Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende e-post problem

Anbefalte innlegg

Jeg vil sende og motta e-post fra en annen maskin enn min egen.

Etter å ha lagt de nødvendige data inn i Outlook express kan jeg motta, men ikke

sende post.

Leverandøren min har et webmail system som gjør dette mulig, men det er

tungvindt.

Kan noen hjelpe meg med en løsning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil sende og motta e-post fra en annen maskin enn min egen.

Etter å ha lagt de nødvendige data inn i Outlook express kan jeg motta, men ikke

sende post.

Leverandøren min har et webmail system som gjør dette mulig, men det er

tungvindt.

Kan noen hjelpe meg med en løsning ?

5199358[/snapback]

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hvilken ISP bruker du og hva har du satt som SMTP server?

Jeg bruker:

mail.chello.no

smtp.chello.no

Lenke til kommentar

Hei,

hvis chello-folkene er noenlunde lurt har de satt det opp slik at deres mail servere ikke ta imot tilkoblinger (hverken pop eller smtp) fra IP-adresser utenfor de "IP-rangene" de selv "eier".

Dvs. prøver du å sende mail fra en maskin som er tilkoblet telenor tar chello mail-serveren ikke imot dine forespørsler - slik fungerer det forresten også hos tele 2.

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar
hvis chello-folkene er noenlunde lurt har de satt det opp slik at deres mail servere ikke ta imot tilkoblinger (hverken pop eller smtp) fra IP-adresser utenfor de "IP-rangene" de selv "eier".

5206749[/snapback]

Hvorfor bør ikke Chellos POP-tjenere ikke akseptere tilkoblinger fra klienter utenfor deres eget nett?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har ansvaret for en POP/IMAP-tjener selv. Den er åpen for hvem som helst.

Lenke til kommentar
Hvilken ISP bruker du og hva har du satt som SMTP server?

Jeg bruker:

mail.chello.no

smtp.chello.no

5205736[/snapback]

Jeg kjører min egen e-posttjener som bare videresender e-post som kommer fra IP 192.168.1.xxx

Pass på at du ikke bruker VPN, proxy eller noe annet som "ødelegger" din eksterne IP-adresse.

Lenke til kommentar

5206749[/snapback]

Hvorfor bør ikke Chellos POP-tjenere ikke akseptere tilkoblinger fra klienter utenfor deres eget nett?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har ansvaret for en POP/IMAP-tjener selv. Den er åpen for hvem som helst.

5208111[/snapback]

er det mye trafikk gjennom stmp-serveren din? for om den er åpen for alle og enhver så blir den etter hvert oppdaget av spammere.. og så blir den kjapt blacklistet.. og VIPS så blir all mail fra denne smtp-serveren automatisk stoppet eller merket som spam fra de "fleste" store mailservere i verden...

Jeg hadde (med et uhell) åpnet min mailserver for relay i noen dager og fikk varsel fra tre-fire "store" mailservere (sendt til administrator-mail til mailserveren min) om at mailserver ikke bestod relay-test (eller anti-relay) og ble svartelistet om ikke dette problemet ble ordnet..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
er det mye trafikk gjennom stmp-serveren din? for om den er åpen for alle og enhver så blir den etter hvert oppdaget av spammere.. og så blir den kjapt blacklistet.. og VIPS så blir all mail fra denne smtp-serveren automatisk stoppet eller merket som spam fra de "fleste" store mailservere i verden...

5211299[/snapback]

Joda, men du skrev både pop og smtp og det finnes svært få grunner til og ikke la en pop elller IMAP-server være tilgjengelig for alle nett.

Desverre ser det ikke ut som SMTP med pålogging er så vanlig, nå som folk kobler seg opp alle rare plasser så er dette blitt svært aktuellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...