Gå til innhold

Esi nEar04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Her merkes spesielt godt hvorfor studiomonitorer er overlegen høyttalere."

 

Er ikke studiomonitor også en type høyttaler? Senere i teksten brukes jo høyttaler også om studiomonitorene.

 

Ellers så står det at studiomonitorer er lagd for å høres bra ut i nærfeltet (underforstått, i motsetning til vanlige høyttalere), hva er den tekniske forskjellen mellom studiomonitorer og vanlige høyttalere som lager denne forskjellen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg trodde monitorere skulle være så flat og ukritisk som mulig, ergo lite egnet til lytting for behag slik at de bedre kan gjengi hvordan det virkelig låter (hence monitor). Og at Hi-Fi høytalere på den andre siden er laget for å ikke låte så flatt, men heller fyldig?

Lenke til kommentar
år det at studiomonitorer er lagd for å høres bra ut i nærfeltet (underforstått, i motsetning til vanlige høyttalere), hva er den tekniske forskjellen mellom studiomonitorer og vanlige høyttalere som lager denne forskjellen?

 

AtW

5201158[/snapback]

 

Monitorhøyttalere er laget for å henge f.eks. direkte på veggen eller å virke i relativt små kontrollrom. Dette har noe å si for hvordan lyden produseres, nærfeltsmonitorer har derfor kompensert for plasseringen ved å rulle ned (roll off) de mørkeste og høyeste frekvensene, mens mellomtonene

beholdes så flat som mulig. Mange høyttalereprodusenter har mer karakter i diskanten, og ofte mer bass.

 

I større rom høres dermed lyden kjedelig ut, i hvert fall for den vanlige lytter.

Lenke til kommentar

Nærfelt monitorer er generelt en bedre løsning for små (hjemme)studio-type rom.

 

Du kan lese en artikkel om studiomonitorer her: MONITORS versus HI-FI SPEAKERS (Sound on Sound)

 

Det er ikke noen spesiell fordel å bruke studiomonitorer fremfor vanlige hi-fi høyttalere om du bare skal bruke de til lytting. Lydbildet blir en god del mer klinisk, kaldt og stort sett kjedelig i forhold til høyttalere som er laget med tanke på høyere underholdnigsfaktor.

 

Studiomonitorer brukes til å luke ut problemer i diverse frekvensområder, finne riktig panorering og nivå på sporene o.s.v.

 

Monitorene jeg bruker har 3 forskjellige innstillinger for type rom, hvilket passer meg bra. Monitorer har også (bortsett fra de aller billigste) minst 2-3 typer kobling på baksiden for f.eks. Jack og XLR, slik at en fritt kan velge hvilken type tilkobling en foretrekker.

 

Det eneste produktet jeg har fra ESI er et bunnsolid MIDI-interface. Om monitorene deres har like god kvalitet, ville jeg ikke nølt med å prøve de ut.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar
år det at studiomonitorer er lagd for å høres bra ut i nærfeltet (underforstått, i motsetning til vanlige høyttalere), hva er den tekniske forskjellen mellom studiomonitorer og vanlige høyttalere som lager denne forskjellen?

 

AtW

5201158[/snapback]

 

Monitorhøyttalere er laget for å henge f.eks. direkte på veggen eller å virke i relativt små kontrollrom. Dette har noe å si for hvordan lyden produseres, nærfeltsmonitorer har derfor kompensert for plasseringen ved å rulle ned (roll off) de mørkeste og høyeste frekvensene, mens mellomtonene

beholdes så flat som mulig. Mange høyttalereprodusenter har mer karakter i diskanten, og ofte mer bass.

 

I større rom høres dermed lyden kjedelig ut, i hvert fall for den vanlige lytter.

5201316[/snapback]

 

Ok, så det er ikke det at de er så bra i nærfeltet, men at de er beregnet på å stå inntil en vegg (dvs den kutte ned bassen), hvoror kutter den de høye frekvensene?

 

Ellers: Hvorfor er det ikke vanlig å ha en mer direktiv høyttaler-teknologi om veggrefleksjoner er ett problem?

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig bra. Det er sikkert flere enn meg som ikke er strålende fornøyd med selv dyrere 2.1 anlegg (nå skal jeg innrømme at jeg ikke har testet klipsch da). For eksempel er mitt megaworks (som kostet 1500 kr for ett og et halvt år siden) litt for overstyrende når bassen kommer inn. Låter ikke helt som en vil. Jeg var inne på procom.no og sjekket etter de monitorene, men de har bare storebrødrene. Er disse antageligvis like gode, eller bør jeg heller kjøre med de andre jeg har fått tak i (men ikke koblet til maskinen), nemlig noen små og gamle bang & olufsen høyttalere fra et sted på syttitallet tilkoblet en syttitallsradio?

 

Det eneste jeg i så fall kommer til å savne fra megaworksen min er sub-greien under artige ting som filmer og slikt...

Lenke til kommentar

Holder fast ved mine Mackie HR824s, samt Genelec'ene på jobb jeg. Med nærfelts-monitorer går det mest på kjenskap og erfaring/pålitelighet hos meg, så... (som de fleste andre studio teknikkere jeg kjenner). ;)

 

ESI lager forøvrig noen gode MIDI-keyboard.

Lenke til kommentar
år det at studiomonitorer er lagd for å høres bra ut i nærfeltet (underforstått, i motsetning til vanlige høyttalere), hva er den tekniske forskjellen mellom studiomonitorer og vanlige høyttalere som lager denne forskjellen?

 

AtW

5201158[/snapback]

 

Monitorhøyttalere er laget for å henge f.eks. direkte på veggen eller å virke i relativt små kontrollrom. Dette har noe å si for hvordan lyden produseres, nærfeltsmonitorer har derfor kompensert for plasseringen ved å rulle ned (roll off) de mørkeste og høyeste frekvensene, mens mellomtonene

beholdes så flat som mulig. Mange høyttalereprodusenter har mer karakter i diskanten, og ofte mer bass.

 

I større rom høres dermed lyden kjedelig ut, i hvert fall for den vanlige lytter.

5201316[/snapback]

 

Ok, så det er ikke det at de er så bra i nærfeltet, men at de er beregnet på å stå inntil en vegg (dvs den kutte ned bassen), hvoror kutter den de høye frekvensene?

 

Ellers: Hvorfor er det ikke vanlig å ha en mer direktiv høyttaler-teknologi om veggrefleksjoner er ett problem?

 

AtW

5202056[/snapback]

 

 

Skulle ha tatt dette i forrige post, men men:

 

De fleste lyd- og produksjons-studioer har nærfelts-monitorene plassert direkte foran eller oppå miksepulten, og disse er som oftest vinklet (helst både horisontalt og vertikalt) innover mot lytteren/teknikkeren, på høyde med hodet/ørene.

Men som Maroder nevnte, så befinner de seg ofte altfor nær veggen (f.eks. på grunn av plassmangel). Til og med kontrollrom med ikke-parallele vegger har problemer med lav-frekvens stående bølger, som oppstår når man plasserer høytalere med høyere bass-frekvenser nærme en vegg.

Man kan installere såkalte "bass-feller" i hjørnene av kontroll rommet som kalibreres til rommets resonans frekvenser for å kompensere for dette. Et annet alternativ er å kalibrere selveste monitorene utifra rommets akustikk. Ideelt sett bør bare far-field monitorene være montert i eller på veggen(e). Hele vitsen med nærfelts-monitorer er jo egentlig å høre så mye direkte lyd fra de som mulig, og mindre av selveste rommets akustikk.

 

Mht. en mer direktiv høyttaler teknologi.... tja, vi har jo alltids studio headsett. Synes det er den beste måten å høre panoreringer på ialtfall. Selvfølgelig, gode headsett med god gjengivning av lyden og bredt frekvens-område koster jo en del mer enn de man kjøper på Elkjøp. ;)

Før jeg sier meg ferdig med et prosjekt, pleier jeg alltid å høre det hele gjennom studio headsettet først, og hvis alt høres greit ut, kjører jeg det som blir (forhåpentligvis) final mix på studio/nærfelts-monitorene.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
år det at studiomonitorer er lagd for å høres bra ut i nærfeltet (underforstått, i motsetning til vanlige høyttalere), hva er den tekniske forskjellen mellom studiomonitorer og vanlige høyttalere som lager denne forskjellen?

 

AtW

5201158[/snapback]

 

Monitorhøyttalere er laget for å henge f.eks. direkte på veggen eller å virke i relativt små kontrollrom. Dette har noe å si for hvordan lyden produseres, nærfeltsmonitorer har derfor kompensert for plasseringen ved å rulle ned (roll off) de mørkeste og høyeste frekvensene, mens mellomtonene

beholdes så flat som mulig. Mange høyttalereprodusenter har mer karakter i diskanten, og ofte mer bass.

 

I større rom høres dermed lyden kjedelig ut, i hvert fall for den vanlige lytter.

5201316[/snapback]

 

Ok, så det er ikke det at de er så bra i nærfeltet, men at de er beregnet på å stå inntil en vegg (dvs den kutte ned bassen), hvoror kutter den de høye frekvensene?

 

Ellers: Hvorfor er det ikke vanlig å ha en mer direktiv høyttaler-teknologi om veggrefleksjoner er ett problem?

 

AtW

5202056[/snapback]

 

 

Skulle ha tatt dette i forrige post, men men:

 

De fleste lyd- og produksjons-studioer har nærfelts-monitorene plassert direkte foran eller oppå miksepulten, og disse er som oftest vinklet (helst både horisontalt og vertikalt) innover mot lytteren/teknikkeren, på høyde med hodet/ørene.

Men som Maroder nevnte, så befinner de seg ofte altfor nær veggen (f.eks. på grunn av plassmangel). Til og med kontrollrom med ikke-parallele vegger har problemer med lav-frekvens stående bølger, som oppstår når man plasserer høytalere med høyere bass-frekvenser nærme en vegg.

Man kan installere såkalte "bass-feller" i hjørnene av kontroll rommet som kalibreres til rommets resonans frekvenser for å kompensere for dette. Et annet alternativ er å kalibrere selveste monitorene utifra rommets akustikk. Ideelt sett bør bare far-field monitorene være montert i eller på veggen(e). Hele vitsen med nærfelts-monitorer er jo egentlig å høre så mye direkte lyd fra de som mulig, og mindre av selveste rommets akustikk.

 

Mht. en mer direktiv høyttaler teknologi.... tja, vi har jo alltids studio headsett. Synes det er den beste måten å høre panoreringer på ialtfall. Selvfølgelig, gode headsett med god gjengivning av lyden og bredt frekvens-område koster jo en del mer enn de man kjøper på Elkjøp. ;)

Før jeg sier meg ferdig med et prosjekt, pleier jeg alltid å høre det hele gjennom studio headsettet først, og hvis alt høres greit ut, kjører jeg det som blir (forhåpentligvis) final mix på studio/nærfelts-monitorene.

5204188[/snapback]

 

Så med andre ord så kutter såkalte "near-field-høytalere" bare bassen? Når jeg sa mer direktiv teknologi så tenkte jeg ikke på headsett, men på høyttalere som er mer direktive. (Dipoler, båndhøyttaler, elektrostat, kasnkje tilogmed horn). Vet du noe om hvorfor dette ikke brukes? Og om kun direktelyd er målet, hvorfør hører man ikke bare på det i et anekoisk rom? For dyrt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...