Gå til innhold

1x7800GTX 512, bedre enn 2x? ( sli )

asad

Anbefalte innlegg

Titta litt på div tester på tomshardware, der et enkelt 7800gtxkort yter bedre enn en sli løsning, så å si i alle testene.

Dette var jo ganske ovverraskende. Sant nok scorer en sli løsning 3-4k mer i 3D mark 2005, men det betyr jo ingenting så lenge det samme ikke gjelder i spill.

Hadde blitt mega skuffa hvis jeg haddde bladd opp så mye penger for sli for å så finne ut det der.

sjekk selv.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...gtx_512-01.html

Er vel spill som ikke er tilpassa sli ennå, det må være forklaringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikek det som er grunnen, men snarere det at 2 stk 7800GTX 512 utgaver er sinnnnnsykt mye rendering-kraft. Maskinen ellers klarer ikke følge med, selv med det aller heftisgste, spesielt da CPU henger bak.

Det du ser fra ytelseschartene er at SLIløningene får så og si ingen endring i FPS når du øker oppløsning og AA&AF. Grunnen til at du ikke ser større effekt fra SLI løsningen er at testene ikke er ekstreme nok. For å virkelig se effekten av SLI på to slike kort må du kjøre f.eks. 1920x1200 4-8AA 16AF. Da ser du uten tvil stor forskjell, men det er kalrt at i pinlete oppløsninger som 1024 ser du ingenting.

Du kan se litt av ette i Doom3 testen der de bruker 1600x oppløsning med AA. Da ser du SLI'ens kraft virkelig ta av, men jeg tror du må presse det enda litt lengre før du egentlig ser ytelsen som ikke blit holdt tilbake av resten av systemet.

SLI på top-end kort nå til dags er ikke for dem som vil ha flere FPS. Det er for dem som vil ha absolutt all eye-candy på, og likevel kjøre med en ok FPS.

Jeg vil nesten tørre påstå at om ikke CPU-utviklingen eller bruken av paralellisert CPU-kode kommer på banen rimelig fort, så vil grafikk-kort fort faktisk bli kraftigere enn vi har bruk for. Det er tross alt begreninger for hvor mye ekstra eye-candy vi kan henge på. Hvis neste generasjon skjermkort også blir nesten dobbelt så raske, mens CPU'ene bare klarer 10-15% mer slik som i det siste, så ser jeg ikke mye vits i å bruke SLI selv for de hardbarkede med mye penger...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

thnx alot :) Nå ble jeg utrolig glad faktisk. Satt og vurderte å satse på en sli løsning ved neste oppgradering i februar/mars. Ta opp litt extra studielån. Men nå ser jeg at det er 0 vits. Kjører spill i 1280x1024, så jeg greier med med "bare" 7800gtx512mb utgaven :D

Lenke til kommentar

Yep, min vurdering as of now er:

Ved midnre du...

a) Har en stoor skjermoppløsning, typ 1920x1200 eller lignende

OG

b) Du synes det er viktig å nyte all mulig eye-candy i spillene du spiller selv om du vil ha god framerate

...så er det ingen grunn til å gå for neo SLi opplegg.

For folk osm f.eks. bruker 19" LCD som faktisk ikek går høyere enn 1280, så vil du rett og slett ikke kunne merke forskjell på single vs. SLI, selv med alt på maks. Unntaket er de aller meste grafikk-kort stressende spillene, men selv der ville forskjellen vært liten ved en sånn oppløsning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette var en svært , svært god nyhet. Hatet tanken på at selv om jeg bruker 20k på en data, sitter det noen der ute som griser mitt oppsett med sli :D

Oblivion , here i come :)......om 3mnd.

ps: stigma, du nevnte rendering i din forrige post. Det er operasjoner som foregår mellom gpu og cpu ikkesant?

Endret av asad
Lenke til kommentar

Rendring betyr å "gjøre klart". I sammenheng med grafikk så er det prosessen med å sette sammen et bilde som skal vises på skjerm. I et optimalt tilfelle så vil alt skje på skjermkort/GPU (texturer, modeller osv er lagret i minnet på skjermkort). Men det må en CPU til for å beregne posisjoner av modeller osv som blir sendt til skjermkortet mellom hver frame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...