Pentium-Power Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Har lagt merke til at det er flere som har problemer med å formatere så her kommer jeg med en guide til dere. Før du formaterer PC-en din er det viktig å tenke backup! Ta vare på det du vil ha på CD før du formaterer (sletter en partisjon og legger inn på nytt). For å formatere og installere Windows XP må du ha en Windows XP CD. Du kan gjøre det i oppstarten av maskina eller i Windows, det beste er å gjøre det i oppstarten. I mange tilfeller er det bare å starte maskina, sette CD-en inni og trykke en tast når det står at du skal gjøre det, det avhenger helt hva maskina starter opp først. Alle maskiner har en boot rekkefølge, der det står hva den skal sjekke, i hvilken rekkefølge. Det kan for eksempel stå at den først skal sjekke om den kan boote opp fra en diskett, så sjekker den CDROM så sjekker den første harddisk. Står ditt oppsett på sjekking av harddisk som første prioritet vil den jo ikke sjekke CDROM, derfor må du sette på det. Dette gjør du ved å gå inn i BIOS setup, ofte ved å trykke DEL i start av maskina, andre knapper kan være F2 og F12. En ofte blå meny kommer opp, og det du skal velge er ofte BIOS features eller Advanced BIOS features, men det kan være andre oppsett, avhengig på hvilken PC type du har. Når du har satt PC-en til å sjekke CDROM, og Windows XP CD-en funker, skal det bare være å trykke en tast rett før windows bildet kommer opp, da laster programmet til Windows XP. Det tar litt tid før alt er lastet og klart, men til slutt kommer du til en meny der du skal velge hva du skal gjøre. Trykk ENTER for å velge å installere XP. Deretter kommer du til en meny der du skal trykke F8 for å godta vilkårende microsoft har satt opp. Får du beskjed om at du kan reparere en allerede eksisterende XP installasjon velger du nei. Dette valget er bare om du ikke vil formatere, men vil fikse din windows. Så kommer du til menyen der harddiskene dine er listet opp, med sine tilhørende partisjoner. En harddisk på 40GB kan for eksempel ha 4 partisjoner, 4 på 10GB hver. Det er ikke nødvendig å slette en hel harddisk for å installere Windows XP! Det trengs bare en, men den bør være større enn 3GB vil jeg si. Partisjoner merkes i Windows med C: D: E: F: osv. Nå husker ikke jeg helt tastene for å gjøre ulike ting i installasjons programmet, men det skal stå ganske tydelig merket. Den partisjonen du vil ha XP på, som oftest C: den første, merker du for sletting og trykker på slett, R hvis jeg ikke tar feil. Når du har slettet den må du opprette en partisjon igjen, det gjør du med P. Da er den merket (ny: rå partisjon) eller noe i den dur. Så er det å trykke ENTER og du kommer til formateringsmenyen. For å være sikrest velger du ikke hurtig formatering. NTFS er det nokså selvsagte valg i dag, så jeg anbefaler det. Når alt dette er gjort, går det mest sannsynlig av seg selv, det er viktig å IKKE trykke en knapp i neste oppstart av XP, da skal den forbi der, over til selve installeringen. Det du må gjøre der er å skrive inn CD koden du har, og angi arbeidsgruppe osv. Er du usikker på alle disse tingene er det ikke farlig å trykke neste hele veien. Går alt som det skal er du oppe å kjører etter en halv time – times tid etter at installasjonen har begynt. Etter en formatering er Windows sårbar! Oppdater det meste du kan med Windows Update, og installer antivirus. Endret 25. november 2005 av Pentium-Power Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) skulle egentlig være unødvendlig å skrive en slik guide, siden det er såpass enkelt å formatere. men alikavel, har rapportert denne, kanskje det kan bli en sticky slik at no0bs kan lese før dei poster igjen. EDIT: du må huske å skrive at du må stille CD-rom til "first boot device" Endret 23. november 2005 av vegis Lenke til kommentar
Pentium-Power Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 EDIT: du må huske å skrive at du må stille CD-rom til "first boot device" 5197738[/snapback] "Alle maskiner har en boot rekkefølge, der det står hva den skal sjekke, i hvilken rekkefølge. Det kan for eksempel stå at den først skal sjekke om den kan boote opp fra en diskett, så sjekker den CDROM så sjekker den første harddisk. Står ditt oppsett på sjekking av harddisk som første prioritet vil den jo ikke sjekke CDROM, derfor må du sette på det." Har du det vanskelig for å tolke det der? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 EDIT: du må huske å skrive at du må stille CD-rom til "first boot device" 5197738[/snapback] Har du det vanskelig for å tolke det der? 5202578[/snapback] nei, må ha oversett det. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Helt greit å ha en sticky guide for formatering av HDD og installering av OS. Men jeg synes ikke en sticky guide skal inneholde utrykk som "..., hvis jeg ikke tar feil." og "... eller noe i den dur." En guide burde være utvetydig og konsekvent. Foreslår at forfatter sjekker og retter dette. Lenke til kommentar
whom Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Foreslår at du forumulerer deg enklere og utformer teksten punktvis. Utsagn som "nå husker jeg ikke hvile taster" burde ikke være med i en sticky. Bittelitt research, og jeg med stemmer for sticky. ps. Noe som kan være verdt å nevne, så den litt videkomne også vil få noe ut av tråden; En bør disable alt en ikke bruker i bios f.eks paralell porten. Da slipper XP å tilegne driver og kluss for noe en ikke vil bruke. Lenke til kommentar
Pentium-Power Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Topic changed Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 ... merker du for sletting og trykker på slett, R hvis jeg ikke tar feil. Når du har slettet den må du opprette en partisjon igjen, det gjør du med P. ... 5197066[/snapback] Dette er slett ikke så lurt. Det er helt unødvendig å slette partisjonen. Det holder å formatere. Hvis du sletter og oppretter en ny, og du har en annen primær partisjon fra før, så har du nå lagd deg et problem. Da blir Windows installert på en annen bokstav enn C: Lenke til kommentar
Blank_File Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 ... merker du for sletting og trykker på slett, R hvis jeg ikke tar feil. Når du har slettet den må du opprette en partisjon igjen, det gjør du med P. ... 5197066[/snapback] Dette er slett ikke så lurt. Det er helt unødvendig å slette partisjonen. Det holder å formatere. Hvis du sletter og oppretter en ny, og du har en annen primær partisjon fra før, så har du nå lagd deg et problem. Da blir Windows installert på en annen bokstav enn C: 5230466[/snapback] Det er alltid denne måten jeg gjør det på og har aldri lagt det inn på noe annet C:\ Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Dette er vel ikke en guide kun for formatering. Det er en guide for å formatere, for å senere legge inn Windows. Det burde ikke bli sticky med mindre den kan bli litt mindre Windows-vennlig. tenk på at det finnes andre operativsystmer også. Dessuten trenger man ikke bare å installere Windows XP, men andre Windows-versjoner. Dessuten kan man formatere for andre grunner enn reinstallering. Da er kanskje Partition manager eller en bootdisk smartere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 [Det er alltid denne måten jeg gjør det på og har aldri lagt det inn på noe annet C:\ 5235882[/snapback] Ja, men da har du ingen annen primærpartisjon. Jeg har sett mange som har hatt problem med dette her på forumet. Og de fleste vet ikke noe om forskjellen på primær og extended partisjoner. Poenget er at en guide må lages av en som kjenner til mer enn ett alternativ til hva som kan gjøres. Å referere til at man gjør sånn og sånn når man ikke vet om alternativer har liten verdi. Lenke til kommentar
Pentium-Power Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Men hvis min fatale og "sugne" "Guide" var så mye til bry, så ber jeg da admin om å fjerne Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ikke mye til guide når ikke installasjons prosessen av s-ata er med. Heller ikke noe snakk om arbeid med FDISK for de som måtte trenge det. Trenger nok en del arbeid ennå her ja. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Guiden var fin den, og dersom noen ikke synes den er god nok kan de sette seg ned og lage en bedre guide istedet for å klage og syte. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Joda, guiden var fin den. Jeg synes bare at den ikke var god nok til å bli sticky. Lenke til kommentar
Pentium-Power Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 men sa jeg noe om at det skulle bli sticky? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Nei, men det gjorde "vegis" og "Deuz". Mener det også var en moderator inne i denne tråden og nevnte sticky hvis topic'en ble forandret. Det er vel egentlig dette det har blitt reagert på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) [Det er alltid denne måten jeg gjør det på og har aldri lagt det inn på noe annet C:\ 5235882[/snapback] Jeg har sett mange som har hatt problem med dette her på forumet. Og de fleste vet ikke noe om forskjellen på primær og extended partisjoner. 5236600[/snapback] Ser nesten daglig her hvordan folk har klart å F*cka opp disken sin... Kan være lurt å sjekke opp disken og partisjonene i diskbehandling før man gjør noe.. Endret 1. desember 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå