Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A4 2.8V6 vs 1.8T

voluz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, nei jeg har ikke utstyr til sånt, men det finnes mange seriøse firma å velge mellom.

5218546[/snapback]

Hehe, okeida. ;)

Forresten; du som har peil på Audi. Når slutta Audi å ha problemer med forstillinga på A4? (Hvis de noen gang sluttet, hehe...) Rundt 99-2000-modellen? Eller var det problem helt til de lanserte ny modell i 2002?

Andre problemer som opphørte på A4 i 98-99-2000?

Lenke til kommentar

Det sies at de senere modellene (husker ikke skillet) skal ha bedre forstilling, men min erfaring er at det ikke er noen forskjell. Jeg skifta begge nedre framre bærearmer på en A6 med nytypen forstilling senest i dag. Skal du ha en sånn bil må du ganske enkelt påregne vedlikeholdskostnader. Ellers kommer jeg ikke på noen banebrytende forbedringer.

En veldig vanlig feil med stort sett alle modeller er temperatursensoren til innsprøytninga. Man leser gjerne ut feillagret, men har en Audi startproblemer, er G62 (tempsensor) det første jeg tenker på. V6 er i tillegg veldig følsom for dårlige tennplugger. En oppgradering der er å bruke "ny type" tennplugger også på "gammel type" V6. (Defekt G62 kan drukne tennpluggene, som da bør byttes)

Luftmassemålerne er også et svakt punkt. Ingen av delene er svimlende dyrt å reparere. Et normalt verkstedbesøk pga fusk koster vel fra 1500kr gil 5000kr.

Lenke til kommentar
Jeg har selv 99 TT 1,8T (180hk).

Kan bare nevne bensinforbruket her da, vet ikke om det betyr noe for deg, men er jo greit å nevne det. Jeg ligger på ca 0,85 med blandet kjøring. En V6 vil nok bruke en HEL del mer tror jeg.

5200794[/snapback]

Tja, har selv en rekke-6'er på 2,5 l, har blandet forbruk på 0,95.

G

Lenke til kommentar

Hmm, kommer ikke på noen Audi med rekke-sekser jeg, bare fire og fem. Hvilken modell har du?

Jeg har prøvd Audi 100 V6 2,6 og V6 2,8. Jeg målte ikke noen av dem, men eierne mente de var ganske tørste, så jeg bestemte meg etterhvert for ikke å kjøpe noe sånt. Men den mest tørste Audi'en jeg har prøvd er nok S4 V8 4,2. Men den gikk veldig godt også da.

Lenke til kommentar

Bensinforbruket spiller liten eller ingen rolle for min del, mest opptatt av hva som er den beste og sprekeste motoren av en 1.8T og en 2.8V6. :p Og slik jeg har forstått det blir det nok en 1.8T, da denne virker overlegen på det meste...

Min siste bil hadde en 3.0V6, og den var jo tørst nok. Så regner med 1.8T'n bruker mindre enn den uansett. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, var lei av 6'ern, synes ikke den var spesielt sprek heller. Bil fra 92, 1600 kilo og automatgir... ble ikke så mye effekt igjen. :p

Ergo; en 1.8T i en A4, ja takk. ;) Prøvde en 180-hesters Saab 9-5 (turbo) med automat for ikke lenge siden, og den hadde kjørt fra min V6'er med 205 hester anytime...

Og hjelper lite med fet lyd om det er bare lyd og ingen sprut. :p Tar jeg heller en 1.8T med lite lyd og masse effekt. ;)

Lenke til kommentar

Fatern har en A6 2002 1.8 TS quattro chippet fra 150 til 193hk, dreiemoment økt til 320nm. Den er ganske seig og veldig behangelig å bruke etter chipping. Det er jo Quattro på denne bilen så den mister vel noe hk gjennom drivverket? eller tar jeg feil?

Gå for 1.8T med chip...go og seig...for å være vanlig dødelig og ikke en merce med diesel og compressor... :)

Lenke til kommentar

Mister vel 4-5-6 hester i effekt gjennom Quattro ja. Men Quattro må man jo ha uansett om man ønsker seg noe videre fra 220 hk og opp.... forhjuls blir temmelig håpløst deretter. ;)

Og 4x4 vil jeg ha på neste bil uansett. ;) Kjører såpass mye over fjell om vinter'n, så digg å ha når man først kan få en fet bil med 4x4... ;) Dropper jeg Quattro er det nok av biler å velge i ja. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...