ntec Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Når jeg registrerer en ny bruker, er handlingen slik: extract($_POST); mysql_query("insert into brukere values('', '$brukernavn', '$passord');"); print "Ny bruker ble registrert."; Hvordan kan jeg få sjekket om brukernavnet finnes fra før? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 $sql=mysql_query("Select * from brukere"); while($liste= mysql_fetch_array($sql)){ if($liste['brukere']==$brukernavn){ $Finnes=true; } else{ $Finnes=false } } PS! denne koden har jeg ikke testet så jeg er ikke sikker på om den virker. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Noe så ufattelig tung måte å gjøre det på! SELECT * FROM brukere WHERE brukernavn=$brukernavn Gir dette ingen rader finnes ikke brukernavnet fra før. Endret 24. november 2005 av Ernie Lenke til kommentar
roac Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Noe så ufattelig tung måte å gjøre det på! SELECT * FROM brukere WHERE brukernavn=$brukernavn Gir dette ingen rader finnes ikke brukernavnet fra før. 5202121[/snapback] Når du først gjør deg flid med må bruke et where-clause, kan du jo gjøre spørringen ordentlig: SELECT count(*) FROM brukere where brukernavn=$brukernavn Forskjellen: Denne returnerer bare et tall som du kan skjekke på direkte, men viktigere (regner med at det er slik på mysql også): Denne vil kun bruke indeksen til oppslag sålenge det eksisterer en indeks på brukernavn, og vil derfor være mer effektiv Men for all del, versjonen din fungerer greit nok den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå