kjakangund Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Fordelen med å bygge selv er at du kan få de komponentene du ønsker hele veien igjennom. Når jeg ser forskjellige tilbud fra netshop, psdata osv, er det som regel mist en komponent jeg ikke er helt fornøyd med. Jeg vil gjerne ha noen rambrikker som tåler litt overklokking osv. Tviler på at det er noe særlig penger å tjene på det, men du har fullkontroll på hva du har puttet i. Har garanti på hver enkelt komponent, slik at det ikke er noe problem. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Om man har venner som driver IT-selskap er det ikke sikkert at det er ulovlig.. Så, litt OT, men det er da flere måter å få Windows gratis på enn å piratkopiere.. Jeg hadde min første gjør-det-selv opplevelse da jeg monterte BigWater med den forrige "innmaten" min. Jeg synes at det var lærerikt, og pga det så fikk jeg spiren over meg til å oppgradere pc'en selv, i stedet for å kjøpe ny pc. For meg ble det å spare penger, siden jeg kunne fortsette med en del ting jeg ville bruke videre. Om du derimot skal ha en helt ny pc, og du kan få denne konfigurert fra en webbutikk eller en annen butikk til en billigere penge, så gjør for all del det. Om du derimot liker å gjøre ting selv - så blir det en god løsning å bygge selv! Lenke til kommentar
ck2069 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Vel prismessig vil det no lønne seg å bygge selv.. men om en ikke har erfaring med dette ... slik som meg for ett par år siden vil det heller være lurt å kanje kjøpe en grei ferdig pc med mulighet for utvvidelse og etterhvert kjøpe flere komponenter og lære seg litt om det en må kunne etterhvært... men uansett så fnnes det fine veiledinger som gir info om hvordan du best mulig bygger pc... og forhindrer små feil ved førstegangsbygging... huske på å bruke egnet verktøy... pass på å bruke matte, armbånd eller ta i strøm forsyning for å fjerne statisk elektrisitet... og slike ting... vel du sier ikke du ikke har bygd før... men jeg vil anbefale deg å gjøre det da du får akkuratt det du vil ha... og du lærer litt av det og... Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Jeg pleier å få Windows fra venner. Jeg tviler sterkt på at vennene dine gir deg lisenser på Windows, og piratkopierig er fremdeles ikke tillatt. 5208954[/snapback] Men gratis er det Til saken: Å bygge selv har i mine øyne en hovedfordel: du får akkurat det du vil ha, og du slipper å betale for det du ikke vil ha. Om man bare ser på kostnaden av det som følger med en ferdigPC er de som regel billigere å kjøpe, under forutsetningen at du trenger alt som er i PCen, noe som sjeldent klaffer... Å ha garanti på "hele PCen" er ikke njoe jeg trakter etter, mye bedre å bare sende inn den ødlagt komponenten, og bruke en reserve, så har du en funskjonabel PC i ventetida. AtW 5208994[/snapback] Men det er jo også gratis å stjele resten av komponentene i pcen. Da vil du nok komme frem til den løsningen som lønner seg best. Endret 27. november 2005 av Cocytor Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Netshop tar 370,- for å bygge og teste maskinen... du velger da ALLE deler selv http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2423 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Netshop tar 370,- for å bygge og teste maskinen... du velger da ALLE deler selv http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2423 5216280[/snapback] Nesten rart de ikke gjør det gratis, skulle tro det lønte seg når man sikrer seg at alle komponentene blir solgt av netshop... AtW Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Nåja, ingen gjør noe gratis Synes det er best slik, da man ikke subsidierer de som faktisk velger å bygge selv (ihht. prinsippet om at like mye penger skal inn). Netshop er billigere enn andre på dette, uansett. Dessuten kan man velge hva man vil, og slipper å være avh. av en begrenset "bygger". Tror også man sparer inn litt på frakt (færre kolli). Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det er moro å bygge sin egen, og når du bruker den i ettertid kan du tenke "Denne har jeg lagd". Og som skrevet tidligere; en lærer mye. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 jepp... mange lærer hva RMA betyr og hvordan det virker i praksis.... samt at man neste gang ikke bør montere RAM med fleece-genser. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 jepp... mange lærer hva RMA betyr og hvordan det virker i praksis.... samt at man neste gang ikke bør montere RAM med fleece-genser. 5220122[/snapback] Og ikke minst DOA... Hehe... Selv vil jeg nok alldri igjen kjøpe ferdig pc, bomma fælt førse gang og kjøpte en dell... Ett av de beste argumentene i mine øyne er garranti på hvert enkelt komponent, skjer det noe trenger man ikke sende inn hele kassa. Men bare en enkelt komponent.. Men å for å kunne dra nytte av dette bør man ha litt peiling på pc... selv vil jeg si jeg ikke trenger noen form for support... og løser eventuelle problemer hw/sw selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå