Gå til innhold

Athlon XP2200 med høy feber...

Pellick

Anbefalte innlegg

Heia!

PC'en min er en god gammel HP med diverse mindre modifikasjoner, stabil og grei.

men jeg uroer meg litt over at både BIOS, SpeedFan og Everest forteller meg at CPU-tempen ligger på 75-80grader Celsius...og dette er uten belastning. CPU er som sagt en Athlon XP2200+ på et MS-6367 HK

Kjøleren er Arctic Cooling Copper Silent 2.

Jeg mistenker at verdiene er feil siden jeg hadde PCen avslått i to timer, gikk straks inn i BIOS da jeg skrudde den på igjen og der stod det at CPU-temp var 69grader. SÅ fort stiger vel ikke temperaturen etter at du starter opp?

Temperaturen øker med 3-4 grader på full CPU-load, noe som pgså virker litt rart. Med nesten 80 grader idle så burde jo omtrent hele PC'en ta fyr med full load? :p

Hva tror dere, feilmåling av temperatur eller CPU med heftig feber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan være at du har for tjukt med goop på.

Var borti en kompis som hadde klart å chippe litt på kanten av kjernen på en XP Athlon, den blei dritvarm, men funket.

5196662[/snapback]

Kanskje det :)

Pastalaget er nok ikke akkurat tynt nei, men at tempen havner på omtrent det dobbelte av normalen da gitt...? Skal i hvertfall legge på nytt når jeg flytter hele ruklet over i et større kabinett som jeg har stående. Så får vi se :)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
om temperaturen er så høy tror jeg du vil merke at kjøleren er uvanlig varm ved å ta på den.

eidt:

Foresten, ikke om kjøleren ikke sitter godt på selvfølgelig :)

5196673[/snapback]

Kan virke sannsynlig, når jeg tenker over at det kanskje er litt vel mye kjølepasta på. Kjøleribba er ikke spesielt varm, men med for mye goop er det kanskje ikke så rart...?

EDIT:

Men hva med at temperaturen er så høy rett etter oppstart? Virker ikke det litt rart?

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Hmm..ble ikke så mye klokere. Etter jeg hadde lagt på tynnere lag med pasta, føk tempen opp i over 90 grader rett etter oppstart. Nå har jeg satt inn originalkjøleren og nå ligger tempen på rundt 70...

Jeg må si at jeg synes undersiden på Arctic Cooling - kjøleren er veldig ru. Originalkjøleren har en mye glattere underside, så den gir sikkert større kontaktflate. Men jeg nekter å tro at Arctic'en skal være så mye dårligere enn den vesle hyler'n som sitter der originalt :p Jeg må da virkelig gjøre noe feil. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Sjekket du kantene på den sorte kjernen?

5197356[/snapback]

Jepp, de er rene og pene nå. Nå har jeg prøvd to ganger med AC'en og to ganger med originalkjøleren.

Ca 73 grader idle med originalkjøleren

Ca 82 med den nye

Ikke til å bli klok på, dette her

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...