Gå til innhold

Vits og bygge selv?

QBab

Anbefalte innlegg

hmmm..var ikke helt sikker på hvor eg skulle plassere dette emne, så eg bare la det her eg ;)

jaujau...

Men det eg lurer på:

Er det virkelig vits og bygge pcen selv??

har kikka litt rundt og sett på priser på saker og ting om man kjøper det for seg selv i forhold til om man kjøper en ferdig bygget pc.. som denne spill pcen på

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=24046

Er ikke dette et veldig greitt tibud egentli??

har tenkt og kjøpe meg en ny pc og tror eg skal gå få for denne her..

kansje adde litt ram

men blir dette et stort tap i forhold til om eg hadde bestilt alle delene for seg selv og satt det i sammen i selv?? (har ikje mykje peiling på korsen en setter sammen greiene heller akkurat :whistle: men det går sikkert om eg blir nødt )

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Du sparer opptil en 2000kr på å bygge selv.... (husk å bestill mest mulig fra sammme butikk) Og du kan selv velge hardware.. eller spørre de folk her på forumet som kan veldig mye om dette.... men husk å si hva du skal bruke maskina til :)

Lenke til kommentar
Man lærer av å bygge selv.

Ved å bygge selv kan man velge komponenter selv, og tilpasse den til akkuratt det man vil bruke pcen til

To gode argumenter som jeg synes er viktigst når en bygger selv.

Men såklart...det finnes også noen negative sider.

-du holder egen "support"

-programmer som Windows er ekstra, og ikke innbakt i prisen(i tillegg til en del andre programmer som følger med).

Lenke til kommentar

Fordelen med å bygge selv er at du kan velge akurat det du trenger og du slipper å betale for ting du har.

Windows var nevnt, annet som mange har er kasse, hardisker, dvd osv.

Selv om du ønsker å selge den gamle pcen vil du ofte ta ut og byte om litt.

Fordelen med en ferdig pc er at det er enklere å reklamere samt at den kan være billigere om du trenger alt i den.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at man sparer noe på å bygge selv. Det blir heller et tap dersom man ser på den pc'en som trådstarter vurderer.

Dette fordi man får kvantumsrabatt ved kjøp av en hel pc.

Et tips dersom man i fremtiden skal kjøpe flere varer er å ringe inn å be om "kvantumsrabatt".

Forøvrig er jeg enig i at man lærer mer av å bygge selv. Spesielt om sitt eget temperament......

Lenke til kommentar
Du sparer noe ved å bygge selv, men dafår du ikke garanti!

5208878[/snapback]

Tar jeg eller du feil her nå? alle deler du bestiller til den nye maskinen du bygger har garanti. om en del er defekt, får du sendt den som retur. for så å få en ny vare tilbake.

Ja som andre sier. Når du bygger selv kan du tilpasse delene deg, du slipper å bruke mer penger på ting du allrede har fra før.

Endret av Airborne
Lenke til kommentar

for eit par år sidan var svaret enkelt: bygg sjøl!!

men no kan det ofte vere vanskelig å matche prisane til elkjøp/expert eller store nettbutikkar.

Har en kompis som kjpte pc fra netshop i sommar. Han kunne konfigurere den akkurat slik han ville (blandt netshops varer :) ) og dei bygde den for han, han fekk garanti og en pc vi ikkje hadde sjangs å bygge sjøl til den prisen. Windows hadde han frå før, så det slapp han å kjøpe. Var forresten en pc nesten identisk med den du linkar til.

konklusjon: ferdigbygd, MED garanti, UTEN windows(dersom du ikkje vil ha det), og billigast !!

Lenke til kommentar

Kommer vel helt an på dine behov. Dekkes de av den ferdigskrudde PCen og den er like billig eller billigere enn å skru selv, så gå for den.

Å bygge PC er ikke for alle. Har du aldri gjort det og ikke har litt peiling så kan det være like greit å kjøpe ferdig.

Lenke til kommentar
for eit par år sidan var svaret enkelt: bygg sjøl!!

men no kan det ofte vere vanskelig å matche prisane til elkjøp/expert eller store nettbutikkar.

5208920[/snapback]

Å matche prisene til elkjøp/expert er i hvert fall ikke noe problem. Nettbutikker har jeg ikke sjekket på en stund, men jeg vil anta at jeg for mitt bruk ikke har noe problem med å slå de heller. Som regel retter de seg mot andre typer kunder enn det jeg er, og da følger det med en del dill som jeg ikke har interesse av.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å få Windows fra venner.

Jeg tviler sterkt på at vennene dine gir deg lisenser på Windows, og piratkopierig er fremdeles ikke tillatt.

5208954[/snapback]

Men gratis er det :) Til saken: Å bygge selv har i mine øyne en hovedfordel: du får akkurat det du vil ha, og du slipper å betale for det du ikke vil ha. Om man bare ser på kostnaden av det som følger med en ferdigPC er de som regel billigere å kjøpe, under forutsetningen at du trenger alt som er i PCen, noe som sjeldent klaffer...

Å ha garanti på "hele PCen" er ikke njoe jeg trakter etter, mye bedre å bare sende inn den ødlagt komponenten, og bruke en reserve, så har du en funskjonabel PC i ventetida.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...