Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger å få greie på noen sjangere:

fxwz

Anbefalte innlegg

Har skrivedag på skolen imorgen, og ønsker å være litt forberedt.

Oppgaver som går under en fortelling med handling er ikke min greie, så det blir det ikke noe av.

Jeg foretrekker heller sjangre som: Artikkel, Foredrag, Kåseri.

Altså tekster hvor jeg ikke trenger å være så veldig kreativ til:)

Så jeg hadde satt pris på om noen kunne ha kommet med sjanger kjennetegn på disse sjangrene.

Har brukt wikipdia litt da:

Artikkel: En artikkel er en sakprosasjanger som informerer om et emne i en saklig og nøytral stil. Artikkelen består av en innledning som gir en antydning om emnet eller problemstillinga, en logisk oppbygd hoveddel og en avslutning som inneholder en oppsummering eller konklusjon.

Det er vanlig å skille mellom informerende artikler og kommentarartikler. En kommentarartikkel uttrykker avsenderens holdninger til emnet på en tydelig måte. En lederartikkel er redaktørens daglige kommentarartikkel på fast plass i avisa, og uttrykker avisas offisielle syn i saken.

Artikler forekommer i aviser, tidsskrifter eller som egne utgivelser i artikkelsamlinger.

Kåseri er en humoristisk, ironisk og ofte kritisk tekst. Et kåseri er en sakprosatekst. Ordet kommer av fransk causer, som betyr å prate. Dette er en veldig sammensatt, og for noen en litt komplisert måte å skrive på. Det er regler for dette som i alle andre sjangre. Denne har en veldig muntlig skrivemåte. Det som er viktig å huske på med et kåseri er at det er et tema som skal tas opp, og dette temaet bør oppta forfatteren i stor grad. Det er vesentlig at både humor, ironi og forfatterens synspunkt kommer fram. Det er også veldig viktig at det er et mer muntlig enn skriftlig språk. Et hovedelement i kåseriet er det uventede. Tankene bør være uventede og helst være overraskende. Et kåseri blir ikke bra om man snakker om noe som alle vet eller er veldig velkjent. Et kåseri er ikke vennlig pludring. Det er lov å komme med sterke synspunkter og sin egen mening. Det er også litt viktig å ha et godt språk og å kunne bruke bilder i teksten. En god kåsør har klo og nerve.

Foredrag? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener man bør være temmelig kreativ for å kunne skrive et skikkelig kåseri. Jeg, som har en ufattelig dårlig kunstnerisk fantasi/kreativitet, synes det er mye lettere å skrive en fortelling enn et kåseri.

Hvis du har god peiling på et tema kan du vel i grunn bare begynne å legge ut om temaet i en artikkel og veie masse for og i mot hele veien og komme med godt gjennomtenkte argumenter og løsninger. For å skrive en god artikkel må man vite hva man skriver, og man må ha tilegnet seg temmelig mye kunnskap om temaet slik at man vet opphavet/bakgrunnen, ferske oppdagelser/løsninger, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...