voluz Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hei! I min streben etter å finne en A4 (B5) har jeg nå utvidet søket til å befatte også 2.8 V6 30v-motoren til Audi, i tillegg til 1.8 Turbo selvsagt. Lurer på om noen kan utdype forskjellene på disse motorene? Hvordan vil de oppleves forskjellig? Hva er det beste valget? Litt fakta: 1.8T ------------------------------- 150 hk v/ 5700 rpm 210 Nm v/ 1750-4600 rpm 2.8V6 ------------------------------- 193 hk v/ 6000 rpm 280 Nm v/ 3200 rpm * Tall er oppgitt før chipping. Det må tas i betrakning at 1.8T kan chippes opp til 209 hk / 354 Nm, mens 2.8V6 kan chippes opp til 212 hk / 320 Nm. Har ikke funnet ny effektkurve på 2.8V6 chippet, men 1.8T vil yte 209 hk v/ 3300 rpm og 354 Nm v/ 4500 rpm. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg vil tro 2,8 V6 er det beste valget. I mine øyne på papiret ser det slik ut. Har ingen erfaring med Audi motorer. Jeg vet også om et par sprengte blokker på 1,8 turboen etter chipping. Slik som jeg ser det ville jeg ha tatt 2,8'en. På grunn av mye hester uten chip, så kan man heller fyre på effektannlegg, sportsfilter og slikt. En annen ting er jo at det er en sekssylindret motor, noe jeg tror vil gi en del bedre bunndrag. For turbomotoren er vel bare en rekkefirer ikke sant? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 1,8T er 4sylindra ja... Ville gått for den jeg da Ikke chip en med automatgear, da tar kassa kvelden fort.. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Ja, usikker jeg. 1.8T-motoren er vel kjent for å være utrolig bra. Er vel en grunn til at VAG har stappa den i alle sine biler, og at den har levd så lenge som den har gjort. Dessuten er den jo utrolig "utbyggingsvennlig". Koster jo bare 6-7000 kroner for å få den opp til 209 hk / 354 Nm, og kan bygges ut ytterligere til rundt 300 hk om man legger litt penger i det. Med vanlig bensinmotor er det jo full stopp etter chip som gir 20-30 hk ekstra... Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg har selv 99 TT 1,8T (180hk). Kan bare nevne bensinforbruket her da, vet ikke om det betyr noe for deg, men er jo greit å nevne det. Jeg ligger på ca 0,85 med blandet kjøring. En V6 vil nok bruke en HEL del mer tror jeg. Men V6 gir jo deilig bunndrag da.. Det er to veldig forskjellige motorer å kjøre med selv med samme effekt, så jeg anbefaler deg å prøve dem begge før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Det er jo samme motoren som TS-racing bruker i sin "Rosa Helikopter".. Der tok de ut 584,7 hk, å det er jo ikke dårlig Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Blir helt feil å blande rosa helikopter inn her. De motorene var så modifisert som det stort sett går an. Uansett rasa de hele tia for han, så han ga opp 1,8T Jeg ville gått for 1,8T. I mine øyne er dette en bedre motor enn hvilken som helst V6 fra Audi. Den har greit moment og kan bygges på. Bunndraget i V6 er noe oppskrytt. Holdbarheten er heller ikke noe å skryte av i forhold til 1,8T. Det er ikke uvanlig å måtte bytte stempelringer på V6 pga høyt oljeforbruk. Det beste som kan sies om V6 er at den med manuell girkasse vil gi responsen som bare en sugemotor kan gi. Hilsen Audi-mekaniker Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Det er jo samme motoren som TS-racing bruker i sin "Rosa Helikopter".. Der tok de ut 584,7 hk, å det er jo ikke dårlig 5200803[/snapback] Den er solgt.. Dog bare skallet tror jeg. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Jeg kan ikke utale meg om v6ern til audi, så den skal jeg ikke si noe om. Men min far hadde for 1 år siden en audi a4, 1996 model med 1,8T quattro. Den bilen chippet han fra 150 til 205 hester. (Stage 2 chip tror jeg) Uansett, over bjørnefjell på vei til trondheim sa det pang. Hullet i motoren var så stort at jeg kunne stikke hånda mi inn dit. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Hørtes ikke helt bra ut nei. Nå tror jeg det hører til unntakene at en motor tar skade av chipping; vel og merke hvis chip er levert og montert av et seriøst firma. Som regel gjør jo faktisk en chip (en bra, vel og merke) at motoren blir styrt bedre enn originalt - slik at den både yter mer og bruker mindre drivstoff (ved normal kjøring da, ikke hvis man tar ut ekstra effekt i aktiv kjøring). Jeg kommer til å gå for chip fra BSR, og de er vel de mest anerkjente i klassen. Steg 1+ på 98-modell og oppover gir 209 hk / 354 Nm der. Koster drøyt 8000 kroner i Norge, drøyt 5 i Sverige... Edit: skrivefeil Endret 25. november 2005 av voluz Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 I tillegg til denne mini-prisen må du huske at du skal inn til visning, og så betale en enorm avgift til staten. Det blir veldig fort dyrt å chippe. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Hehe, sant nok. Men ingen rapporterer jo chipping, isåfall en utrolig liten andel. Er jo umulig å avdekke om en bil er chippet med mindre de prøvekjører bilen eller kjører en sinnsyk diagnostikk på den. Det avdekkes ikke ved vanlige kontroller eller EU kontroll f.eks. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Skal vel noe til å merke det uten at man har mistanke om at bilen er trimma, evt går inn for å sjekke det.. Så sannsynligheten er liten, men det kjedelige er at om man plutselig skulle bli oppdaga, så sitter man og ønsker at man betalte engangsavgifta og slapp bøter og slikt.. Lenke til kommentar
underground Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 men 1.8T vil yte 209 hk v/ 3300 rpm og 354 Nm v/ 4500 rpm. Mener du motsatt her? Syns det høres rart ut at en 1.8T skal yte 209 hk ved så lite som 3300 rpm. Mulig jeg tar feil men. Lenke til kommentar
underground Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Faen får dobbelpost hele tida nå. Endret 25. november 2005 av underground Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 men 1.8T vil yte 209 hk v/ 3300 rpm og 354 Nm v/ 4500 rpm. Mener du motsatt her? Syns det høres rart ut at en 1.8T skal yte 209 hk ved så lite som 3300 rpm. Mulig jeg tar feil men. 5205806[/snapback] Må regne med at det er 354 Nm på 3300 rpm og 209 hk på 4500rpm, selv om det hørtes ut som litt lite turtall. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Greit bunndrag tydeligvis.. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Effektkurven på chip'en jeg pratet om. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Ut fra disse kurvene leser jeg et skrik fra motoren etter en skikkelig porting. Se hvordan momentet og effekten knekker ved 4200 rpm. Tenk så pent det ville sett ut med et sett større dyser (med tilhørende chip) porting, selvfølgelig bedre intercooler, eksos og luftfilter... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Ut fra disse kurvene leser jeg et skrik fra motoren etter en skikkelig porting. Se hvordan momentet og effekten knekker ved 4200 rpm. Tenk så pent det ville sett ut med et sett større dyser (med tilhørende chip) porting, selvfølgelig bedre intercooler, eksos og luftfilter... 5211279[/snapback] Hehe, du sier noe! Men da snakker vi dessverre om en litt annen pris enn 7-8 tusen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå