Gå til innhold

Er Canon 50mm 1,8 et bra valg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Jurgis skrev:
Hei!

Har tenkt til å kjøpe meg en Canon 50mm 1,8. Er det et bra valg til å ta de fleste typer bilder med? Jeg lurer litt på om det er for mye tele på det?

Hadde vært veldig fint hvis noen la ut noen bilder som var tatt med det :)

5201273[/snapback]

Det kommer helt ann på hva du skal bruke det til, på 300d som jeg ser du har vil riktignok ikke 50mm være et normal objektiv, men tilsvare en 88mm på et filmbasert speilrefleks. Det er den brenvidden som er vanlig på objektiver brukt til portrett.

Lenke til kommentar
  Jurgis skrev:
har dere et annet tips til hva jeg kan kjøpe?

Trenger et med ganske lav lysstyrke og ikke like mye tele :)

5201854[/snapback]

For den prisen er det nok lite som er like lysterkt.

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Sigma Er ekstremt lysterkt og beregnet for digitalkamera med APS-c format, på 300d er det svak vidvinkel så å si tilnærmet normal, men det blir en del dyrer 4000 kroner koster det.

Tror du vil bli veldig fornøyd med 55 mm til den prisen, det er ikke være enn å gå et par skritt bakover for å få med mer. Egenskapene er desuten lik en normal dvs mer dybdeskarphet enn hva en 88mm ville hatt på en filmbasert speilrefleks. Det er en ulempe til portretter men til andre ting er det en fordel.

Lenke til kommentar

Jeg har den netop som lysstærk optik - og den er rigtig god speceilt hvis du blænder lidt op. Zoom sidder for enden af benene ... Men til den pris tror jeg ikke dufår andet der er ligeså skarpt og lysstærkt.

f.eks. tamrons 18-75 f 2,8 kommer op omkring 3000 d kr.

har du ikke standardoptikken ? så kan du da se hvad du kan fange med 50 mm og at alle 12 mennesker omkring julebordet kræver en ret stor stue :hmm: eller at du kan tage billedet fra genboens vindue

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
  Kigulu skrev:
Jeg har den netop som lysstræk optik - og den er rigtig godt speceilt hvis du blænder lidt op. Zoom sidder for enden af benene ... Men til den pris tror jeg ikke dufår andet der er ligeså skarpt og lysstærkt.

f.eks. tamrons 18-75 f 2,8 kommer op omkring 3000 d kr.

5202031[/snapback]

Hvor?

Har aldri sett det under 3999 har tenkt til å kjøpe det men hvor finner du det for 3000?

Det er heller ikke et objektiv jeg ville anbefalt til noen som skal ha et kjempe lysterkt et, det er ikke mer en 2.8f. Veldig bra på en zoom, men et fast objektiv ville vært bedre for han som ønsker et lystærkt et. Ettersom han sansynligvis allerede har kit zoomen og kan bruke det når han trenger andre brenvidder.

Lenke til kommentar
  Kigulu skrev:
Photoshop

Yes  :dribble:  det lille d mellem prisen og kr angiver at det er gode danske værdigfulde kr.

Iøvrigt så var det bare som eksempel på hvad andre forholdsvis lysstærke optikker koster.

her her og her er billeder jeg har taget med det.

5202235[/snapback]

Så du har det. Er du fornøyd med det? Var første eksemplaret bra eller måtte du prøve flere før du fikk et bra eksemplar (har hørt at Tamron's kvalitets kontroll kunne hvert bedre ikke alle eksemplarer er like bra)?

Den tekniske kvaliteten er den bra (god følse eller plastikk)?

Lenke til kommentar

Sigma har en 20/1.8 som koster drøye 3000 kroner, det er fremdeles å regne som vidvinkel på dSLR. Ellers omtales Canons 35/2 i forholdsvis positive ordelag, vil fungere som normal på dSLR, det samme gjelder Canons 28/1.8, som er noe dyrere og angivelig ikke helt på topp optisk. Noe raskere enn dette i det tradisjonelle vidvinkelområdet er med unntak av nevnte sigma (30/1.4) svært kostbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...