Keiseren av Grønland Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Vel, noe vi tar mye for gitt her i verden er å sette headsettet inn i ørene. Jeg som nettopp har kjøpt meg en ny ipod nano har noen spørsmål og vil debattere litt om dette. Ok, for det første, hele livet mitt har jeg alltid fulgt innstruksen, av to enkle bokstaver, L og R, left and right. Så nå begynner jeg å lure på, spiller det virkelig noen rolle hvilken du setter i hvert øre? Jeg har prøvd, og kan ikke si at jeg merker noen forskjell altså. Så for det andre, hvor viktig er skumgummi isoleringen rundt hver plugg? Jeg har puttet på mine, men det er for at de skal sitte bedre i øret. Sammen med dette har jeg hørt mange si at hodetelefoner er skadelige, ja av den typen som er som ørepropper. De små man putter i et og et øre. Og har da hørt at man burde kjøpe headset i stedet. Øreklokker altså, store kladaser som sitter utenpå øret. Så til sist, husker jeg at jeg leste for en stund siden om en ny headset teknologi. Det gikk på at man hadde oppfunnet en slags microsubwoofer som satt i hver høyttaler inni headsettet. Så lurer jeg. Når jeg har begynt å bli ganske glad i nanoen min, merker jeg at det er mye bedre bass, og at den er mye mer fysisk en det jeg har hørt før. Er det microsubwoofere i headsettet som følger med? Det er mye bedre lyd i forhold til creative muvo tx spilleren jeg hadde før, og dens inkluderte headset. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hei, R og L henspiller jo på stereomiksen i opptaket (høyre og venstre). Dersom man under innspillingen av platen har lagt på et instrument kun på en kanal, f.eks. R, så er jo meningen strengt tatt at du også under avspilling skal få lyden i R og ikke i L. Men om du bytter om på musikk betyr det strengt tatt ikke så mye utover dette. Men tenk deg et PC spill og du bytter om R og L. Si at du får et monster på skjermen som kommer inn fra høyre ®, da vil du jo også at lyden skal komme inn fra høyre. Mao, når lyden er koplet til noe visuelt er det viktig at R og L er riktig. Når det gjelder de øvrige spm. dine så har jeg ingen mening utover at skikkelige headsets er klokker og ikke plugger samt at lydkvaliteten ikke bare avgjøres av headsettet men også av kilden (kommer an på decoding, forsterkning av signal, forvrengning, kvalitet på komponenter etc.) muthe Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 ja ok, men det med stereomixen har jeg skjønt. Men imotsettning til spill, så er jo dette bare musikk, og ikke noe interaktivt. Den eneste forskjell er da at jeg hører det ensidige trommeslaget i motsatt øre isteden og hva gjør vel det. Hvis det ikke er basert på noen form for forskning at man også har høyrehendthet i øret, altså høyrehørt Og så er det jo sånn at de fleste, hvertfall de jeg har, sanger er bare dønn likt på begge sider, for at det kun skal høres i stereo liksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå