donwalt Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hei. Har lest guiden øverst, søkt gjennom forumet og prøvd i dagevis nå, men får ikke hjemmenettverket til å fungere. Jeg har to PCer, en stasjonær som jeg har bygd selv og en laptop fra Compaq. Disse to er koblet til internett (Telenor ADSL) gjennom en Linksys WRT54G router, den stasjonære via kabel, laptopen trådløst. Men når jeg prøver å sette opp LAN sånn at jeg kan ha aksess fra den ene til den andre og visa versa får jeg problemer. Disse problemene har kommet etter at jeg formaterte den stasjonære PCen. Før jeg gjorde det fungerte alt plettfritt, og jeg har satt opp PCen sånn som den var før jeg formaterte. Problem nr. 1 er med laptopen: På laptopen kommer jeg meg fint inn på arbeidsgruppens mappe, og jeg ser de to PCenes navn. Men når jeg dobbeltklikker på den stasjonære PCens ikon får jeg den sedvanlige feilmeldingen: "\\xxxxx is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions." Problem nr. 2 er med den stasjonære: Her kommer jeg ikke engang inn på arbeidsgruppens mappe. Når jeg trykker på knappen "View workgroup computers" får jeg denne feilmeldingen: "Mshome is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions." Jeg har prøvd alt jeg har funnet som står i guider her på forumet om å gjøre PCene tilgjengelige for hverandre, men ingenting ser ut til å fungere. Begynner å bli litt desperat nå. Håper jeg har oppgitt nok informasjon om problemet, PCene og nettverket. Hvis ikke, bare rop ut. Noen kloke hoder der ute som mener de har løsningen for meg? På forhånd, takk. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 1. det er wins-server som er mong eller du ikke har, så bruke heller \\192.168.1.100 <-ip'en til andre pc'en og \\192.168.1.100\c$ hvis du skal inn på c:\ 2. arbeidsgruppens og sånt funker ikke ofte bra, enkler og bare lage en link på skriveborde og isteden skrive c:\gdfgdf\dfgdfgdf\dfgd.exe så bare skriv inn \\192.168.1.100 der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Aktivere gjestekontoene på begge maskiner og slå av brannmuren bare for å teste om du får kontakt mellom maskinene. Lenke til kommentar
donwalt Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Gjestekontoene er aktivert, men tror jeg får til noe her nå. Da har jeg bare ett problem igjen. Går det an å sette opp routeren sånn at den hele tiden vil gi laptopen en fast lokal ip (f.eks 192.168.1.100) mens den gir den andre en annen fast lokal ip? Sånn som det er nå er det tilfeldig hvem av dem som får .100 og .101. Det gjør det vanskelig å lage snarveier. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Du kan sette statisk DHCP lease i WRT54G. Med riktig firmware... Husker ikke lenger om den originale Linksys firmware'en støtter dette - om den ikke gjør det anbefaler jeg www.dd-wrt.com. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå