Gå til innhold

pc`n låser seg !

Anbefalte innlegg

Nå har jeg begynnt å overklokke litt for the first time....Har ennå ikke låst opp multiplikatorn men klokker FSBèn...

Får den ikke høyere enn 106mhz !!

Kjører jeg den på 107 låser quake3 seg...(allt går i stå, kjempetrekt og allt på skjermen blir KJEMPELYST!)

Har noe uoriginal pc 133 SDRAM...Er det denne som freaker ut?

Når jeg klokker skjermkortets ram til over 417mhz skjer akkurat det samme...Tyder ikke dette på at det er skjermkortet som låser seg?

Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal skje???

Temperaturen på CPU viser rundt 40-42 grader...

Er takksam for all nyttig hjelp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig vanskelig å seie eigentleg....

FSB overklokking kan ha disse begrensingar:

- cpu

- minne

- hardware (Har du mange pci-kort?)

- kjøling

- Og ikkje minst hovedkort..

Det kan være grafikkkortet ditt så ikkje takler høg fsb. Skulle no tru at nvidia chips takler høgare fsb enn dette der men......

Tipper varmen i kabinettet ditt også setter begrensingar no i sommarvarmen....

lykke til....

Lenke til kommentar

Hehe...Sommervarmen! Den likte ei!

Romtemperaturen e knappe 20grader.....Maskina står på et kaldt golv...Kabinettet(dekslet) e av...Trur ikke "sommervarmen" sku vær peoblemet :smile:

menmen...Ei har 3 pci kort:

CreativeSoundblaster 128bit ?

V90 modem

10/100 nettverkskort

Hadde jo vært kjækt å kunne fått klokka FSBèn litt mer da ihverfall....

Kan bare tenke meg at feilen skyldes skjermkortet siden det er akkurat det samme som skjer når jeg klokker over 107 FSB, som når jeg klokker ramèn på skjermkortet til over 415mhz.. (--> DDRram)

Kan man ikke på en måte låse av AGPsloten slik at den går på standard hastighet, mens jeg fortsatt øker FSBmhz??

Lenke til kommentar

Rammen skal i teorien være god nok. Den er spesifisert til å kunne kjøre 133 fsb, og du ligger langt under det!

Skjermkortet tror jeg heller ikke det er. Tror nvidia-skjermkort tåler ganske mye.

Forresten; 107 fsb? Det betyr at PCI kjører på 36MHz (107/3) og AGP på 71MHz (107/3*2)

Disse hastighetene er ikke spesielt høye. Men det er selvsagt mulig at noen av komponentene dine ikke liker det. Koble fra alle PCI-kort og se om det hjelper.

PS. Standard er 33MHz og 66MHz..

Nok om det. Her er mine teorier;

1. Hovedkortet ditt liker ikke overklokking. Mulig det kan bedres ved en biosoppgradering eller å montere kraftigere kjøling på chipset. Ikke sikkert det hjelper så kanskje best å la være...

2. Hovedkortet måler feil temperatur og du har egentilig 80 grader på CPU.. Lite sannsynlig det også.

3. Til slutt kom jeg på at du kanskje kunne økt vcore et par hakk. Hvis du da ikke har gjort det allerede...

4. Skyter et punkt til i blinde.. Klokk ned skjermkortet. Så prøver du høyere fsb. Mulig det vil funke da.

5. Et punkt til da; prøv en rambrikke om gangen. Én stk. har alltid vært best til overklokking!? Og kanskje en av brikkene dine er dårlige!?

Dette var alt jeg kom på. Håper du får det til! :smile:

MSI GeForce 2MX400 64MB

Creative SB 128 PCI Vibra

Aopen CD-RW 20x/10x/40

Logitech Keyboard Deluxe Access

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-31 00:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...