Bogge Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hei! Jeg lurer på hvordan jeg kan koble pcen til forsterkeren! har nå en kabel som går fra lydkortet og inn på aux inngangen på forsterkeren. Dette har jeg koblet ved hjelp av en kabel som er fra Jack-plugg til RCA. Men det blir så mye susing i høytalerene når jeg kobler det slik. Er det noen annen måte og koble opp slik at jeg blir kvitt susingen? Takker på forhånd Lenke til kommentar
dystland Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Dette kan skyldes mange ting.... dårlig lydkort, dårlig kabel eller dårlig forsterker. Det er imidlertid en ting du kan gjøre for å få best mulig kvalitet ut av det utstyret du har: Sørg for at lyden er skrudd opp max på PC'en. Deretter bruker du volum kontrollen på forsterkeren for å justere lydnivået. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 mye som spiller inn ja, digital støy fra PC er ofte et problem. jeg har dårlige erfaringer med å skru opp maks på PCen, da har jeg erfart at det suser mye, skru heller PCen til ca 75% av maks, og bruk forsterkeren til å justere resten. integrerte-lyd har ofte en del mer susing enn andre lyd-kort. Ellers pass på jording. dårlig jording mellom tingene kan gi susing (det kan også jordingssløyfer, så det er litt selvmotsigende, kommer an på hva som gir mest støy av de to.) gode kabler kan også bedre problemet. Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Mye forsøk på svar, lite fornuftige forsøk... Jordsløyfer gir ikke sus, de gir brum/during! Forsøk først å høre om forsterkeren suser uten at noe er innkoplet, dersom dette er tilfellet så har du jo synderen der!! Veldig lavt utgangssignal kan være noe av problemet, men det har du vel allerede sjekket ut? Dersom forsterkeren er OK, så må jo problemet ligge i PC'en.. Dårlig lydkort, ikke uvanlig, mest vanlig er vel egentlig at det elektriske miljøet inni en PC er svært lite positivt for å få ut analog lyd uten at støy legges på underveis!! Så den beste løsningen for å få god lyd ut av en PC/computer er vel helst å få lyden ut digitalt, og la convertering til analogt og den videre distribuering av den analoge lyden gå utenfor PC'en? Skaff deg et eksternt lydkort, en enkelt USB DAC (fikk tak i en enkel "dongle" til dette på en norsk nettbutikk,500.- NOK, let selv!), og denne var ikke dårligere enn min eksterne/portable USB/Toslink DAC fra USA!! Til mange ganger denne prisen! Dårlige kabler kan gjøre dårlig jobb, men kabler er generellt et lite problem dersom du ikke bruker de billigste!! Let først etter ett enkelt og billig eksternt lydkort/DAC, og skaff deg deretter ett godt lydprogram; FOOBAR2000 er veldig bra og ikke vanskelig å innstallere (finnes gratis på Internet). Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå