Bruun Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hva trenger jeg for å spre mine tv-signaler trådløst i mitt hjemmenettverk, om dette er mulig. Har allerede en PC med tv-kort, men vil gjerne se på TV på laptopen min. Lenke til kommentar
snole Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Har du XP Pro på PC'en med TV-kort og XP home/pro på laptopen kan du jo kjøre remote desktop. Spørs om hvor bra det blir, men.... Evt kjøre et program som lager en stream av videoen som TV-kortet genererer..... Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Har forsøkt å se video over Remote Desktop før, men det hakker bare grusomt. Er det ikke noe eksternt utstyr jeg kan kjøpe? Lenke til kommentar
bmyrheim Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Kan bruke BeyondTV, SageTV eller annen Mediacenter programvare som passer ditt bruk. Selv bruker jeg SageTV + Client på et trådløst nett med en avstand på 2.1 Km, siden jeg ikke får inn parabol eller kabel her jeg bor. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Det du trenger er å transcode signalene over til ett digital format som så kan sendes over det trådløse nettverket. Det finnes flere måter å gjøre dette, de fleste involverer hardware i en eller annen form. Her er noen: A. Sony kommer/har kommet med en boks som tar videosignaler, transcoder de til et "nettvennlig format" som så kan streames enten lokalt eller faktisk via internett. Vet ikke om denne er kommet på markedet ennå, men jeg leste om den i en av it-nettstedene (itavisen, digi, dinside eller de lignende). Men den var like rundt hjørnet og det var stor ståhei om at du kunne følge lokal-tv sendingene fra hjemplassen din i Bejing.... Google? B. Trådløs TV-sender (f.eks.) Philips e.l. Da får man to bokser som regel; en som kobles til videokilden og en mottager ett annet sted. Kluet er å kunne "grabbe" videosignalene fra mottageren slik at de kan vises på PC - dvs. en eller annen dings/usb/pcmcia-greie som kan konvertere analogt videosignal til PC. Dette finnes det flust av på markedet. Sikkert enklest å få til, men fungerer bare veldig lokalt. Fordel: Belaster ikke nettverk på noe måte. B. Home cooked streaming med det man har for hånden: Man tager 1stk. datamaskin som har litt futt. I denne har man video-inngang i en eller annen form. Det være seg via noe så enkelt som et videokamera med AV-inn - som igjen via firewire overfører til PC'en og streamingsoftwaren. Denne softwaren finnes det plenty alternativer på; f.eks. Microsoft Windows Encoder som kan streame live video. Deretter kan du sende til den maskinen du vil. Jeg har brukt denne metoden for å streame en fotballkamp (hysj ikke si det til noen) kamp fra parabolen på jobben til maskinen hjemme (3 mil unna) via DSL. Også testet med veldig godt resultat på det interne nettverket på jobben. Kvaliteten på lokalnettet blir seff veldig mye bedre enn via nettet grunnet båndbredde - men fullt levelig via DSL også :-) Nå bruker jeg Mac og OSX, men prinsippet er det samme vil jeg tro. Her er oppskriften min: 1. Paraboltuner med TV-kanal X 2. Canon DV-kamera med AV-inn (omformer analog video til DV...) Parabolen kobles så til Canon DV. Firewire mellom kamera (som nå viser signalet på AV-inn, dvs. tv sendingen) og Mac'en. 3. Powerbook 12" med G4 og Quicktime Broadcaster(gratis) tilkoblet kamera med via DV til DV-inngangen. Quicktime Broadcaster(gratis) transcoder så signalet fra DV-kameraet til et nettvennlig format; i mitt tilfelle brukte jeg mpeg4 for å sende det via internett og hjem, og MotionJPEG for streaming på lokalnettet (grunnet veldig god fps på denne codec'en på lokalnettet - krever masse båndbredde men gir 25fps) Funket som en kule, kanskje aller mest imponerende var via nettet med tanke på at dette var helt enkle ting som jeg og mange har liggende. Powerbook'en er jo ikke overkraftig heller til live videoencoding men den klarte fint å streame 720x576 i motion-JPG 25 bilder i sekundet (dvs. ingen hakking) og knall lyd over nettet på jobben (100mbit). Håper det hjelper. Lykke til! Endret 23. november 2005 av steveak Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Takk for svar TV-kortet på min stasjonære maskin har jeg hatt en lang rekke problemer med, så ny hardware hadde vært å foretrekke. Men til tross for det skal jeg gi SageTV en sjanse i morgen. Har du link til en artikkel om denne Sony-boksen? Lenke til kommentar
steveak Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) EDIT: Den heter Sony LF-PK1. Google is your friend. Noen kjappe: http://www.pcmall.com/pcmall/shop/detail~dpno~699738.asp http://www.engadget.com/entry/1234000447057404/ Her er manualen (!): http://media-server.amazon.com/exec/drm/di...DczNjEyLnBkZg== Endret 24. november 2005 av steveak Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Leste på Computerworld at denne ville koste 7000 her til lands, så den er nå avskrevet Hvilket trådløst overføringshardware (f.eks blant disse: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10551 ) vil folk anbefale? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Et annet alternativ er at du bruker en mediaplayer(kiss eller en av disse hardiskboksene som kan kobles til tv) boks koblet til tv'en som har trådløs ethernet(WLAN/wi-fi) støtte og som kan spille av filer som du har lagret på en pc el. Evt. at boksen også er en UPNP type klient slik at man kan streame kanalen direkte ut til mediaplayer boksen. Disse løsningene krever at du enten har en tuner i pcen som streamer det videre eller tar opp til fil. Er det en dekoder inne i bildet kobler du dekoderen til tuneren i pcen eks. EDIT: Missforstod utfordringen litt. Trodde du ville se ting du hadde lagret på en pc, på en TV hehe. Ok da må det bli en løsning hvor du streamer signalene du får fra tv tuneren. Eller at man holder tanken med en mediaplayer boks som også kan ta opp programmer, med innebygd HDD og trådløst nettverk. Da kan du koble laptopen trådløst til ditt nett og se på opptakene. Dvs. enten en litt mer avansert mediaplayer boks med opptaks muligheter og trådløst nett el. eller en DVD opptaker med HDD og nettverk. Som et alternativ til andre typer bokser, tunere osv. Endret 24. november 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Personlig har jeg brukt Star mediacenter til å streame over trådløst nett. Du installerer en server på pcen med tvkort og legger til alle kanalene der. Så bruker du mediaspiller på laptopen din kobler til mms://pcmedtvkort:2032 og voila du har tv for å bytte kanal bruker du en liten chatklient på laptopen. Tok litt tid for å få det til å virke tilfredstillende, men når de rette innstillingene var på plass funker det som gull! Har også lest at tunerene fra dreambox har mulighet til å streame tv til nettverket. Lenke til kommentar
Hedda Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg bruker U-Broadcast fra http://www.uticasoft.com/ Gratisprogram som streamer fra tv-kort til lokalnett og internett. Har testet dette og det fungerer fint. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Vi har egne knapper man kan trykke på for å følge med på emnene! Ingen vits i å skrive "*tag* denne må jeg bare ha meg meg i mine innlegg" o.l. Lenke til kommentar
.:KaLLe:. Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 jeg ville ha prøvd å fikle litt med VLC player. det litt vanvittig med muligheter i den. men jeg har desverre ikke noen erfaring med den og tv kort bare med video inn på skjermkortet mitt og vlc. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Bruker VLC på begge maskinene, men visste ikke at den hadde streamingfunksjon. Skal ta en titt på dette også. Endret 24. november 2005 av Bruun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå