malinps Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Skal kjøpe ny pc til videoredigering. Jeg har tenkt meg en dell dimension 9150. Det jeg lurer på er å kjøre linux med cinelerra. Har jeg rett i at linux er slankere kodet og dermed raskere enn windows på videoredigering? Hvor stor forskjell er det? Og dell'en kan fås med dual core og det høres bra ut i og med at cinelerra støtter dual ops. Hvor mye bedre er det enn en single core på samme ghz? Hadde vært fint hvis noen klarer å anslå prosentlige forbedringer i ytelse. Må vel opp i 10-15% forskjell før jeg tenner på tanken, selvfølgelig litt avhengig av pris. Kom gjerne med annen relevant info ifm video på linux. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ang. delem mellom Win og Linux kan ikke svare på. Men hvis du skal ha en PC til videoredigering, hvorfor ikke en mac? Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 fordi mac ikke er PC? Men, en mac er best for videoredigering, ingen tvil . Men, jeg vil personlig tro at linux er bedre, i og med at det er "lettere" kodet, men kan mangle en del maskinvare støtte osv. Der har du fordelen med windows Lenke til kommentar
carloc Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Skal kjøpe ny pc til videoredigering. Jeg har tenkt meg en dell dimension 9150. Det jeg lurer på er å kjøre linux med cinelerra. Har jeg rett i at linux er slankere kodet og dermed raskere enn windows på videoredigering? Hvor stor forskjell er det? Jeg tror ikke nogen grafisk Linux er hurtigere end Windows. Men du kan prøve selv og downloade Knoppix. http://www.knoppix.org/ Den kan køre fra CD'en uden at være installeret. Så kan du få et indtryk af hvad du er oppe imod, inden du kaster dig ud i større eksperimenter. Man kan sagtens have en Linux installation på samme maskine som indeholder en windows. Så får man bare en boot menu, så man kan vælge hvad man vil i dag. Intet problem hvis man har lyst til at eksperimentere. Carlo Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Knopix vil ikke gi et godt bilde av hastigheten på linux, da den må laste inn all programvare "on-the-fly" fra CD. Men det er en veldig god måte å eksprimentere med linux på, uten å måtte behøve en installasjon. (bvtw er det ingen tvil om at Mac er best på videoredigering... og stort sett alt annet også, men det trernger vi ikke å ta opp her. ) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Eg, som fast linuxbrukar og video-mann, har sjølvsagt prøvd å setja meg inn i videoredigeringslandskapet når det kjem til Linux. Cinelerra er det einaste frie (og gratise (høh?)) alternativet på Linux, - eg tenkte lengje stygge tankar om programmet sidan eg ikkje fekk det til å fungara skikkeleg. Dei som lagar det sel fulløysingar med Linux og Cinelerra allereie installert, - der er det Cinelerra høyrer heime. Det er vanskeleg å setja det opp sjølv har eg intrykk av; ein treng masse high-end HW for å gjera det skikkeleg. Cinelerra likar ukomprimert video. Eg har høyrd det er ein fork som tek DV-video/firewire, men «originalversjonen» er hallvegs håplaus her. Det er ein goood stund sidan eg testa Cinelerra, mykje kan ha skjedd. Eg møtte nett ein utdanna filmfotograf (Onar Stangeland), han kom med ei "Linux for dummies"-bok og eg spurde jo sjølvsagt kva inni alle dagar han skulle med den. På skulen i London, kor det for det meste gjekk i AVID-system og liknande (som kan seiast å vera marknadsledarar i proffe video- og filmmiljø), hadde mange av filmfolka, og studentane snakka utruleg varmt om Cinelerra. Han køyrde Mempis som Linuxdistro, og skulle prøva Cinelerra som visstnok var så utruleg bra. - Eg blei overraska, men forsto kjapt at det var eg som aldri hadde satt meg inn i det. Heller ikkje satt det opp skikkeleg. Så; ja; eg stoler på desse folka og seier no at Cinelerra er eit veldig bra program, sjølv om mine eigne erfaringar tyder motsett. Så, proffe vener av meg seier; det er kjempebra, - min erfaring seier motsett. No veit du kanskje litt av korleis landskapet ser ut -- Sjølv brukar eg no ein G5 med Final Cut Pro HD til videoredigering, linux- pcane mine brukar eg til komprimering av video alt anna. Men sjølve redigeringa og DVD-authoringa brukar eg OS X til... Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 For det første, det finnes ikke noe som heter "best".... Det handler vel om hva man liker å bruke, det finnes like god programvare for begge plattformer(pc/mac). Video er vel blant det mest krevende du kan bedrive enten det er Pc aller mac du sitter på. Det er vel ikke Windows som er flaskehalsen her. cinelerra har noen ganske heftige specs på maskiner de anbefaler, så utifra dette mot feks. det Avid lister opp som serifiserte Arbeidstasjoner så er det ganske likt. Problemet med windows er at man fort bruker pcn til mye annet i tillegg til video og da blir det fort mye rot i systemet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå