Gå til innhold

Defekt Harddisk etter bytte av HK?

Lanka

Anbefalte innlegg

Da er endelig Hovedkortet mitt oppe og går. Da jeg skrudde pc for første gang igår, så gikk jeg inn i Bios for å sette rekkefølge på Boot Device. Der fant jeg bare CD/Dvd-rom og en Harddisk på 20 Gig som jeg har liggende i en harddiskskuff. Min hoved HDD fant den altså ikke. Det er jo den jeg måtte ha for å installere OS på, så jeg skrudde av. Tok ut kabelen og satte den inn i Harddisken igjen. Skrudde på. Og gikk inn i Bios. Da fant jeg den, men etter å ha gått ut av Bios fikk jeg feil melding. Sto sånn :

Technical Error :

Your System has found a critical error.

Please remove any hardware or hardware controller you last installed (ellerno)

Or check your system with an antivirus-scan.

Hva gjør jeg nå? Harddisken var delt opp i partisjoner, og det som ligger i partisjonene utenom C: er livsviktige for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv først å bruke kun hoved disken din..

Sjekk om du har satt master slave riktig i forhold til de som er koblet på ide kabelen. Sitter noen jumpere på baksiden av harddiskene, noen kabler har også slave, master funksjon innebygget. Hvis det da ikke er sata disk du har, hvor mange ide og sata har du??

Endret av thomas111
Lenke til kommentar

Skjermen er blå ja. Jeg har prøvd å bytte ut kabel, det samme skjedde igjen. Deretter tok jeg Cd-rom kabelene og prøvde, og da fikk jeg bare opp meldingen:

Hardware has an error. Press CTRL+Alt+Del to restart.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Den vil rett og slett ikke starte, og vil nødig sende den til verksted for det vil komme på utgifter jeg ikke vil betale. Har ikke behandlet den dårlig heller. Funket perfekt for et par dager siden før jeg byttet HK.

Lenke til kommentar

Det er to typer IDE-kabler. Benytt gjerne 80-connector kabel og sett master ytterst. Begge harddiskene (oppfattet at det var 2) settes som Cable Select. Hvis kabelen mangler styringssport må du huske at farvet leder skal mot pinne 1 (skal stå med tall på hovedkortet og nærmest strømtilkobling på harddiskene.). 80-connecterkabelen er også rettetningsbestemt. Den connectoren som skal festes på hovedkortet er gjerne blå (eller annen avvikende farve).

Oppgi gjerne navn og modell på harddiskene hvis du har problemer med å lese settingene på dem. Som nevnt tidligere; det skal stå godt froklart på harddiskene.

Lenke til kommentar

Jeg antar at problemet her er bytte av hovedkort uten å reinstallere windows, noe windows fra tid til annen liker ganske dårlig. Løsningen er å kjøre en repair install fra windows installasjons-cd'en, eller i verste fall reinstallere windows helt (seff bare formattere C:)

I alle tilfelle burde det ikke være noe problem å få tilgang til dine "livsviktige" saker igjen. ;)

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke kommer til den delen. Når man normalt har en XP-cd inne og starter maskinen så får man "Press a key to boot from cd...". Men nå får jeg feilmeldingen før jeg får opp denne boot-teksten. Derfor får jeg ikke kommet noe videre med denne harddisken i. Akkurat nå har jeg en 20 Gigs harddisk som C: som har OS.

Lenke til kommentar

Er cdrom satt opp til å boote før harddisk? For harddisken har ikke noe med det å starte instalasjonen av xp å gjøre (man kan boote cden og sånn uten at du har en harddisk tilkoblet). Hvis du får samme feilmeldinga uten harddisken tilkoblet så sier det seg selv at det ikke er harddisken det er noe feil med :p

Lenke til kommentar

Jeg får ikke feilmeldingen når ikke Harddisken er koblet til. Det er først når jeg kobler til Harddisken at feilmeldingen kommer! Så er nok feil med harddisken ser det ut som. =S Livet mitt raser jo sammen når harddisken jeg har brukt i alle år ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Dette var merkelig. Hvis cdrom er satt til å boote før harddisken så er ikke harddisken inne i bildet i det hele tatt hvis du har i en xp cd. Prøv å sett alle boot devices på cd rom og ta disable på "boot other devices" og prøv da, men pass på å sette harddisken til å boote igjen etter at windows er ferdig med å kopiere filer (for da starter maskinen på nytt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...