Gå til innhold

Prosessor med minst varme? AMD? Celeron? P4?


Ismann

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en kresen kar på støy og er i ferd med å planlegge en mediapc(HTPC) til stua. Har ikke så peiling på dette men er god(?) til å lese meg opp.

 

Har derfor noen spørsmål til hvilken prosessor jeg bør velge når man tar hensyn til:

1. Prouksjon av varme / krav på kjøling

2. Pris

3. Ytelse

 

CPU-Merke og overklokking-egenskaper er for meg uvesentlig(?) da jeg heller ville ha "underklokket" for å minimere viftebruk og varmeutvikling. Skal stort sett kjøre Microsoft XP Media Center, se film, musikk og kanskje et spill eller to.

 

Her er mine undersøkelser til diskusjon, kom også gjerne med egne erfaringer:

- VIA sin 1000MHZ vifteløse system. Men er det kraft nok til å kjøre?

- En Celeron ca 2.5Hz løsning. Billig og grei? Hva med vifte-behov?

- En P4 630 3.0ghz cpu, mye pga funksjonalitet som "Cool´n quiet" og "Speedstep" selv jeg ikke er helt sikker på hva det er? :) - Men noe dyrt for mitt bruk?

 

Da håper jeg dere med peiling tar over? Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en løsning som er veldig stillegående. Vifteløst AsRock 939Dual hovedkort og en AMD Athlon 3200+ med Zalman 7000B vifte. Hovedkortet koster rundt 500, og prosessoren betalte jeg omtrent 1100 for (ukens tilbud). Vifta koster 300. Kjøpte alt på Databutikken.com.

 

Prosessoren utvikler lite varme og vifta kan gå på laveste hastighet som gir svært lite støy.

 

Med AsRock hovedkortet kan du velge blandt både AGP og PCI-e grafikkort, og du vil antakelig velge et vifteløst kort.

 

Legg til en stillegående strømforsyning, og du vil nesten ikke høre maskinen.

Lenke til kommentar
Men i dag er AMD64/Opteron det beste valget.

 

Pirk pirk... Athlon64 ;)

 

Intel Pentium-M eller AMD Turion64 vil være et godt valg for deg! De er beregnet til bærbare pc'er men egner seg også meget bra til vanlige pc'er eller mediapc(HTPC) i ditt tilfelle.

5202207[/snapback]

Ja du har rett. En Turion64 eller PentiumM vil trekke mye mindre strøm, MYE mindre enn f.eks. en P4. Men disse har selvsagt ikke fullt så høy ytelse, men er fullt brukbare og holder sikkert i massevis. Pass på at hovedkortet støtter prosessorene.
Lenke til kommentar

Nå fant jeg ingen priser på løse hovedkort og CPU for AMD Turion 64. Noen som vet når de er på markedet? og Pris?

Ellers tenker jeg som følger: en prosessor som er god til overklokking har normalt lav temp. Går det f.eks ann å "underklokke" en AMD 64 Athlon "Venice" CPU slik at det ikke trenger vifte? (Eventuelt et kjøletårn) Den har jo utgangspunktet mer enn nok kraft for mitt bruk.

Ut fra tankegangen "overklokke CPU´r gir lav varme" = lite eller ingen viftebruk ved normal kjøring/eventuelt "underklokking" har jeg satt opp et par systemer.

Athlon mATX - Normalpris
https://prisguiden.no/liste/21598

Sempron mATX - BILLIGvariant - Men kjenner ikke til CPU´n, gammal teknologi? Men nok til mitt bruk?
https://prisguiden.no/liste/21605

Pentium M
https://prisguiden.no/liste/21641

Roy Nor, her er vel noen linker til deg også. smile.gif

Lenke til kommentar

Ville ikke gått for en Celeron CPU. Da disse gir lav utelse i forhold til andre prosessorer, grunnen til dette er at det ikke finnes L1 cache på disse, dette gjør celeron treige. men siden du tenker på viftestøy og liknende edr jeg ikke helt sikker. det eneste jeg vet er at Celeron er det samme som vanlig intel P bare at L1 cache ikke eksisterer.

 

Dersom du skal ha høy utelse sammen med lite bråk ville jeg tatt en titt pa vannkjøling, men dette er jo ganske dyrt!!

Lenke til kommentar
Ville ikke gått for en Celeron CPU. Da disse gir lav utelse i forhold til andre prosessorer, grunnen til dette er at det ikke finnes L1 cache på disse, dette gjør celeron treige. men siden du tenker på viftestøy og liknende edr jeg ikke helt sikker. det eneste jeg vet er at Celeron er det samme som vanlig intel P bare at L1 cache ikke eksisterer.

 

Jeg er da ganske sikker på at celeron D har 16 kB L1 cache.

 

Celeron D har også mindre L2 cache og 533 FSB mot pentiumens 800.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke du skal satse på og underklokke deg vekk fra kjøling, MCE 2005 er etter den lille erfaringen jeg rakk å få med det relativt tungkjørt, så utnytt den hastigheten du har vil jeg si. En annen sak er at klokkefrekvensen i seg selv ikke utgjør så fryktelig mye i varme, med mindre det er snakk om dramatiske endringer da. Det som utgjør stor forskjell er spenningen- V-core. Så om du klarer å senke den litt, uten at det går utover stabilliteten vil det hjelpe noe.

 

Jeg har ikke selv noe erfaring med Mobile cpu'er, men de er jo utvilsomt de som produserer minst varme. Bare pass på at du da får hk som passer med øvrig hw og samsvarer med systemkravene til MCE i så fall.

 

Av vanlig dekstop cpu er det nok desverre helt klart A64 som er veien og gå, feks en 3200+. De ligger betydelig bedre an når det gjelder varme.

Jeg sier desverre fordi jeg personlig mener P4's HT har mye på en HTPC å gjøre. Det kommer jo selvsagt veldig an på akkurat hvordan man bruker den, men har selv mer eller mindre tilfeldig, endt opp med en P4 på stuepc'n (m vannkjøl, så varme er ikke noe tema) og den responsen som er der når oppgavene blir mange ville jeg ikke byttet med noe. Når jeg tar opp et program, samtidig som jeg ser et annet opptak, og Norton samtidig setter igang virus- scan, kan jeg fortsatt åpne programoversikten fra nettet like raskt. Så selv om min A64 maskin spiser P4'en til frokost i rene benchmarktester, er ikke ting alltid som det ser ut på papiret i virkeligheten.

 

Men dette er bare min erfaring, ut fra min stuepc bruk, og som sagt, hvis lydløshet er første pri, og det ikke er aktuelt med mer eksotisk kjøling, ville jeg helt klart valgt en 3200+ eller en av disse Mobile som er nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...