Gå til innhold

Turbo knapp på gamle pc'er

Anbefalte innlegg

Er det noe jeg alltid har lurt på så må det være det med turbo knapp :love: på gamle pc'er.

Hva i allverden er denne til? Har hatt denne diskusjonen med opptil flere, men ingen har noen gang funnet ut hva den ble brukt til. Derfor spør jeg dere, O'store HW brukere! Hva ble turbo knappen brukt til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knappen burde kanskje ha het cool'n'quiet? ;)

Litt ironisk at f.eks cool'n'quiet blir lansert som en nyhet 5-10 år senere..

Husker jeg skulle spillet et gammelt dos spill på min 486 50mhz... Jeg brukte et program som het slomo.exe..

Testa en gang å skru av lvl 1 cachen på cpu'n også, men da tok det 10 minutter å boote dos... Cache for the win! ;)

Lenke til kommentar

Gamle maskina mi klarte ikke å boote dos 6.22 ( :love: ) uten å ha turbo-knappen på etter at jeg oppgraderte til en 486 120 MHz CPU.

Vurderte å bruke det gamle kabinettet da jeg kjøpte ny PC sist, for hvor kult hadde det ikke vært å ha Turbo-knapp? Instant overklokk og alle viftene på fullt? Hadde krevd endel arbeid å få til, tho.

Lenke til kommentar

Som dere har kommet frem til, er det for å redusere hastigheten. Grunnen var at klokkefrekvensen ble brukt som en "klokke" i programmene. De var programmert slik at jo raskere prosessoren var, jo raskere gikk tiden på for eksempel spillene.

Og, selvfølgelig var det "turbo" av og på. Da de maskinene var nye, var de nok kanske heftige i "turbo-modus". (Ser dog logikken i å kalle det en bremseknapp... )

Lenke til kommentar

Jeg husker første gangen jeg så en PC med turboknapp. Kompisen min hadde fått seg en slik PC og jeg var missunnelig i flere uker. På den tiden hadde jeg en ATARI og når jeg kjøpte meg min første PC kom de ikke med turbo lenger. Derfor vil jeg ha turbo på min PC nå! Gjerne en stor bryter eller hendel på siden av maskinen som utstråler ekstrem kraft og stor fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...