Tha sims Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hei Problemstilling : Jeg går på vg skole, der vi bruker data flittig ( har IKT, Bedriftsøkonomi og mange fritimer). På skolen har vi noen datamaskiner fra dell, som er helt "ok". Problemet er det at jeg ikke har noen rettigheter. Jeg har ikke en gang rettigheter til å laste ned filer! Spørsmål: Jeg har nå kjøpt meg en liten 2,5" ekstern hd fra maxtor som bruker usb 2.0. Hvordan kan jeg boote opp win xp fra ekstern hd gjennom usb? Hvordan installerer jeg winxp på den eksterne hd gjennom usb? Alle innvendinger til problemløsing rettes med stor takk MVH kjetil Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg tror du må stille inn i "Boot priority"(eller noe lignende) i BIOS på "Usb-device". Men det er ikke sikkert at hovedkortene støtter det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Problemet er det at jeg ikke har noen rettigheter. Jeg har ikke en gang rettigheter til å laste ned filer! Er jo en grunn til dette. Ved å prøve å laste fra en USB disk, så forsøker du å omgå skolen sikkerhets politikk. Fra meg vil du ikke få noe svar på den løsningen og jeg håper ingen andre gir deg svar på dette klare bruddet av skolen sikkerhet... Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Problemet er det at jeg ikke har noen rettigheter. Jeg har ikke en gang rettigheter til å laste ned filer! Er jo en grunn til dette. Ved å prøve å laste fra en USB disk, så forsøker du å omgå skolen sikkerhets politikk. Fra meg vil du ikke få noe svar på den løsningen og jeg håper ingen andre gir deg svar på dette klare bruddet av skolen sikkerhet... 5201687[/snapback] Tja, jeg ser ikke det helt store problemet. Min hennsikt er ikke å laste ned elementer som gir andre problemer, som feks. virus. Noen vil alltid kødde, men jeg er ikke en av de. Vi har ikke noen form for skolereglemang som tilsier at jeg ikke får lov til å boote opp winxp fra ekstern hd... så jeg bryter ikke noen form for regler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Det er nok svært få som har til hensikt å laste ned prono, virus, spyvare og annet "styggedom", men problemet er at enhver nettverksansvarlig vet at det blir resultatet dersom man lar PC'er stå i ett nett hvor envher bruker er "sysadm". Så jeg synes du skal la skolens utstyr bli brukt iht. det du har mulighet til. Alternatvivt kan du jo spørre IT/Nettverk-ansvarlig på skolen du går på om hva du ønsker å få til. Kanskje han har en løsning som ikke betyr at du bare "tar deg til rette"? Endret 24. november 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Vi har ikke noen form for skolereglemang som tilsier at jeg ikke får lov til å boote opp winxp fra ekstern hd... så jeg bryter ikke noen form for regler. 5201739[/snapback] Vel som jeg sa, så må du nok endre innstillinger for å få det til. Og da bryter du nok reglemanget. Et annet alternativ kan være å ta med deg Knoppix(Linux fra CD/DVD), og lagre filene på harddisken din. Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Kjøre linux fra cd, ha USB minne til lagring Funker fett Endret 24. november 2005 av Tydeus Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 du skal bare laste ned filer? har du prøvd å legge banen til filen du skal laste ned i adresse feltet for så å endre den med enten å legge et spørsmåls tegn back, eller bytte file typen til .txt? de er dette vi som regel gjør for å komme forbi nedlastings sperren på skolen vår (jessheim VGS) for å forklare litt enkelt hvordan du gjør det: finn den fila du skal laste ned på nettet, og høyreklikk linken til den og velg egenskaper. du skal da få opp et vindu der det står blant annet "adresse" kopier den adressen til adresselinjen i nettleseren og legg til ? eller bytt til .txt før du trykker enter. http://www.etellerannet.no/fila.exe http://www.etellerannet.no/fila.exe?eller http://www.etellerannet.no/fila.txt ps. hvis du bruker den metoden der du bytter til .txt, så husk å bytt tilbake til orginale fil formatet etterpå.. og før noen klager på at disse metodene: jeg vet det ikke funker alle steder.. det varierer helt etter hvordan sperre systemansvarlig har satt på, men disse bør fungere på de fleste sperrer.. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Vi har trådløst nettverk, så de med bærbar pc kan bruke det trådløse nettverket til å logge seg på. Ser ikke helt forskjellen i mine rettigheter som jeg vil oppnå, enn de rettighetene elever med bærbar pc vil få. De med egen bærbar pc trenger ikke logge seg på med sitt utdelte passord/brukernavn, de finner bare det trådløse nettverket. De kan også logge seg på med det utdelte passord/brukernavn og gå inn på sitt eget område, samt laste ned det de vil..... Bryter de med bærbar pc noen av skolereglemangene? Nei, de gjør ikke det! Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har prøvd litt av hvert, men har ikke fått til noe. Er det noen andre med gode forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå