Gå til innhold

Sigma objektiv til canon 300D

Anbefalte innlegg

Har fått lånt en sigma linse som ble brukt på et 300-kamera. Linsen er av merket Sigma 70-300 mm, f:4-5.6 APO macro super. Vil denne fungere på en 300D?? Og sånn generelt hva er forskjellene på de kameraene som kan brukes på digitale canons og de som ikke kan brukes på digitale canon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurgte til en fotomesse en mand fra Sigma hvorfor det var at nogle Sigma objektiver ikke virker på de nye digitale spejlrefleks.

Han svarede at det var fordi at Canon havde ændret i AF-chippen i kameraet. Han sagde at det havde medført en del klager fra portrætfotografer, fordi mange af dem bruger Sigma objektiver fordi de har en bedre farvegengivelse.

Han sagde samtidig, at problemet ikke var der i EOS 350D, men kun i nogle af de "ældre" som 300D.

Edit:

EF-fatningen har ikke været brugt altid. I starten havde de en FD-fatning

Endret av Holbrook
Lenke til kommentar
Ef er canons linsefatning brukt helt siden de første analoge eos kameraene kom. Men er det ikke tilfelle at en del eldre sigma EF objektiver må chipes før de fungerer på digitale speilrefleks, noen som vet noe om dette?

5198025[/snapback]

Jeg kjøpte nettopp en EOS 350D (Kit med 18-55mm linse). Fra før har jeg en EOS 500 med en Sigma 100-300mm 1:4.5-6.7 DL-linse. Sigma-linsen fungerer ikke med 350'en, og etter noen søk på internett ser det ut til at man må sende linsen inn til Sigma eller Canon for å chippe den om. På det ene nettstedet var det en som mente at det ble en slags kortslutting, for lite strøm til kameraet/linsen el. noe sånt, noe jeg ikke har peiling på om stemmer eller ikke..

Skal undersøke mer i morgen, kommer tilbake med hva Canon/Sigma sier om saken.

EDIT:

Jeg kan ta bilder med blender 4,5 og 5,6 (kommer ann på zoomingen). Går jeg lavere (6,3 - 29) får jeg feilmeldingen "error 99" på displayet. Dette er en mer generell feilmelding som kan ha med objektivet, CF-kortet, objektiv/kamera-kommunikasjon ++ å gjøre.

Endret av espen_s
Lenke til kommentar

"Error 99", ja. Fikk akkurat denne mld da jeg brukte linsa som beskrevet øverst! Den fungerte riktignok noen ganger. Hadde ikke tid til å finne det ut da (pressejobb), men fint hvis noen kan noe mer om denne "Error 99"! Det hadde vært til stor hjelp!

Lenke til kommentar

ERROR 99 er typisk for de objektivene som ikke er kompatible. Hvis objektivet er i produksjon fremdeles så er det vanligvis gratis å få det omprogrammert. Men du må sende det til Sigma og det blir ganske mye i porto og kan ta veldig lang tid. Papirene må også være i orden ellers kan du risikere å måtte betale moms for verdien av objektivet når du får det tilbake.

Hvis objektivet ikke er i produksjon så koster det rundt 300 kr for de objektivene som kan oppgraderes.

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt objektivet hos en Elite Foto-butikk kan du få butikken til å sende inn linsen for deg, gratis (Så lenge verkstedet har mulig til å skaffe chip'en og du har kvittering). Elite Foto bruker Camera & Videoteknikk (et verksted i Norge), og de har høy prioritet hos dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...