Matias Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Vet hvor utrolig frustrerende dette er, kan jo komme med et eksempel: Gymlæreren vi hadde i fjor var rett og slett dum i hodet. F.eks. fant vi ut at karakteren skulle settes til 40 % skriftlig vurdering og resterende 60 % til innsats. Så er det sånn at vi har en del i klassen som går på ski, og disse så jo han på som noen slags helter, eller hva jeg nå skal si. En av disse, en gutt, leverte ikke inn 2 av 2 skriftlig oppgaver det året (skulle basere 40% av karakteren etter disse), og han fikk en sekser! En annen venn av meg møtte opp hver time, ga full innsats, tok initiativ til å rydde osv. og leverte begge oppgavene, han fikk en femmer. Det er så utrolig latterlig med slike lærere og jeg hater denne typen forskjellsvurdering. Vi har andre lærere som vurderer i etter utseende til personene også, dette er jo enda verre. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 En forutsetning for å kunne klage er at du er part i saken. Det kan vel knapt sies i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 En forutsetning for å kunne klage er at du er part i saken. Det kan vel knapt sies i dette tilfellet. 5210537[/snapback] Hva mener du? Dette angår jo han, og han har rett til å klage når karakterene som settes er urettferdige. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hadde en lærer på ungdomsskolen, som satte karaktere i faget etter hvilke karakterer vedkommende hadde i andre fag, hadde han dårlige karakterer ville han få en bra karakter i faget til denne læreren (musikk). Også hadde vi en annen læreer i matte, som ganske fort valgte seg noen yndlinger i klassen, som fikk bedre karakterer, mere og bedre hjlp an oss andre i klassen. Ble heldigvis kvitt disse. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hva mener du? Dette angår jo han, og han har rett til å klage når karakterene som settes er urettferdige. 5210650[/snapback] Nei, hennes karakter angår ikke han i det hele tatt. Det er mulig han opplever det slik, men juridisk sett kan ikke han påklage hennes karakter. Men sin egen karakter kan selvsagt påklages innenfor de fristene som er satt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hva mener du? Dette angår jo han, og han har rett til å klage når karakterene som settes er urettferdige. 5210650[/snapback] Nei, hennes karakter angår ikke han i det hele tatt. Det er mulig han opplever det slik, men juridisk sett kan ikke han påklage hennes karakter. Men sin egen karakter kan selvsagt påklages innenfor de fristene som er satt. 5211420[/snapback] Setter læreren karakterer som ikke er oppimot andre så skal man kunne gjøre noe. Gjør jeg masse i gymmen og får en 5'er og en annen gjør ikkeno, bare sitter der og får en 6'er/eller 5'er er det noe galt. Du kan vel klage til klassestyrer eller rektor til en lærer om slikt. På ungdomsskolen måtte vi ha et foreldremøte utenom skolen fordi skolen trodde ikke noe på det, så det kan nok hende det er vanskelig å komme gjennom. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Karakteren hennes har du overhodet ingenting med, trådstarter. Du får feie for din egen dør. Det kan også nevnes, at karaktergivingen i gym skiller seg ut fra andre fag. I følge opplæringslova med forskrifter, skal det tas hensyn til forutsetninger når det settes karakter i gym. Hvis hun har dårligere forutsetninger for å få gode resultater enn andre, skal dette gjenspeiles i gymkarakteren. Ditt eneste kort er at du kan klage til skolen innenfor gitte frister. Men "traktoren" har ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt. Hvis du mener at du fortjener bedre karakter enn fire - så klag. Hvis du mener at hun fortjener en karakter dårligere enn fire fordi hun er big boned eller whatever, så ikke bry deg. Det er none of your business. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Hvis du mener at hun fortjener en karakter dårligere enn fire fordi hun er big boned eller whatever, så ikke bry deg. Det er none of your business. 5213680[/snapback] Som nevnt før går ikke dette på at hun "er big boned eller whatever". Dette går på at jeg står på og gir alt og får 4 og at hu ikke presterer en dritt og får det samme som meg... Dette tror jeg samtlige hadde funnet feil og urettferdig! Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Men, uansett, hvorfor sitter du og syter deg her da? Vi, som forumbrukere, kan ikke gjøre noe for å evt. hjelpe deg. Hvis du mener selv at du står på og gir alt, så trengte du jo strengt talt ikke opprette en post om det. Gå til læreren og spør rett ut hvorfor du får en 4'er. Evt. klag hvis du finner ut at karakteren du får til 1.termin ikke stemmer overens med dine egne oppfatninger. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Hvis du mener at hun fortjener en karakter dårligere enn fire fordi hun er big boned eller whatever, så ikke bry deg. Det er none of your business. 5213680[/snapback] Som nevnt før går ikke dette på at hun "er big boned eller whatever". Dette går på at jeg står på og gir alt og får 4 og at hu ikke presterer en dritt og får det samme som meg... Dette tror jeg samtlige hadde funnet feil og urettferdig! 5215363[/snapback] La meg omformulere meg: hva hun får er totalt uvedkomment. Hvis du fortjener bedre enn fire er det en sak. At hun ikke presterer det samme som deg, skal ikke gjenspeiles i karakteren, fordi hun ikke har samme foutsetninger som deg. Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Trådstarter har ikke sagt at han fortjener bedre enn en 4er, men at karakteren som gis til "traktoren" er urettferdig, fordi hun får det samme som trådstarter uten å prestere noe som helst. Så slutt med denne "unødvendig tråd" greia. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Tror heller du skal ta deg en bolle og slutte å bry deg hva andre får. Det er ikke din sak, pass på deg selv, og at du får gode karakterer, ikke hva alle andre får. Etter hva du skriver her, kaller et menneske med vektproblemer for traktor, er helt uakseptabelt i dagens skoler og samfunn og det heter så mye som mobbing. Vet ikke om du kaller vedkommende for dette IRL, men at du gjør det her er ille nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå