er forskjellig hva som det blir inne i modulene. Modulene skal også bli veldig stillegående.

modul1: miniITX Hovedkort, raidkort og en OSdisk og en 9dB 120mm vifte.

modul2: slimline dvdrom/dvd-rw

modul3: 4*3,5" satadisker i raid10 og 2 9dB 80mm vifter for luftflyt

modul4: en vifteløs strømforsyning med en 9dB 80mm vifte for å skape luftflyt

Kan vel likesågodt poste bildene i denne tråden også :) Det vil bli forrandringer fra de bildene som ligger her nå, og til hvordan modulene blir seende ut. Oppdaterte bilder kommer når jeg har tid. (Webserveren de bildene ligger på er elendig, så det er godt mulig at de er borte av og til.)

Det største hinderet til denne workloggen er pengene. ATM sparer jeg opp penger til å kjøpe plexistaver, plexilim, og hovedkort. Dette vil vel komme på rundt 2500,- med frakt.

materialer jeg har hittil er 2 plexiplater som er 50cm*50cm*0,8cm, og 2 plexiplater på 50cm*cmmm*0,3cm, Den tykkeste vil bli brukt til bunn og topplate, mens den tynne vil bli brukt til vegger. Alle plexiplater skal "frostes" :)

PS: Alle bilder er trykkbare!

cdmodul_thumb.jpg

Her er et bilde av cdmodulen. (Der vises den med et vanlig drev i, mens det jeg skal bruke er slimline, altså 1,3cm høyt.)

diskmodul_thumb.jpg

Her er et bilde av diskmodulen. Den ligner nok mer på hvordan den kommer til å se ut når den er ferdig.

########################################

24.11.05:

Nå er jeg ihvertfall kommet litt i gang!

Hva som har blitt gjort hittil: Jeg har kuttet opp de 2 8mm plexiplatene jeg hadde, sånn at jeg har 8 plexibiter på 20cm*20cm*0,8cm. De ble litt stygge på 2 av de fire sidene :) heldigvis har jeg regner meg frem til at jeg kan ha en flate på 19cm*19cm, så det er bare å høvle/pusse til det er jevnt.

kutting1_thumb.JPG

Bilde av kutteprosessen. Brukte en sirkelsag med et skeivt blad :/ Ble noe helt fryktelig masse plexispon, og det lukta dritt på det arbeidsrommet etterpå...

tvinner_thumb.jpg

Her har jeg strammet tvinner rundt de 8 plexibitene. Det er fordi alle skal bli samme størrelse, og da må de pusses høvles ned samtidig. 2 av sidene på bitene er laserskåret fra fabrikken, så det er bare 2 sider som jeg skal fikse på.

Det var det for denne gang. Den neste updaten blir nok med nye skisser til utseende på kabinettet.

Ville satt pris på noen kommentarer! :D

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra, men har ett par spm. Er meningen at enheten skal stables? Hvordan har du tenkt deg at ledningene skal gå?

Og ellers en liten advarsel, løsningen med å få 2 PCI porter ut av en på mini itx kortene fungerer ikke helt tilfredstillende. Jeg sleit i hvertfall godt med å få det til å spille sammen, da jeg skulle få ett WLAN kort og ett USB 2.0 kontroller kort.

Lenke til kommentar

@DJ Ovin: Håper da ikke at det blir så alt for dyrt. Er jo en "fattig" student, såååå :p

har brukt en del timer på tenking, løsing av praktiske ting osv. Vil jo ikke at ting skal skjøre seg midt i prosessen, så det blir et dårlig og halvgjort resultatt :D

@kpolberg: i starten var det meningen at enhetene skulle stables. Men i ettertid har jeg kommet frem til at det antagelig vil bli ganske ustabilt med et 40cm+ høyt tårn, jeg tror jeg kommer til å plassere de i 2 "stabler"

Ang. kabler kan det bli litt værre. Diskene skal gå greit, for det blir Western Digital, med molexstrøm og satakabler. At strømforsyningen blir en form for "modulær" er nok et must. Dette er et kit jeg tenkte litt på for å gjøre en vifteløs PSU modulær, men jeg er redd for at det kan bli litt stygt. Ellers så har jeg vært inne på tanken på å kjøpe en enkel modulær PSU, og skifte ut viften i den med noe virkelig stillegående.

Jeg er fortsatt litt redd for at 20pins ATXkontakten kan by på litt trøbbel. Jeg er forøvrig på utkikk etter et slimline sata drev. Om noen vet noe, skrik ut! :)

Jeg har kommet frem til at jeg antagelig bare kommer til å bruke et PCIkort, og derfor ikke trenger en riser. Tror jeg kommer til å kjøre Gbitnettverk over PCMCIA sloten på det miniITX hovedkortet jeg har sett på :)

Ting jeg er på utkikk etter:

* Vifteløs modulær PSU (helst ikke så alt for dyr)

* Slimline optisk drev med sata

Lurer på om jeg kanskje skulle prøvd å få spons med en vifte eller 2... Men det får heller komme når det blir aktuelt :)

Lenke til kommentar

Før det første KONGE ide. :D Har hatt lyst til dette selv siden det ser pent ut og det er meget praktisk ang stable i en to tre eller 4 stabler, lett å komme til en av HW-delene ++. Tror kanskje jeg kommer til å stjele ideen en gang (men i alu) ... vi får se ;)

Er selv en fattig student, men det er ikke lite jeg tar meg råd til av HW og TV.... :p

Prisen for en så pen server er jo ikke gal uansett... ( er det mange routere i "studentprisklasse" som klarer 1Gbit?)

Angående stabling så lag noen "stablehakk" i kabinettene! Det kommer til å få et konge"modulpreg" over seg.

Bildet/dingsen fra frozenCPU virket jo stilig, men det blir sikker litt strev med koblinger... og en vifteløs PSU trenger jo ikke vifte... egentlig... (dette vet du jo) men jeg liker å ha en ekstra viftekanal selv som jeg kan skru på når det trengs (les: spille HL2++). Hvis du bare sleever inn ATX-kontakten så blir den sikkert fin nok, kanskje litt stiv... og mulig du vil dele den opp i to sleevede deler... så den er enklere å hanskes med og så er det ikke ên stor feit kveil bak alt...

En ting er jeg sikker på, jeg kommer å ser innom av og til :)

STÅ PÅ. KUTGW

edit: tok bort en fullstendig unødvendig "quote" :)

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

@kpolberg: Tja, det går sikkert om den overgangen ikke er mer enn 1,3cm høy :) Vil forresten enheten bli hotswap da?

@Glisevask, Pain193, prog master:

Takk skaskal dere ha for støtten :D

@aeinstein: takk takk!

Angående stabling så lag noen "stablehakk" i kabinettene! Det kommer til å få et konge"modulpreg" over seg.

Hmm, det var jammen ikke dumt! Fikk en liten ide der også! uansett så må jeg ha noe som gir ihvertfall 1cm mellom hver modul, sånn at modulen med hovedkortet og raidkort kan mates med en stor vifte i toppen av modulen :)

Tenkte på at kanskje "spikes" av et eller annet slag ville gjort seg (da i chrome eller sort utførelse, og helst litt billigere enn de der.. )

Bildet/dingsen fra frozenCPU virket jo stilig, men det blir sikker litt strev med koblinger... og en vifteløs PSU trenger jo ikke vifte... egentlig...

Det jeg er mest redd for med den boksen til å lage modulær PSU er det estetiske. Men jeg ser det praktiske i det.

Og ang vifteløs psu mener jeg å ha hørt at man må ha en viss grad av luftflyt for at de ikke skal overopphetes. Derfor tror jeg en lydløs vifte bare for å flytte litt luft vil være løsningen ;)

Men takk for idêer folx! :D Skal prøve å legge ut et par skisser uti neste helg, Har eksamen om bare noen dager, så jeg er litt opptatt nå!

Forresten, designet vil antagelig minne litt om Mac mini når det er ferdig, men da i forstet plexi!...

noe sånt altså:

post-38416-1133136017_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om den blir hotswap er jeg faktisk ikke sikker på.

Enheten

Bildet av enheten

Uvisst om den støtter DVD-ROM etc, det du kan gå for er en IDE - USB adapter, burde fungere greit det og. Kjører selv den løsningen på min NEC 3540A. Problemet med denne løsningen, eller begge to forsåvidt, er at du må ha en overgang fra slimline til vanlig IDE.

altså en slik en

Flere av de på den linken kan brukes, kommer helt an på om du vil ha pcb kort, eller en ribbon ledning.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En venn av meg datt over noe som vil være utrolig bra til mitt prosjekt!

Les med om det her!

Det vil desverre komme på "et par dollar" (sansynligvis 1500,- +), så dette blir noe som kommer på lengere sikt.

Trenger 2 av de, og en overføringskabel. Dette kommer til å bli utrolig pent om jeg går for den løsningen.

Ellers så har hovedkortet jeg går for gått opp i pris på komplett, til 2k, så det er jo litt synd.

prosjektet er ikke dødt, men det går sakte!

post-38416-1134401125_thumb.jpg

Endret av clvn
Lenke til kommentar

Kjempebra prosjekt.

Godt planlagt, så dette lover godt.

Kjempefint, både designmessig, og med tanke på det praktiske.

Helt supert.

Bare ideen i seg selv er jo genial, og deretter designet.

Må bare ønske deg lykke til, håper på et godt gjennomført resultat. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heihei igjen folkens! Nå har jeg bestillt miniITX hovedkort! Valget falt på "VIA EPIA MII12000, C3/Nehemiah 1200Mhz Mini-ITX, DDR266, VGA, Tv-Out, Firewire", som jeg tror vil kose seg :)

Jeg har også kommet frem til at jeg antagelig dropper "plexistavene", og går for en annen løsning med noen stålrør med gjenger på. Det vil skape mye bedre luftsirkulasjon, og vil løse problemet med at det vil bli problematisk hvis jeg noen gang må åpne modulene igjen.

Desverre sitter jeg mange mange mil unna der plexien og verktøyet mitt er, så det blir ingen bildeupdate før ut i januar..

:xmas: God jul til alle sammen :xmas:

Endret av clvn
Lenke til kommentar

kpolberg: Jupp, noe sånt :) Tenkte egentlig ikke på det med stålrør utapå, men det er jo genialt!

De gjengede stavene er ihvertfall i boks! Men jeg tror jeg skal kjøpe en meter ekstra i tilfelle jeg driter meg ut. Jeg skal se om det blir "rett nok" med de gjengede stavene før jeg går til innkjøp av stålrør. Regner med de har på den lokale rørleggersjappa!

Noen tips om hvordan man kan "froste" stålrør? Er det sandblåsing som gjelder her også?

Lenke til kommentar

Sandblåsing, eller pussepapir, tror fakisk det skal gå an å få kjøpt noe som har den looken du er ute etter. Ellers kan jeg gi deg ett lite tips om hobby butikker, de pleier og ha mye slike forskjellige rør til roroverføringer i fly osv. Finnes vel sannsynligvis andre butikker og, men det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...