Gå til innhold

Delkarakterene forsvinner


Anbefalte innlegg

Jeg synes absolutt at dette var en god avgjørelse fra gamer.no sin side. Hvorfor, tja....

 

For det første så har jeg egentlig aldri sett på delkarakterer som noe fortellende eller beskrivende. Jeg kan for eksempel sitte å se på en delkarakter i grafikk som er 7/10 og tenke:"Hmmm, hvrodan er egentlig grafikken i spillet, hvordan kom anmelderen fram til denne delkarakteren? Har han vurdert den utifra tekniske spesifikasjoner eller har han/hun lagt vekt på det kunstneriske aspektet?". Det er alt for mange slike spørsmål jeg spør meg selv når jeg ser på en delkarakter. Delkarakteren kan for min del absolutt ikke brukes til noe som helst fornuftigt.

 

Det eneste jeg kan tenke meg at den kan brukes til for andre er å si at et spill er bedre enn et annet. Mange her argumenterer mot å ta vekk delkarakterene fordi omtalene blir mer subjektive da. Jeg synes å ha trodd at omtalene har vært subjektive hele veien hos gamer.no jeg. Og glad er jeg for det. Det er slike omtaler som sier meg noe om hvordan spillet virkelig er.

 

Om jeg så får vite hvilke lydformater et spill støtter, hvor bra AA og AF det støtter, hvor mange teksturer det er, osv så sier da dette meg ikke "sjaiten". Jeg må få vite hvordan spillopplevelsen er! For hva er det ikke man er ute etter når man kjøper seg et spill? Jo det er hvordan spillopplevelsen er. Jeg kjøpte meg for et par to år siden en søt liten gamecube. Gjorde jeg det fordi jeg hadde lest at spillene hadde "rå gfx an stuff". Nei, jeg gjorde det fordi jeg viste at Nintendo ville servere meg en spillopplevelse uten like.

 

Hvis jeg skal kjøpe et spill må jeg få vite om det faktisk gir deg en opplevelse og dersom spillanmeldeler kan konstantere at:"Nei dette spillet har såpass dårlig gameplay, dårlig steming, er lite spennende og lite nyskapende". Da kjøer jeg det ikke. For meg blir da delkarakterer bare noe som står på slutten av omtalen som noen andre bortkomne unger. Jeg ser kanskje litt på helhetskarakteren. Den sier jo hvertfall hva anmelder mener om spillet som helhet.

 

Jo mer subjektive omtaler er, desto bedre er de! Jeg vil si at man i høyeste grad kan sammenligne film og spill. En god stemning gjør en god film. Jeg kan med hånden på hjertet si at spesialeffekter ikke alltid gjør en god film. Hvor mange er det ikke som synes at de eldste Star Wars filmene er best? Filmer blir anmeldt og vi får bare vite det helhetlige intrykket anmelderen fikk. Anmeldelsene av filmer er i høyeste grad subjektive, og de spriker jo i alle retninger. VG kan for eksempel gi 5 på en film bt gir 2. Slik er det bare. Og skal man da dorvente at spillanmeldere skal holde seg til et fast skjema så dere spillere kan sammenligne grafikken til to forskjellige spill? Jeg synes ikke det.

 

Jeg må bare si at gamer.no har tatt et fint iniativ og ønsker dem fortsatt god fremgang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man _skal_ lese hele anmeldelsen? Ligger det noen form for tvang i dette? Evt. bøter, refs, nedsatt lønn etc.?

 

Jeg leser hele anmeldelsen på spill jeg i utgangspunktet er interessert i, eller når det jeg leser utifra konklusjonen gjør det interessant. Popper det opp et strategispill med 6 i karakter, så er jeg i utgangspunktet ikke spesielt interessert, og gidder dermed heller ikke lese mer enn konklusjonen.

5204593[/snapback]

 

Anmelderen ønsker at man skal lese hele anmeldelsen, fordi det ikke holder å lese bare konklusjonen. Det er jo ingen som skriver 2-4 A4sider bare for at noen skal lese 3 linjer eller?

5205374[/snapback]

 

Men for svarte da, jeg leser akkurat så mye som jeg VIL lese! Hva anmelderen ønsker jeg skal gjøre bryr meg langt opp i avløpsrøret. Er det leseplikt her? MÅ man lese alle anmeldelser fra A til Å? Jeg gidder da ikke lese 2-4 A4 sider om et spill som ikke interesserer meg. Da holder det med en titt på konklusjonen. Og av og til er konklusjonen såpass interessant at jeg leser hele anmeldelsen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du lese så mye du vil lese...Tror du misforstår fullstendig her. Anmelderen ønsker at folk skal lese hele anmeldelsen, det er ganske opplagt er det ikke?.

 

Det eneste jeg sa var at jeg tror at noe av grunnen til at de fjernet delkarakterene var at folk skulle slutte å ta avgjørelser om et spill bare ved å se på disse.

 

Anmelder bruker virkemidler for å få deg til å lese hele anmeldelsen. Hvis du ikke skjønner dette, så er det strengt tatt ditt problem.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Én karakter for bruk og utvikling av teknologi som synker over tid, én fast for kunstnerisk verdi i form av blant annet originalitet (på alle områder) og spillbarhet (underholdning er også kunst, selv om det kan grense mot rent håndverk hvis det ikke er nyskapning i bildet), én fleksibel varighet/pris-karakter og kanskje en flerspiller-karakter. Delkarakterer er bra, for alle må selv få velge hva de vil fokusere på. Naturligvis er det naturlig å legge mest vekt på "spillbarhet", men nå er det en gang sånn at en som har spilt spill med god grafikk, kan "kaste opp" om vedkommende blir servert et spill med steinaldergrafikk...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...