-KooPa Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg har en kamerat som har en laptop, vistnok en IBM som skal være på 233MHz, var vel 1GB harddisk, usikker på ram. Han påstår at batteriet varer i 2 timer, jeg håper det varer ca en halvtime, 2 timer er vel en umulighet på en så gammel pc? Spørsmålet mitt er om denne duger til å surfe med? Er på jakt etter en pc jeg kan sitte ute med om sommeren og ha med i bilen. Er ikke verdens krise om den skulle bli stjålet da det ikke er store summer det er snakk om. Jeg har lurt på å prøve å installere en Linux distro på denne, men er usikker på mulighetene for dette. Er vel ikke cd-rom på den tror jeg.. Så det spørs om jeg blir sittende med Windows 95/98/2000, vet ikke hva det er på den fra før, men har tro på at 2000 er mer stabilt enn 98, ihvertfall hvis det ikke er så mye ram. Håper det er 64 eller 128MB, men er redd det er 16 eller 32. Det er vel dyrt å kjøpe mer ram til denne også regner jeg med. Er det noen som har tro på at det går ann å bruke denne til surfing? Noen som har en laptop med ca samme spesifikasjoner og har noen erfaringer? Tips til hvordan installere Linux distro på denne? Finnes det floppy installere (som installerer over internet) eller noe i den duren? Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Tror det blir tungt for maskina å kjøre Win2k. Ville heller satset på en "lett" linux distro eller Win98. Har en kompis som bruker en 133mhz til surfing og det går an, selv om ikke det går så fort Lenke til kommentar
BKB Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Tjaa, win2k går, men ikke raskt kjører selv win2k på en 233mhz stasjonær server her. tusler smått med torrents døgnet rundt. Men uten CDrom står du vel igjen med få valgmuligheter. win2k på floppy er vel i kjipeste laget å installere :!: Edit: Husker en kamerat av meg hadde en eldgammel 66 eller 166mhz bærbar, gikk som smurt å surfe på den. Var vel win98 om jeg ikke husker feil. Endret 24. november 2005 av BKB Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) jeg har en 233mhz bærbar som er fin fin til å surfe* og kode med. *flash og lignende kjører som sirup da edit: win2k funker helt greit på den Endret 24. november 2005 av charlie di meola Lenke til kommentar
Bols Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 jeg har en 233mhz bærbar som er fin fin til å surfe* og kode med. *flash og lignende kjører som sirup da edit: win2k funker helt greit på den 5199220[/snapback] For vanlig surfing tror jeg RAM er begrensningen før CPU, selv med gamle maskiner. Jeg bruker min 233Mhz compaq 4220 laptop fremdeles. Kjører win2K, men har dessverre bare 64MB ram, så den drar tungt innimellom. Flash, java, og videostreaming av alt annet enn veldig små mpeg'er går selvfølgelig som sirup. Forøvrig holder den fremdeles over 6 timer på batteri, så man skal ikke avskrive batterikapasiteten til gamle maskiner... :-) Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Batteritid på 6 timer ?1? Det er jo sinnsykt bra. Win2k på floppy, finnes det? Er jo et grusomt alternativ, men det går med noen timers jobb. Windows uansett versjon skal jeg nok klare å få til med nullmodemkabel, selv om det er noen år siden sist jeg brukte det. Dos på disketter har jeg også liggende, de virket for et års tid siden når jeg for moro skyld testet de. Men 2k er jo i utgangspunktet mindre ressurskrevende enn 98, 2k skal jo kunne kjøres på en 486, 33MHz. 98 krever vel 486 dx2-66 hvis jeg ikke husker feil. Hadde en slik maskin når 98 kom og den mener jeg akkurat holdt minstekravene. Men hva med ram? Går det med 16 eller 32, eller MÅ jeg ha 64? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Du burde fått deg en gammel versjon av opera også, den kjørte helt fint på en 486 25mhz med 8mb ram Lenke til kommentar
Bols Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Batteritid på 6 timer ?1? Det er jo sinnsykt bra. Men hva med ram? Går det med 16 eller 32, eller MÅ jeg ha 64? 5199835[/snapback] Du får nok win2k til å starte på 32MB, men jeg tviler på at du får gjort noe nyttig. I utgangspunktet er også 64MB godt i underkant av det nødvendige, selv til minst mulig krevende surfing. Jeg har stoppet det som finnes av services og devicer, for å minimalisere minne-footprint for win2k...men selv da trenger laptopen å strykes forsiktig med hårene når den swapper som verst... :-) Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Du burde fått deg en gammel versjon av opera også, den kjørte helt fint på en 486 25mhz med 8mb ram 5199907[/snapback] Hvilke versjoner gjelder dette? Sikkert mulig å finne den, er noen sider på nettet som har gamle versjoner av ting. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Har nå hentet maskinen, ble positivt overasket over ram, 160MB. Det er en IBM ThinkPad 380XD. 3.8GB harddisk, cd-rom og floppy. Til og med USB-port. Har nå et par spørsmål.. Hva slags OS anbefaler dere? Tenkte å kjøre dualboot Windows og Linux. Det ligger Win XP på den og den klarer nå å kjøre det, men går for tregt for meg. Har ikke tunet den noe, skal se om det hjelper. Jeg er avhengig av å kunne bruke min Jensen 6511 USB WLAN, på esken står det at den støtter 98SE, Me, 2000, XP og Linux. Me fikk jeg i sin tid aldri stabil nok til å kjøre et kvarter, så da er det 98SE og 2000 igjen. Vil ikke 2000 være mer stabilt og kanskje kreve mindre ressurser? Harddiskplass er også avgjørende, hvor mye kan 98SE og 2000 strippes ned til? Hva slags Linux distro anbefaler dere? Her også er ytelse og harddisk plass avgjørende. Har opp over årene prøvd noen Linux distroer, nå sist var det Ubuntu, grei nok den.. Har 3.8GB tilgjengelig og det meste kan brukes til OS. Trenger kanskje 10 MB til dokumenter o.l. Så er det jo greit at det blir noen MB ledig.. Har også lurt på å kun ha en Linux distro på maskinen, skal jo kun surfe med den. Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Det meste er vel sagt i denne tråden. Det går, men det vil gå treigt på sider med mye innhold som f.eks. de fleste komersielle avissider osv. Det jeg bare vil nevne er at du sier du vil sitte ute med den om sommeren. Det kan du sannsynligvis glemme med mindre du mener om natta. Er det en ting gamle læppis skjermer ikke takler så er det dagslys, og iallefall ikke sollys. De er rett og slett ikke lyssterke nok og du vil sannsynligvis ikke se en døyt med mindre du setter opp svart telt ..og da kan du liksågodt sitte inne. Linux råd: Sjekk SkoleLinux. Endret 30. november 2005 av Kjellvez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå