Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TV-signaler over trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du trenger er å transcode signalene over til ett digital format som så kan sendes

over det trådløse nettverket. Det finnes flere måter å gjøre dette, de fleste involverer

hardware i en eller annen form. Her er noen:

A. Sony kommer/har kommet med en boks som tar videosignaler, transcoder de til et

"nettvennlig format" som så kan streames enten lokalt eller faktisk via internett. Vet ikke

om denne er kommet på markedet ennå, men jeg leste om den i en av it-nettstedene

(itavisen, digi, dinside eller de lignende). Men den var like rundt hjørnet og det var stor

ståhei om at du kunne følge lokal-tv sendingene fra hjemplassen din i Bejing.... Google?

B. Trådløs TV-sender (f.eks.) Philips e.l. Da får man to bokser som regel; en som kobles til videokilden og en mottager ett annet sted. Kluet er å kunne "grabbe" videosignalene fra mottageren slik at de kan vises på PC - dvs. en eller annen dings/usb/pcmcia-greie som kan

konvertere analogt videosignal til PC. Dette finnes det flust av på markedet. Sikkert enklest å få til, men fungerer bare veldig lokalt. Fordel: Belaster ikke nettverk på noe måte.

B. Home cooked streaming med det man har for hånden:

Man tager 1stk. datamaskin som har litt futt. I denne har man video-inngang i en eller annen

form. Det være seg via noe så enkelt som et videokamera med AV-inn - som igjen via firewire overfører til PC'en og streamingsoftwaren. Denne softwaren finnes det plenty alternativer på;

f.eks. Microsoft Windows Encoder som kan streame live video. Deretter kan du sende til den

maskinen du vil.

Jeg har brukt denne metoden for å streame en fotballkamp (hysj ikke si det til noen)

kamp fra parabolen på jobben til maskinen hjemme (3 mil unna) via DSL. Også testet med veldig godt resultat på det interne nettverket på jobben. Kvaliteten på lokalnettet blir seff veldig mye bedre enn via nettet grunnet båndbredde - men fullt levelig via DSL også :-)

Nå bruker jeg Mac og OSX, men prinsippet er det samme vil jeg tro. Her er oppskriften min:

1. Paraboltuner med TV-kanal X

2. Canon DV-kamera med AV-inn (omformer analog video til DV...)

Parabolen kobles så til Canon DV. Firewire mellom kamera (som nå

viser signalet på AV-inn, dvs. tv sendingen) og Mac'en.

3. Powerbook 12" med G4 og Quicktime Broadcaster(gratis) tilkoblet

kamera med via DV til DV-inngangen. Quicktime Broadcaster(gratis) transcoder

så signalet fra DV-kameraet til et nettvennlig format; i mitt tilfelle brukte

jeg mpeg4 for å sende det via internett og hjem, og MotionJPEG for streaming

på lokalnettet (grunnet veldig god fps på denne codec'en på lokalnettet - krever

masse båndbredde men gir 25fps)

Funket som en kule, kanskje aller mest imponerende var via nettet med tanke på at

dette var helt enkle ting som jeg og mange har liggende. Powerbook'en er jo ikke overkraftig

heller til live videoencoding men den klarte fint å streame 720x576 i motion-JPG 25 bilder i sekundet (dvs. ingen hakking) og knall lyd over nettet på jobben (100mbit).

Håper det hjelper. Lykke til!

:thumbup:

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

TV-kortet på min stasjonære maskin har jeg hatt en lang rekke problemer med, så ny hardware hadde vært å foretrekke. Men til tross for det skal jeg gi SageTV en sjanse i morgen.

Har du link til en artikkel om denne Sony-boksen?

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er at du bruker en mediaplayer(kiss eller en av disse hardiskboksene som kan kobles til tv) boks koblet til tv'en som har trådløs ethernet(WLAN/wi-fi) støtte og som kan spille av filer som du har lagret på en pc el.

Evt. at boksen også er en UPNP type klient slik at man kan streame kanalen direkte ut til mediaplayer boksen.

Disse løsningene krever at du enten har en tuner i pcen som streamer det videre eller tar opp til fil. Er det en dekoder inne i bildet kobler du dekoderen til tuneren i pcen eks.

EDIT:

Missforstod utfordringen litt. Trodde du ville se ting du hadde lagret på en pc, på en TV hehe.

Ok da må det bli en løsning hvor du streamer signalene du får fra tv tuneren.

Eller at man holder tanken med en mediaplayer boks som også kan ta opp programmer, med innebygd HDD og trådløst nettverk. Da kan du koble laptopen trådløst til ditt nett og se på opptakene.

Dvs. enten en litt mer avansert mediaplayer boks med opptaks muligheter og trådløst nett el. eller en DVD opptaker med HDD og nettverk.

Som et alternativ til andre typer bokser, tunere osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Personlig har jeg brukt Star mediacenter til å streame over trådløst nett. Du installerer en server på pcen med tvkort og legger til alle kanalene der. Så bruker du mediaspiller på laptopen din kobler til mms://pcmedtvkort:2032 og voila du har tv :) for å bytte kanal bruker du en liten chatklient på laptopen. Tok litt tid for å få det til å virke tilfredstillende, men når de rette innstillingene var på plass funker det som gull!

Har også lest at tunerene fra dreambox har mulighet til å streame tv til nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...