DurdoSKyy Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Kan noen forklare meg det med bit ? 16bit og 24 bit.. jeg er faktisk lit usikker på dette. når jeg spiller en .wav fil som kommer fra cd så er det riktig at en cd bare kan ha 16 bit? lydkortet mitt står det at har 24 bit, så lurer jeg på hvordan dette har seg? også hvordan er dette i forhold til mp3? Hva er forskjellen på 16/24 bit og 192/128/320 osv i kbps ?? jeg vet at det blir bedre jo lyd jo høyere samplings frekvens man har, men lurte på om det i forhold til 24 bis liksom.. og hva er vanlig cd kvalitet ? også ett spørsmål til har dette noe med forsterkern å gjøre? eller forsterker den bare lyden uasnett?? altså hvis ikke forsterken støtter 24 bit men både kilden og lydkortet gjør det så vil jeg bare høre 16 bit?? Jeg tror jeg har gått meg litt vill her.. håper noen kan forklare meg dette.. Endret 24. november 2005 av DurdoSKyy Lenke til kommentar
snole Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Bitoppløsningen på PCM lyd betyr egentlig hvor mange forskjellige verdier man kan angi. Med 16 bit kan man ha 65.536 forskjellige verdier. Med 24 bit kan man ha 16.777.216 forskjellige verdier. Dvs at hvis man sampler en sinuskurve (lyd) så vil man ha en 256 ganger større "nøyaktighet" med 24 bit sampling enn 16 bit. Dvs at hvis sinusen øker fra en verdi til verdien over i 16 bit, så vil 24 bit gå innom 256 verdier på turen. Når man da så gjenskaper de analoge signalene, så vil 24 bit gi en mindre taggete sinus enn 16 bit. Vanskelig å forklare, men håper du skjønner prinsippet. Om et lydkort med 24 bit oppløsning vil gi bedre lyd enn et med 16 bit oppløsning vet jeg desverre ikke. Jeg tviler på det. Vil heller tippe at andre komponenter (f.eks DAC'en) er bedre på 24 bit kortet og dermed gir bedre lyd selv om den ikke gjør noe med signalet (fra 16 bit til 24 bit). Men er mulig jeg er langt på viddene. Bare slik jeg har forstått ting og tang. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Som snole sier, bitraten angir hvor mange diskrete verdier amplituden i lydbølgen kan ha (altså "volumet"), så hvordan høres et signal ut med bare feks 4 forskjellig volumer (CD har 65 tusen), ikke som man tror, fordi det er så mange slike verdier i løpet av et sekund, så blir "gjennomsnittet riktig" så sangen høres bra ut, bare at det er MASSE støy. (litt enkelt forklart). I 16-bit er signal-støy-forholdet 96 db. Mao om du har god hørsel og hører støy på 0 db, så er den høyeste lyden du kan spille av på anlegget ditt 96 db om du ikke vil høre noe støy i de helt stille partiene. Det er mye, hos folk flest må man nok opp i kasnkje 25 db støy før man hører det (er fort 30+ db i bakgrunnstøy i et vanlig hjem), mao kan man spille den høyeste lyden på 120 db (noe som er relativt nærme smertegrensa, ifølge arbeidsmiljøloven kan man bare bli utsatt for 120 db i ca 4 sekund(?) i løpet av en arbeidsdag på 8 timer. I tillegg gjøres det et par andre tirks som minsker oppfattet støy (noise shaping). Så 16 bit er antaklig nok for de fleste. På 24 bit er signal-støy-forhold 144 dB. Som er fra høreterskelen og til langt over smertegrensen. AtW Lenke til kommentar
SveinMagnus Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Som snole sier, bitraten angir hvor mange diskrete verdier amplituden i lydbølgen kan ha (altså "volumet"), så hvordan høres et signal ut med bare feks 4 forskjellig volumer (CD har 65 tusen), ikke som man tror, fordi det er så mange slike verdier i løpet av et sekund, så blir "gjennomsnittet riktig" så sangen høres bra ut, bare at det er MASSE støy. (litt enkelt forklart). I 16-bit er signal-støy-forholdet 96 db. Mao om du har god hørsel og hører støy på 0 db, så er den høyeste lyden du kan spille av på anlegget ditt 96 db om du ikke vil høre noe støy i de helt stille partiene. Det er mye, hos folk flest må man nok opp i kasnkje 25 db støy før man hører det (er fort 30+ db i bakgrunnstøy i et vanlig hjem), mao kan man spille den høyeste lyden på 120 db (noe som er relativt nærme smertegrensa, ifølge arbeidsmiljøloven kan man bare bli utsatt for 120 db i ca 4 sekund(?) i løpet av en arbeidsdag på 8 timer. I tillegg gjøres det et par andre tirks som minsker oppfattet støy (noise shaping). Så 16 bit er antaklig nok for de fleste. På 24 bit er signal-støy-forhold 144 dB. Som er fra høreterskelen og til langt over smertegrensen. AtW 5209847[/snapback] Her var det litt begrepsrot desverre. Når man snakker om dB i denne sammenhengen snakker man om dB, som er en RELATIV størrelse. Den dB'en du snakker om er dB SPL, og det er noe helt annet. I dB SPL skalaen er f.eks 10 dB SPL en fordobling av lydstyrken, mens i dB skalaen er 3dB en fordobling. Viktig å få med disse forskjellene! Når man snakker om bit-oppløsning snakker man helt korrekt om hvor mye informasjon som lagres om hver enkelt akustisk hendelse. Men når man snakker om dynamikkområdet (bitoppløsning * 6 + 3 dB) som for 16 bit er 99 dB og for 24bit er 147 dB, så snakker man ikke om lydstyrken som høyttalerne spyr ut, bare om de relative forskjellene i lydstyrken INNE I APPARATET SOM BEHANDLER LYDEN. 147 dB dynamikkområde forklarer hva som er den svakeste lyden som utstyret ditt kan behandle i forhold til fullt utslag (overstyring) uten at egenstøyen til apparatet er sterkere enn denne lyden. (Ja, digitale apparater generer også støy...) I tillegg har man disse dB skalaene: dBu - viser forskjeller i spenningen inne i et apparat - denne skalaen brukes f.eks i vulumindikatorer i miksebord o.l. 0 dBu er 0.775 volt (1volt i USA). dBm - viser forskjeller i effekt på strømmen som sendes til høyttaler o.l. 0 dBm er 1 mW (milliWatt). Endret 24. april 2007 av SveinMagnus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå