Espen Holm Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Har en eldre ACER PC (386) modell 1120UX fra 1991 som jeg ønsker å kopiere harddisken. Hvorledes kopler jeg meg 'inn' på denne PC'en, slik at jeg kan lese og kopiere til min moderne bærbare. Hvorledes kopler jeg opp, hva trenger jeg av kabler og hva kalles koplingene? Hvor får jeg tak i de? MIN 'moderne' PC har USB porter, firewire og ulike andre muligheter ACER'n har: PRINTER PORT m 25 hull frodelt på 2 rader (13 oppe, 12 under) COM 1 PORT m 9 pinner fordelt på 2 rader (5 oppe, 4 under) COM 2 PORT m 25 pinner fordelt på 2 rader (13 oppe, 12 under) VIDEOPORT ( m 15 hull likt fordelt på 3 rader, litt skjevstilte ) Fint om noen kan hjelpe...[email protected] Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) I og med at den gamle maskina mangler både nettverkstilkobling og USB så vil det enkleste for deg være å ta ut harddisken fra den gamle maskina. Det vil du vel gjøre uansett før den ender på dynga... Sett disken opp som slave disk i en stasjonær PC. (Som f.eks kan være utstyrt med IDE harddisk skuff hvis man skal slippe å åpne kabinettet for slike operasjoner). Kopier de filene du vil ha over på DVD, CD eller vie et hjemmenettverk til den bærbare maskina di. Du kan også kjøpe et separat eksternt IDE disk kabinett til den bærbare med USB tilkobling hvis du ikke har tilgang til stasjonær PC. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307146&cks=PRL Filene kan også overføres via COM porten på begge maskinene, da trenger du kabel - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100171&view=detailed , men dette går tregt og krever at den gamle maskina virker 100%. Endret 24. november 2005 av froggyler Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Hei, Takk for svar. Min 'nye' maskin er en bærbar, og jeg tror jeg vil brnytte det siste alternativet. Er det forskjell på de 2 COM portene? Den ene har som sagt 25 pinner og den andre 9 pinner... Kabler/overganger får jeg kanskje på Biltema? mvh Espen Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Mener å huske at IDE grensesnitte har vært uendret siden den tid. Kjøp et ekstner HD kabinett. Skur ut HDen, stapp den inn i kabinettet. Plugg USB ledningen på laptopen din og disken dukker opp som ekstern disk. Et eksternt HD kabinett koster 3 - 400 kr. Så kan du siden kjøpe en større disk og bruke som backup. Å overføre via com porten tror jeg blir veldig tungvint og kanskje umulig. Vet ikke hva slags Dos eller win 3.11 program som kan kommunisere med Winxp. Dessuten tror jeg ikke laptopen din har en slik printerport som man bruker for direkte overføring. Ekstern HD kabinett vil gjøre jobben 99% lettere. Hvis disken er standard IDE interface. AKIRA Endret 24. november 2005 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 PRINTER PORT m 25 hull frodelt på 2 rader (13 oppe, 12 under)COM 1 PORT m 9 pinner fordelt på 2 rader (5 oppe, 4 under) COM 2 PORT m 25 pinner fordelt på 2 rader (13 oppe, 12 under) VIDEOPORT ( m 15 hull likt fordelt på 3 rader, litt skjevstilte ) Printerport - Sikkert enveis siden maskinen er fra 1991. COM1 og COM2 er like funskjonelt. Den gamle standarden var 25 pinners men bare noen var benyttet. Krever egne program for å overføre data mellom maskiner samt en null-modemkabel (bl.a. pinne 2 og 3 krysset). Treg overføring. COM-portene på den tiden hadde stort sett lav hastighet og 1 byte cache. Videoport - Standard VGA-port for skjermkort. Kan ikke benyttes til å overføre data mellom maskiner. Et harddiskkabinett er kanskje den beste måten. De eldste harddiskene hadde separate kontrollerkort hvor mye av logikken lå (DMF-harddisker). Disse vil ikke kunne benyttes i nyere hardware. Hvor stor er harddisken i den gamle maskinen? Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Hei, Takk for fine innspill! Forsøker nå å få låne en overgangskabel USB -> serieport DB9F. Om dette ikke fungerer så røsker jeg ut harddisken og kjøper et kabinett, som foreslått. Den gamle HDen er nok i dagens målestokk 'latterlig' liten, men det er ikke alltid størrelsen som teller... Denne gang er det innholdet :-) mvh Espen Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Hei, Takk for fine innspill! Forsøker nå å få låne en overgangskabel USB -> serieport DB9F. Om dette ikke fungerer så røsker jeg ut harddisken og kjøper et kabinett, som foreslått. Den gamle HDen er nok i dagens målestokk 'latterlig' liten, men det er ikke alltid størrelsen som teller... Denne gang er det innholdet :-) mvh Espen Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Den gamle HDen er nok i dagens målestokk 'latterlig' liten, men det er ikke alltid størrelsen som teller... Denne gang er det innholdet :-) Størrelsen og produsent/modell av harddisken kan bistå i å gi deg korrekte råd. Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Sukk...endte med å kjøpe et eksternt HD kabinett, og satte inn harddisken der. Hardisken heter Quantum Prodrive LP52A 950509105. Men dukket den opp som en ekstern harddisk på laptop'en min når jeg kjørte i gang? Nei... hverken med firewire eller USB... Disken står oppført med sitt fulle nan under 'Enhetsbehandling' under diskstasjoner, men dukker ikke opp i 'Min datamaskin' eller 'Windows Utforsker'. Har forsøkt å oppdatere driver, og under 'Egenskaper' står det at enheten fungerer som den skal. Fulgte med en installasjons CD med kabinettet, men den var kun for hvis jeg kjørte under Win 98. Jeg kjører under XP Pro. Fikk ikke noe ut av den... Hva gjør jeg nå? Endret 26. november 2005 av Espen Holm Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Noen nevnte at en ekstern harddisk må settes som en 'slave'. Hvorledes gjør jeg det i praksis? mvh Espen Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Du må ta hdd'en ut av det kabinettet og se om du ikke finner en "jumper" på den en plass, bruker å være like ved IDE tilkoblingen, står sikkert tegning hvordan du skal sette den visst den skal opperere som slave. edit, dårlig skrevet Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Når harrdisken sitter i et eksternt kabinett, er det elektronikk i kabinettet som er ansvarlig for IDE koblingen. Siden det bare er plass til én harrdisk i det eksterne kabinettet, funker det som regel uansett om harddisken er konfigurert som Master eller Slave, uten at man endrer noe. For å svare på Master/Slave spørsmål. Du kan ta en titt på baksiden av harddisken (hvor IDE kabel og strøm kobles inn). Der ser du noen jumpere. Ofte finner man oppskriften for hvordan disse skal settes for Master/Slave/Single på toppen av harddisken. Sjekk om harddisken spinner opp når du starter maskinen, altså at du får mer lyd når du starter med harddisk koblet til PCen enn uten. Men utifra det du skrev tidligere skjønte jeg at du ser Quantum Prodrive under Enhetsbehangling, så dette bør vøre i orden. Du kan se på Disk Management under Control Panel \ Administrative tools\ Computer management. Se om det ligger noen enheter der som ikke har bokstav (for eksempel "C:"). Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Med et usb-kabinett trenger du ikke tenke på slave instillinger. Det du sannsynligvis må gjøre er å gi disken en stasjonsbokstav i diskbehandlingen i XP. Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Du kan se på Disk Management under Control Panel \ Administrative tools\ Computer management. Se om det ligger noen enheter der som ikke har bokstav (for eksempel "C:"). 5218941[/snapback] Dessverre finner jeg ikke harddisken under Control Panel \ Administrative tools\ Computer management: se vedlagte printscreen. Derimot finner jeg den fortsatt under Control Panel\ System\Hardware\Device Manager\DiskDrives: se printscreen. Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Jeg tror det kanskje er en driverfeil? Forsøkte å avinstallere driver og innstallere på nytt, men uten at det hjalp. Noen som vet hvor jeg kan laste ned en 'alternativ' driver for Quantum Prodrive LP52A 950509105? Hvem er det som har overtatt Quantum i dag, kan ikke finne de på nettet... Lenke til kommentar
persistent Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Maxtor kjøpte harddiskdivisjonen fra Quantum i 2001. Tror du kan forsøke på maxtor.com Endret 28. november 2005 av persistent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå