Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A4 2.8V6 vs 1.8T


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I min streben etter å finne en A4 (B5) har jeg nå utvidet søket til å befatte også 2.8 V6 30v-motoren til Audi, i tillegg til 1.8 Turbo selvsagt.

 

Lurer på om noen kan utdype forskjellene på disse motorene? Hvordan vil de oppleves forskjellig? Hva er det beste valget?

 

Litt fakta:

 

1.8T

-------------------------------

150 hk v/ 5700 rpm

210 Nm v/ 1750-4600 rpm

 

2.8V6

-------------------------------

193 hk v/ 6000 rpm

280 Nm v/ 3200 rpm

 

* Tall er oppgitt før chipping.

 

Det må tas i betrakning at 1.8T kan chippes opp til 209 hk / 354 Nm, mens 2.8V6 kan chippes opp til 212 hk / 320 Nm.

 

Har ikke funnet ny effektkurve på 2.8V6 chippet, men 1.8T vil yte 209 hk v/ 3300 rpm og 354 Nm v/ 4500 rpm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro 2,8 V6 er det beste valget. I mine øyne på papiret ser det slik ut. Har ingen erfaring med Audi motorer. Jeg vet også om et par sprengte blokker på 1,8 turboen etter chipping.

 

Slik som jeg ser det ville jeg ha tatt 2,8'en. På grunn av mye hester uten chip, så kan man heller fyre på effektannlegg, sportsfilter og slikt. En annen ting er jo at det er en sekssylindret motor, noe jeg tror vil gi en del bedre bunndrag. For turbomotoren er vel bare en rekkefirer ikke sant?

Lenke til kommentar

Ja, usikker jeg. :p

 

1.8T-motoren er vel kjent for å være utrolig bra. Er vel en grunn til at VAG har stappa den i alle sine biler, og at den har levd så lenge som den har gjort.

 

Dessuten er den jo utrolig "utbyggingsvennlig". Koster jo bare 6-7000 kroner for å få den opp til 209 hk / 354 Nm, og kan bygges ut ytterligere til rundt 300 hk om man legger litt penger i det. Med vanlig bensinmotor er det jo full stopp etter chip som gir 20-30 hk ekstra...

Lenke til kommentar

Jeg har selv 99 TT 1,8T (180hk).

 

Kan bare nevne bensinforbruket her da, vet ikke om det betyr noe for deg, men er jo greit å nevne det. Jeg ligger på ca 0,85 med blandet kjøring. En V6 vil nok bruke en HEL del mer tror jeg.

 

Men V6 gir jo deilig bunndrag da.. Det er to veldig forskjellige motorer å kjøre med selv med samme effekt, så jeg anbefaler deg å prøve dem begge før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Blir helt feil å blande rosa helikopter inn her. De motorene var så modifisert som det stort sett går an. Uansett rasa de hele tia for han, så han ga opp 1,8T

 

Jeg ville gått for 1,8T. I mine øyne er dette en bedre motor enn hvilken som helst V6 fra Audi. Den har greit moment og kan bygges på. Bunndraget i V6 er noe oppskrytt. Holdbarheten er heller ikke noe å skryte av i forhold til 1,8T. Det er ikke uvanlig å måtte bytte stempelringer på V6 pga høyt oljeforbruk. Det beste som kan sies om V6 er at den med manuell girkasse vil gi responsen som bare en sugemotor kan gi.

 

Hilsen Audi-mekaniker :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke utale meg om v6ern til audi, så den skal jeg ikke si noe om.

 

Men min far hadde for 1 år siden en audi a4, 1996 model med 1,8T quattro. Den bilen chippet han fra 150 til 205 hester. (Stage 2 chip tror jeg)

 

Uansett, over bjørnefjell på vei til trondheim sa det pang. Hullet i motoren var så stort at jeg kunne stikke hånda mi inn dit. :p

Lenke til kommentar

Hørtes ikke helt bra ut nei.

 

Nå tror jeg det hører til unntakene at en motor tar skade av chipping; vel og merke hvis chip er levert og montert av et seriøst firma.

 

Som regel gjør jo faktisk en chip (en bra, vel og merke) at motoren blir styrt bedre enn originalt - slik at den både yter mer og bruker mindre drivstoff (ved normal kjøring da, ikke hvis man tar ut ekstra effekt i aktiv kjøring).

 

Jeg kommer til å gå for chip fra BSR, og de er vel de mest anerkjente i klassen. Steg 1+ på 98-modell og oppover gir 209 hk / 354 Nm der. Koster drøyt 8000 kroner i Norge, drøyt 5 i Sverige...

 

Edit: skrivefeil

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Hehe, sant nok. ;)

 

Men ingen rapporterer jo chipping, isåfall en utrolig liten andel. Er jo umulig å avdekke om en bil er chippet med mindre de prøvekjører bilen eller kjører en sinnsyk diagnostikk på den.

 

Det avdekkes ikke ved vanlige kontroller eller EU kontroll f.eks.

Lenke til kommentar

Skal vel noe til å merke det uten at man har mistanke om at bilen er trimma, evt går inn for å sjekke det..

 

Så sannsynligheten er liten, men det kjedelige er at om man plutselig skulle bli oppdaga, så sitter man og ønsker at man betalte engangsavgifta og slapp bøter og slikt.. :)

Lenke til kommentar
men 1.8T vil yte 209 hk v/ 3300 rpm og 354 Nm v/ 4500 rpm.

 

Mener du motsatt her? Syns det høres rart ut at en 1.8T skal yte 209 hk ved så lite som 3300 rpm. Mulig jeg tar feil men.

5205806[/snapback]

Må regne med at det er 354 Nm på 3300 rpm og 209 hk på 4500rpm, selv om det hørtes ut som litt lite turtall.

Lenke til kommentar

Ut fra disse kurvene leser jeg et skrik fra motoren etter en skikkelig porting. Se hvordan momentet og effekten knekker ved 4200 rpm. Tenk så pent det ville sett ut med et sett større dyser (med tilhørende chip) porting, selvfølgelig bedre intercooler, eksos og luftfilter...

Lenke til kommentar
Ut fra disse kurvene leser jeg et skrik fra motoren etter en skikkelig porting. Se hvordan momentet og effekten knekker ved 4200 rpm. Tenk så pent det ville sett ut med et sett større dyser (med tilhørende chip) porting, selvfølgelig bedre intercooler, eksos og luftfilter...

5211279[/snapback]

Hehe, du sier noe! ;)

 

Men da snakker vi dessverre om en litt annen pris enn 7-8 tusen.... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...