LiamH Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Har et problem med min Opel Kadett E, 1.3 '86. Hver gang bilen er kald, er tomgangen helt på trynet. Den kveles nesten uten at man gir gass og når jeg prøver å øke turtallet kveles den nesten. Med en gang bilen blir varm, så forsvinner problemet. Den er også veldig tregstartet når den er varm og kald. Noen ganger kan den derimot starte med en gang (har fylt kondensfjerner på tanken). Den er med andre ord veldig "ustabil". Oppførselen på bilen kan nesten variere litt fra hver gang man starter den... Hovedproblemet er uansett at bilen ofte sliter med å holde deg stabil. CO'en og tenninga er justert og alt på tenningssystemet er skiftet. Har også prøvd med en annen forgasser uten at det forbedret noe særlig. Hva kan dette komme av? Har spurt alle som har peiling uten å få svar som hjelper... Kan justering på tomgangsskruen hjelpe eller ligger problemet andre plasser? Blir sprø av dette!! Kan NOEN hjelpe meg å feilsøke på dette problemet?? Hjeeeeelp! Liam Endret 23. november 2005 av LiamH Lenke til kommentar
BrUz Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Har et problem med min Opel Kadett E, 1.3 '86. Hver gang bilen er kald, er tomgangen helt på trynet. Den kveles nesten uten at man gir gass og når jeg prøver å øke turtallet kveles den nesten. Med en gang bilen blir varm, så forsvinner problemet. Den er også veldig tregstartet når den er varm og kald. Noen ganger kan den derimot starte med en gang (har fylt kondensfjerner på tanken). Den er med andre ord veldig "ustabil". Oppførselen på bilen kan nesten variere litt fra hver gang man starter den... Hovedproblemet er uansett at bilen ofte sliter med å holde deg stabil. CO'en og tenninga er justert og alt på tenningssystemet er skiftet. Har også prøvd med en annen forgasser uten at det forbedret noe særlig. Hva kan dette komme av? Har spurt alle som har peiling uten å få svar som hjelper... Kan justering på tomgangsskruen hjelpe eller ligger problemet andre plasser? Blir sprø av dette!! Kan NOEN hjelpe meg å feilsøke på dette problemet?? Hjeeeeelp! Liam 5196531[/snapback] Det sitter en føler på siden av gasser med ledning inn på .. husker ikke hva denne heter.. men bytt den så blir den frisk igjen ! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Hei! Takk for respons! Mener du den føleren som får strøm fra samme ledningen som går inn på automat-chocken? Liam Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Har et problem med min Opel Kadett E, 1.3 '86. Hver gang bilen er kald, er tomgangen helt på trynet. Den kveles nesten uten at man gir gass og når jeg prøver å øke turtallet kveles den nesten. Med en gang bilen blir varm, så forsvinner problemet. Den er også veldig tregstartet når den er varm og kald. Noen ganger kan den derimot starte med en gang (har fylt kondensfjerner på tanken). Den er med andre ord veldig "ustabil". Oppførselen på bilen kan nesten variere litt fra hver gang man starter den... Hovedproblemet er uansett at bilen ofte sliter med å holde deg stabil. CO'en og tenninga er justert og alt på tenningssystemet er skiftet. Har også prøvd med en annen forgasser uten at det forbedret noe særlig. Hva kan dette komme av? Har spurt alle som har peiling uten å få svar som hjelper... Kan justering på tomgangsskruen hjelpe eller ligger problemet andre plasser? Blir sprø av dette!! Kan NOEN hjelpe meg å feilsøke på dette problemet?? Hjeeeeelp! Liam 5196531[/snapback] Som en var inne på over. Det kan være tomgangs-solenoiden. Har ikke dataene på bilen forran meg, men kan det være den motoren med elektronisk tenning? isåfall har jeg vært borti problemer med løs kontakt mellom motor og tenningens styreenhet ( på torpedovegg ) Bare et par ide'er.... Endret 30. november 2005 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Hei! Takk for respons! Det er elektronisk tenning, ja. Har ikke peiling på hva hverken den "solenoid-duppeditten" er eller hvor tennings-styreenheten er. Har du en liten veiledning på hvor de er og hva de er koblet til? Er tomgangs-solenoiden den som er koblet til samme ledning som auto-chocken og som står skrudd fast på forgasseren? Kan jo med det samme spørre om en ting (mulig det er et VELDIG dumt spørsmål). Jeg har enda en Opel (1982-modell), som jeg har skiftet motor på (til den samme 1986 modell-motoren som det er snakk om ovenfor). Det var ikke elektronisk tenning på den før, men det er det da blitt nå. Er denne tennings-styreenheten kun på biler med elektronisk tenning? Hvis ja, hvilken innvirkning har det på den gamle 1982-modellen, der det ikke er tennings-styreenhet? Har ikke så mye peiling på dette... Liam Endret 30. november 2005 av LiamH Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Hei! Takk for respons! Det er elektronisk tenning, ja. Har ikke peiling på hva hverken den "solenoid-duppeditten" er eller hvor tennings-styreenheten er. Har du en liten veiledning på hvor de er og hva de er koblet til? Er tomgangs-solenoiden den som er koblet til samme ledning som auto-chocken og som står skrudd fast på forgasseren? Kan jo med det samme spørre om en ting (mulig det er et VELDIG dumt spørsmål). Jeg har enda en Opel (1982-modell), som jeg har skiftet motor på (til den samme 1986 modell-motoren som det er snakk om ovenfor). Det var ikke elektronisk tenning på den før, men det er det da blitt nå. Er denne tennings-styreenheten kun på biler med elektronisk tenning? Hvis ja, hvilken innvirkning har det på den gamle 1982-modellen, der det ikke er tennings-styreenhet? Har ikke så mye peiling på dette... Liam 5232106[/snapback] Var nok litt snar der med tipsene. Denne motoren har ikke den type tenningsanlegg som jeg tenkte på.( Den blir nok bare brukt på 1.8I motorene ) Tomgans solenoiden har ofte strøm fra samme ledninga som schoken. Får strøm nå tenninga slås på så du skulle kunne høre et lite klikk i fra den om den åpner. Vil tro du har motoren med tenningsmodul rett ved siden av coilen (eventuelt under coilen ) Finnes to typer så hvidt jeg husker: Bosh og Delco Bosch har orange fordelerlokk. Disse tenningsmodulene kan skape mye krøll. Vanligvis kutter tenninga når modulen blir varm. Men har vært borti lignende sympt som du beskriver. Motoren startet men gikk jævl... dårlig i kalt vær. Byttet tenningsmodulen og alt var i orden. Dette .....kan..... være problemet på din bil. Skulle ikke være noe problem. Tenningsanlegget krever bare driftsspenning fra tenningslåset. (samme som på stift-tenning) Ledninga går til + på coilen. Forøvrig: tennmodulen får du på bilrekvisitaforetninger som f.eks mekonomen. Sørg for at du bruker kjølepasta på den under montering. Følger med i eska. Lykke til!! Endret 1. desember 2005 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Hei igjen! Må nok spørre om et par ting til, ja... Denne tenningsmodulen, står den for seg selv i motorrommet? Du nevnte ved siden coilen eller under den. Jeg ser ingenting når jeg prøver å finne den. Går det ledninger fra denne og inn på coilen? I såfall går alle fire ledingene fra coilen, på min motor, inn på fordeleren. Kan tenningsmodulen ligge i fordeleren? Eller er tenningsmodulen faktisk fordeleren? Rimelig forvirret nå! Liam Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Hei igjen! Må nok spørre om et par ting til, ja... Denne tenningsmodulen, står den for seg selv i motorrommet? Du nevnte ved siden coilen eller under den. Jeg ser ingenting når jeg prøver å finne den. Går det ledninger fra denne og inn på coilen? I såfall går alle fire ledingene fra coilen, på min motor, inn på fordeleren. Kan tenningsmodulen ligge i fordeleren? Eller er tenningsmodulen faktisk fordeleren? Rimelig forvirret nå! Liam 5241409[/snapback] Hei. Slik ser den ut: Tennmodul.bmp Inne i fordeleren ligger det en pulsgiver ( induktiv el hall-giver ) 3 ledninger inn på siden i fordeleren betyr at det er en hallgiver montert. 2 ledninger betyr induktiv giver. 1 ledning betyr at det er stift-tenning. Hvis du er usikker på hvordan og hva bør du få hjelp av noen som har litt peiling. Vær nå ihvertfall forsiktig med høyspenten. Ha tenningen av hvis du løsner noen ledninger. Til sist. Kan jo hende det er andre feil som gir dette feilbildet... Choke, rotor, fordelerlokk, tennkabler, plugger, for fet blanding varm motor. Alt dette og mere til kan gi feil lignende som beskrevet. Flere feil opptrer også samtidig.. En ide var jo å ønske deg ei "Gjør det selv-bok" til jul. Mener de har Haynes-bøker på Mekonomen-butikken. se forøvrig delekatalogen på www.mekonomen.no Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Tusen takk for utfyllende og gode svar! Har en Haynes-bok til denne bilen. Der ble tomgangs-solenoiden nevnt som et av de feilene som det kunne være. Resten var ting på tenningen, men alt som sto der har jeg skiftet, inkludert alt du nevnte. CO'en og tenningen er også justert. Skal først prøve å skifte tomgangs-solenoiden og prøver deretter å finne ut av tenningsmodulen. P.s: Finner ikke den tenningsmodulen noen steder... Alle ledninger som har med tenningen å gjøre går rett fra tenningslåsen og inn på coilen. Videre fra coilen går det to ledninger (svakstrøm) og hovedledningen (sterkstrøm) går inn på fordeleren... That's it! Er det noe her jeg ikke har fått med meg eller noen andre plasser jeg burde lete? Liam Endret 4. desember 2005 av LiamH Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 LiamH Postet 23/11-2005 : 17:51 Hver gang bilen er kald, er tomgangen helt på trynet. Den kveles nesten uten at man gir gass og når jeg prøver å øke turtallet kveles den nesten. Med en gang bilen blir varm, så forsvinner problemet. Akkurat dette problemet høres veldig ut som et problem med automatchoken da, når motoren ikke "tar gassen" når den er kald, slik at man må lure på den turtall med list og lempe, er dette veldig ofte forårsaket av for mager blanding- for lite choke. Så har du automatchoke ville jeg sjekket opp den litt også. Løsningen på dette kan i så fall være enten en justeringsak, eller bytte av chokehus/choke fjær. Men før man gyver løs på dette må du være helt sikker på at de andre tingene som allerede er nevnt i tråden er i orden, dvs: tenningen korrekt innstilt, alle pluggkabler, rotor og fordeler lokk i orden (går den på alle sylindre når den er kald?) Og til slutt, det må ikke forekomme falsk luft- altså lekkasjer i forgasser fester, manifold, eller løse/sprukne vakumslanger. Hvis du har forgasser av "vanlig klassisk type" vil du kunne se choke spjeldet hvis du tar av luftfilteret. Det skal da være helt lukket når motoren er kald, men også lett la seg åpne med fingeren. (Ofte må man trykke inn gassen en gang for at choken skal gå på, så gjør det før du ser.) Hvis du så prøver å starte motoren mens du står ute og ser ned i forgasseren, eventuelt med en medhjelper hvis den er lei å holde igang, kan du med fingeren (eller skrutrekker hvis du er redd...) prøve og holde chokespjeld lett lukket samtidig som du drar i gasswire med den andre hånden, og se om den da "tar" gassen bedre når du hjelper choke fjæren med fingeren. Gjør den det har du et choke problem, gjør den ikke det, er det sannsynelig at feilen ligger et annet sted. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Hei! Takk for respons! Da prøver jeg det først! Liam Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Nå har jeg sjekket over forgasseren og skiftet det som skal være tomgangs-solenoiden, som i følge Haynes-boken heter "Thermotime Valve" (den får strøm fra samme ledning som auto-chocken) og ikke tomgangs-solenoiden. Vet ikke om det er samme sak, men i boken står det at enkelte forgassere har en tomgangs-solenoid, men at min forgasser ikke har det. Jeg har en Pierburg 2E3-forgasser. Nå er motoren stabil når den er varm, bortsett fra at den har noe lavt turtall. Problemet nå er at den sliter veldig når den er "på vei til" å bli varm. Kveles nesten og har et veldig lavt og ustabilt turtall. Kan det være chocken? Har hørt mye dritt om Pierburg- forgasserne og at jeg burde bytte den med en Weber 32/34 DTML -forgasser. Noen som vet noe om disse forgasserne og om det lar seg gjøre å bytte den på min bil? Begynner å bli DRITTLEI hele forgasseren og all feilsøkingen! Liam Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Nå er motoren stabil når den er varm, bortsett fra at den har noe lavt turtall. Problemet nå er at den sliter veldig når den er "på vei til" å bli varm. Kveles nesten og har et veldig lavt og ustabilt turtall. Kan det være chocken? Ja. Jeg vet ikke hva din forgasser har av solenoider, men en tomgangs- solenoid er vanligvis en elektrisk besinkuttdyse, hvis denne er ødelagt går ikke bilen på tomgang overhodet. Hvis det er rusk i den, kan man rense den, dette er vanlig hvis tomgangen er veldig uregelmessig. Thermotime Valve, høres for meg ut som en ventil som styrer noe ut fra tid/temperatur. Ser ikke så godt på det bildet ditt, men det er en del vakumstyring der, så sjekk at alle slagene er hele og på aller først. Men akkurat dette med at du sliter når den er kald, tror jeg fortsatt er et choke problem, i en eller anne form. Hvis den ikke tar gassen annet om man er kjempeforsiktig med pedalen, er det gjerne for lite choke som er problemet. Hvis den bare går for sakte, og ellers starter og tar gassen greit, er det omvendt, da er det enten bare feil kaldtomgang, eller for mye choke. Vil råde deg til å teste ut det jeg forklarte i slutten av forige innlegg, dette er gratis, og vil gi deg gode svar. Selve chokemengden, (hvor hardt den går på) justeres som de pilene jeg har lagt på din tegning, grønn vil gi mer choke, rød mindre. Kald tomgang er også en egen justering ifht vanlig tomgang, men det hjelper ikke bare å øke denne, hvis du har for lite choke. Det avhenger av chokehusets innstilling, disse to påvirker hverandre. Og du har vel også noe vakumgreier som påvirker her ser det ut som...(ser ikke så godt på det bildet, så tør ikke si hvordan kaldtomgang justeres) Vedrørende det og gi opp, og sette på en annen forgasser, er jo selvsagt det også en mulighet, jeg vet ikke om den nevnte Weberen går rett på, uten at du også bytter manifold, men det er det sikkert andre her som kan svare deg på. Noe av problemet med den typen forgasser du har, er vel at den har en del mer eller mindre velykkede vakumstyringskretsløp, som i utgangspunktet er der for å gi penere, renere, mer nøyaktig og økonomisk drift og kaldstart. Problemet er at det blir mye som kan gå galt, og ikke alltid like lett å se hva som er galt heller. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hvis ikke bilen fusker ovehodet når den er varm og co er riktig kan du glemme tenning.Tomgangen din styres av kjølevannet samt at den har styreenhet for bensinkutt/kveling ved stopp.De største problemene med din forgasser er#1 at den svarte vakumdåsen med arm på(chokeavtrekk) lekker da putrer bilen og får for mye bensin ved kald motor(ryker sort hvis du speeder) #2 Akselen som chokefjæren står på løsner fra huset.Da legger ikke choken seg på.Bilen får for lite bensin og tåler ikke gaspådrag og kan smelle.#3 Går den for høyt på tomgang ca 1500 er voxventilen gåen eller en gummipakning mellom innsug og manifoil svulmet/tett(Vannstyrt)#4 går den for høyt på tomgang ca 2500 er 3-punktsventilen gåen eller brudd i ledningene ca 3 cm fra kontakten som stå på den runde dåsa i bakkant h side.Som nevn tidligere start bilen kald og se hvordan chokespjeldet står når den sviver.skal stå ca 4 millimeter åpent.Stopper du den skal det lukke helt. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Tusen takk, begge to, for glimrende svar! Skal sette i gang å feilsøke! Liam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå