Gå til innhold

SLI eller nytt kort?

Icenor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et nVidia 6600GT PCI-E som jeg kjører sammen med AMD64 3500+ og 1GB DDR ram. Jeg lurte på om jeg burde kjøpe enda et 6600GT ettersom de ikke koster så mye og så kjøre det i SLI, eller om jeg burde investere i et helt nytt kort, men da ikke kjøre i SLI. Hvis det å kjøre 6600GT i SLI gir en ytelse som ikke er så langt fra å bare ha ett bedre kort, men samtidig koste mye mindre så er jo det mye mer fristende. Kan dessverre ikke så mye om SLI og dens ferdigheter, så jeg håper noen av dere kan dele noe av deres kunnskap :yes:

(Hovedkortet er: Asus A8n SLI-Deluxe)

Endret av Icenor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ett 6800 kort av samme typen, og jef skal kjøpe megg ett til av det om ett år. Da koster det sikkert bare en 1000 lapp, og man før god ytelse for det når man har SLI. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok gått for ett 6600 kort til ja...

Lenke til kommentar

jada, finnes en del tester, her f.eks.:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ml#3d_mark_2005

ang strøm: om du har en dårlig psu og må oppgradere den for å klare 2x6600gt så er det lurere å droppe det og heller gå for et nytt (men, nyere kort trenger vel også mere strøm)...hvis ikke er det ikke noe problem!

ang varme: om du sliter med varme så kan det være dumt...men for de fleste så har vel et par grader til eller fra lite å si! Kraftigere kort produserer gjerne mye varme de også! :)

ang utdatering: om du kjøper et nytt dyrere kort betyr jo det at du dropper kortet du har nå...hvis du kjøper et nytt 6600gt så øker du også levetiden på det du har nå! :) men, det blir alltid en vurderingssak! ;)

Lenke til kommentar

Ville anbefalt å kjøpe et nytt skjermkort. F.eks et 6800GT/ultra/gs. Gt er noen ganger bedre enn et 6600GT i SLI og noen ganger dårligere, ville sagt at det er hakket dråligere.

Selg dittt gammle kort for litt under 1000lappen og kjøp et 6800Ultra for 2400kr elns. Eventuelt 7800GT til 2800-900kr!

NB: du trenger runt 500W psu + at det blir mer bråk/varme med to kort.

Specsene til f.eks 6800GT er det dobbelte på mange punkter.

6600GT

128bit

16GB minne

128mb (noen 256mb utgaver)

3 vertex pipelines

8 pipelines

1000mhz memory

500mhz core

6800GT

34 GB minne

256mb

6 vertex pipelines

16 pipelines

1000mhz memory

350mhz core

221 milliner transistorer (+/-)

6800GT har så høy kjerne frekvens siden 6800GT har mange flere transistorer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ehm, at et skjermkort har flere transistorer og dobbelt så mange blablabla er vel ikke interessant...ytelsen er derimot!

jeg kunne kanskje fått råd til et 6800gt om jeg solgte mitt 6600gt, men det blir nok litt dyrere og litt mere tiltak...

...for min del er ikke lyd så farlig da msi-kortene er veldig stillegående...men, med et bråkete 6600gt er det kanskje ikke så gøy med to! :)

men, har ikke bestemt meg helt enda selv da....

Lenke til kommentar

husk at det er fremdeles en del jobb med åfå sli oppsett til å funke sikkerlig i noen spill, og du må ofte tweake og rote med ting for å få det til å funke med spill som det skal støtte.

dessuten vil det være lettere å selge et 6600gt nå, enn 2 stk om et år.

kjøp deg et billig 7800gt kort. (pov på ukens tilbud netshop f.eks) og du klarer deg fint med en bra 350 watter eller en grei 400 watter med et sånt kort, med mindre du har extremt mye annet i maskina da.

Lenke til kommentar

Har faktisk vært inne på tanken om enten å ha 2x6800GT eller et 7800GTX512mb (som også er dobbelt så bra). Og jeg innser jo at om jeg får solgt kortet mitt til rundt 1900kr så hadde jeg nok valgt et 7800GTX 512mb. Blir litt dyrere og i deres tilfelle ville et godt et være det best alternativet! :thumbup:

Bryr meg ikke noe om støy osv.. + at jeg bare putter inn en ekstra strømforsyning (250W). Men allikevell er nok alternativet å kjøpe et bra. (nå er 7800GTX 512mb toppmodellen og er ikke verdt det den koster, i motsettning til 6/7800GT!

Lenke til kommentar

det med at cpu er en flaskehals for de beste skjermkorta er sterkt overdrevet. om du har en sokkel 939 cpu så vil du få bra ytelse selv med toppkortet fra nividia (eller ati om de noengang kommer i butikken :p)

i mine øyne er sli bortkasta penger. for det første så får du ikke 100% økning i ytelse, realistisk er ca 50%, hvis du er heldig, kan du få oppmot 80%, men det er fremdeles minst 20% ytelse du har betalt for som du ikke får.

dessuten er ddet som nevnt andre ting som trekker ned, som økt effektforbruk, mer varme, behov for kraftigere psu og sånne ting. og husk, jo lenger du venter med å selge dine midtrange kort, jo mindre får du for de. et raskere kort vil vanligvis gi bedre utbytte ved et salg.

konklusjon, sli er kun brukbart dersom du har to av de råeste korta på markedet, da 2 svakere kort vil alltid bli tangert eller slått av et bedre kort til (vanligvis) en mindre penge. jeg synes sli er bra for de som vil sette rekorder og ekstrementusiaster, utenom det så er det en markedsting for å få folk til å bruke mer penger, sli hovedkort koster jo vanligvis mer enn et vanlig kort av samme type ville kostet ikke sant?

Lenke til kommentar
i mine øyne er sli bortkasta penger. for det første så får du ikke 100% økning i ytelse, realistisk er ca 50%, hvis du er heldig, kan du få oppmot 80%, men det er fremdeles minst 20% ytelse du har betalt for som du ikke får.

Det er ikke så enkelt. Da kan man si at om man bruker dobbelt så mye på et kort som på et annet, så skal man ha 100% bedre ytelse på det dyreste...det har man sjeldent!

dessuten er ddet som nevnt andre ting som trekker ned, som økt effektforbruk, mer varme, behov for kraftigere psu og sånne ting. og husk, jo lenger du venter med å selge dine midtrange kort, jo mindre får du for de. et raskere kort vil vanligvis gi bedre utbytte ved et salg.

Det siste er ihvertfall et bra poeng!
konklusjon, sli er kun brukbart dersom du har to av de råeste korta på markedet, da 2 svakere kort vil alltid bli tangert eller slått av et bedre kort til (vanligvis) en mindre penge. jeg synes sli er bra for de som vil sette rekorder og ekstrementusiaster, utenom det så er det en markedsting for å få folk til å bruke mer penger, sli hovedkort koster jo vanligvis mer enn et vanlig kort av samme type ville kostet ikke sant?

5204256[/snapback]

Nei, dette er ikke sant!

For min del er det billigere å kjøpe et nytt 6600gt og kjøre SLI, enn å selge mitt nåverende kort og kjøpe et nytt (6800GT) som yter like bra som 2x6600gt!

:)

Lenke til kommentar

hey, dette er en manns mening da ;) jeg synes at sli er kun brukbart når man har det råeste fordi to svakere kort blir som sagt slått av et raskere kort, og det har flere fordeler med å kjøre et kort som jeg nevte tidligere.

men det kanskje største argumente for å ikke velge sli, eller i alle fall vente en stund, er kompabiliteten med de forskjellige spilla. jeg liker ikke sli (som du har sikkert merka) men om/når de klarer å få full kompabillitet med alle spill uten at bruker må gjøre noe, da ksla jeg vurdere det. er for mye arbeid enda å kjøre sli. helt nye spill som quake 4 har jo mange problemer med (usikker på om dette ble fiksa i siste driver, men det er et godt eksempel, da spillet er nesten helt nytt, mens sli har vært ute en stund nå)

Lenke til kommentar

Ditt tillfelle er nesten samme som mitt. Enten 7800GTX 512mb eller 2x6800GT (det blir 500kr billigere å få SLI), men jeg tror et 7800GTX 512mb ville vært fremtiden, og det aller viktisgste er at SLI på noen spill ikke gir noen høy ytelse økning. Finnes spill som gir ca 90% bedre, men også mange som er på langt nær like bra med SLI + at ikke alle spill støtter SLI.

Men du vil nok ikke bli skuffet med SLI eller eks et 6800GT. Et 6800GT gir generelt bedre hastighet + full kompatibilitet og det blir dyrere. Så om du er i stand til å betale de ekstra kronene så kan jeg anbefale 6800GT på det sterkeste (eventuelt andre)! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...