Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utvendig Nettverk, skjermet tp?

Anbefalte innlegg

Er dette nødvendig?

Jeg og en kamerat bor i 2 hybler i samme hus. Vår skumle hushai tillot oss ikke og borre igjennom 10 vegger for å trekke en tp kabel mellom rommene :smile:, men foreslo å trekke den utenfor huset. Tråløst nettverk er for dyrt for 2 fattige studenter :sad:

Vi vil da trekke en tp kabel på utsiden av huset, den blir noe imellom 20 til 30 meter. Tviler på det blir i nærheten av noen strømledninger.

Er det nødvendig med skjermet tp for dette?

Hvis det er det, noe sted du kan kjøpe en 30 meter lang skjermet tp billig? har ikke sett på priser jeg, har egentlig ikke noen ide om hvor mye dyrer en skjermet tp er engang.

I tilegg noen tips til hvordan vi skal ta den rundt hjørnene på huset uten å bøye kabelen for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En TP kabel er som en telefon ledning (dog noe tykkere), en bøy rundt husveggen er ikke noe problem.

Skjerming er heller ikke noe problem, jeg har brukt TP uten skjerming veldig lenge og jeg kan si at jeg er veldig fornøyd (les var fornøyd) med de 220m med TP kabel meg og en kamerat strakk imellom oss.

De eneste gangene jeg har sett skjerme TP kabel i bruk er f.eks i smelteverk eller andre bedrifter hvor det er store elektrisitets mengder ute å går.

Utover dette så har jeg bare sett vanlig TP

Frankey

NSA

Lenke til kommentar

Du trenger ikke skjermet kabel, men vil heller spørre om hvor kaldt det er der du bor. Du kan i teorien få problemer hvis det blir kaldt der kabelen er. Skal vist ha noe med temp.forskjeller i samme kabel. Du vil jo få tre forskjellige temper på samme kabelen,og du vil få mere motstand der det er kaldt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-30 21:27, slowcooler skrev:

Du trenger ikke skjermet kabel, men vil heller spørre om hvor kaldt det er der du bor. Du kan i teorien få problemer hvis det blir kaldt der kabelen er. Skal vist ha noe med temp.forskjeller i samme kabel. Du vil jo få tre forskjellige temper på samme kabelen,og du vil få mere motstand der det er kaldt.

Antageligvis vil det bli mindre motstand i kobberen om temperaturen synker. :smile:

I Ethernet er vanligvis ikke motstand noe problem, men hastighet. Mener å huske at det brukes en differanse på 4 volt i kabelen. Men lengden på kabelen kan ha noe å si for tiden det tar å kjøre disse elektronene gjennom kabelen, og derfor kan en ikke legge ethernet over lengre avstander (husker ikke spesifikt i farten)=)

Har en 10 meter UTP her, med ISDN gjennom samme kabelen. Fungerer utmerket, er like bra kvalitet her som til resten av PCene i nettverket. Litt værre med ISDNen, som krølla litt her en gang.

Lenke til kommentar

Ja, "mere motstand der det er kaldt" er helt på jordet. Du må nok senke temperaturen usannsynlig mye for å registrere at motstanden synker. Men det vil uansett ikke påvirke signalet.

Hvis temperatur gir problemer, så er det fordi materialet i isolasjonen forandrer egenskaper, mekanisk og/eller elektrisk. I verste fall kan den bli sprø og gå i stykker (tror UV stråling fra sola kan bety mer her).

Lenke til kommentar

Quote:

**

Mener å huske at det brukes en differanse på 4 volt i kabelen. Men lengden på kabelen kan ha noe å si for tiden det tar å kjøre disse elektronene gjennom kabelen, og derfor kan en ikke legge ethernet over lengre avstander (husker ikke spesifikt i farten)=)

100m er max mellom klient og evt forsterker/hub/switch/whatever..

Så er det avklart :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...