Πεισιθάνατος Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Funksjoner: -Kalender: Ja (må kunne legge inn beskjeder) -MMS: Ja -GPRS: Ja -EDGE: Ikke nødvendig -JAVA: Usikker -Epostklient: Ikke nødvendig Form: -Klappform: Helst, men kan fint utelates -Vekt: - -Antenne: Integrert -"Støt/sprut/støv-sikker": Ikke nødvendig Skjerm: -Fargeskjerm: Ja -Antall farger: Usikker -Skjermstørrelse: Usikker -Touchscreen: Nei! Pris: -Jeg ønsker en rimelig telefon, og jeg aner ikke hva man må regne med å betale. Men la oss si maks 2000. -Med abonnementsbinding? Jeg har SIM-kort, og ønsker å fortsette med Djuice kontant, hvilket jeg har nå. Diverse: -Merke: Spiller ingen rolle -Kamera: Ja -Videokamera: Ikke nødvendig -Symbian: Usikker -Infrarød port: Ikke nødvendig -Blåtann (Bluetooth): Helst -Internminne: Usikker -Minnekort: Usikker -MP3: Ikke nødvendig -Radio: Ikke nødvendig -UMTS: Ikke nødvendig -Triband: Ikke nødvendig -Wlan: Ikke nødvendig -Mulighet for GPS: Ikke nødvendig -Batterilevetid: Ikke spesielt viktig -Hva er primærbruksområdet for mobilen min idag? Jeg bruker min gamle Nokia 3510 til å sende meldinger, ringe, lagre numre i telefonlista og lagre beskjeder i kalenderen. -Må kunne gi vibrerende varsling både med og uten lyd Det ville vært fint om dere kunne finne noen telefoner fra Sony Ericsson og/eller Samsung som passer sånn circa til mine krav, og linket til en liste over spesifikasjoner. Erfaringer med mobiltelefonene mottas med takk. PS: Jeg har overhodet ikke fulgt med utviklingen på mobiltelefonfronten, så det ville også vært fint om dere kunne gi meg en innføring i det jeg har svart 'usikker' på, samt disse emnene: -EDGE -UMTS -Triband -GPS Edit: Senket makspris til 2000,- Edit2: Endret emnetittelen. Endret 24. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
Getaway in AA Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 For 4000? Du får SE k750i, med 2mpx kamera, kanskje det beste hittils av mobiler på markedet, til 2.900kr. Den har veldig mye. Den har alt du ønsker, og alt annet. SAmsung så ville jeg godt for en D600. Men den koster 4000, og kameraet på SE K750i er bedre. Lenke til kommentar
123456789101112 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Du får fint en mobil til under 2000kr med de kravene du har der. Kommer dog litt an på blant annent hvor bra kamera du vil ha. Lister opp noen mobiler som kan være aktuelle. SE K700i Begynner og bli ganske gammel nå, men koster bare 1500kr Samsung E720. Koster rundt 2500kr er også litt gammel men har mpixel kamera. Samsung E730. Tøft design. Koster under 3000kr Samsung Z500. har 3g minnekort og alt som er på de nye mobilen i en fin innpakning. Koster rett under 4000kr Se K600. Liten med 3g. Koster rundt 3000kr Se W800. Kjempe bra kamera og 512 minnekort medfølger. Har ikke 3g. Koster rundt 3500kr Samsung D500. Liten skyvemobil fra Samsung. Er snart et år gammel, men er forstsatt en god mobil. Koster 2500kr Dette ble kanskje litt mye på en gang. Men skal prøve og forklare deg noe om funksjonene du lurer på og. EDGE: En metode for overføring av data som kan gi en hastighet på opptil 473 kbps. Gjør det og kjappere og surfe på mobilen. UMTS/3G: Tredje generasjons mobiltelefoni. Åpner mulighet for videotelefoni. (du kan se den du snakker med) Triband: betyr at mobilen støtter de tre gsm-nettverkene. Gsm 900, 1800, 1900. Betyr i praksis at du kan bruke telefonen i blant annent Amerika. Gps: Vil si at det er gps på mobilen. Du kan laste ned /kjøpe kart og orientere deg hvor du er, se kart osv. Håper du ble noe klokere av dette. Edit: rettet noen skrivefeil... Endret 23. november 2005 av Sondre05 Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Takk, folkens! Jeg mener ikke at jeg skal bruke 4000, men jeg satte bare en høy prisgrense først for å se hvilke muligheter jeg hadde med minde krav. EDGE: En metode for overføring av data som kan gi en hastighet på opptil 473 kbps. Gjør det og kjappere og surfe på mobilen. UMTS/3G: Tredje generasjons mobiltelefoni. Åpner mulighet for videotelefoni. (du kan se den du snakker med) Triband: betyr at mobilen støtter de tre gsm-nettverkene. Gsm 900, 1800, 1900. Betyr i praksis at du kan bruke telefonen i blant annent Amerika. Gps: Vil si at det er gps på mobilen. Du kan laste ned /kjøpe kart og orientere deg hvor du er, se kart osv. Håper du ble noe klokere av dette. 5196820[/snapback] Takker! Jeg sjekket noen infosider om disse begrepene, men du forklarte den praktiske bruken mye bedre. Men er det ikke mulig å bruke telefonen (å ringe, sende sms, o.l.) i Amerika om jeg ikke har Triband? Jeg trenger uansett ikke EDGE, UMTS og GPS, i hvert fall. Edit: Et raskt overblikk forteller meg at Samsung E720 og Sony Ericsson K700i er de som passer meg best. E720 er mer enn god nok, og var faktisk ganske fristende. Stilig telefon det der! De andre telefonene ble litt dyre, og de har en del overflødige eller overfokuserte funksjoner for min bruk. Men om det finnes andre telefoner som kan ligne, så kom gjerne med dem. Endret 23. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Humm... På elkjøp har de E720 til 2500 og E730 til 2800. E730 har ikke profiler, ser jeg. Profiler kan jo være kjekt å ha! Men hva er forskjellen ellers? Bortsett fra at E730 har radio. Har E730 litt mer oppløsning på kameraet? E730 er vel da ikke verdt 300 kroner mer, om det er de eneste forskjellene. ..men det var en ting jeg ikke helt skjønte. Det innebygde kamera med max. oppløsning på 176x220 megapiksler Mener de 176 x 220 = 38'720 megapiksler? Det virker ekstremt mye.. selv bare for et supermoderne høyteknologisk digitalkamera _uten_ ringefunksjon, internett, MMS, SMS og i det hele tatt. Hvis kameraet/telefonen har så høy oppløsning, burde jeg vel kanskje kjøpe telefonen og bruke den som kamera i stedet? Eller mener de 176 x 220'000'000 piksler = 38'720'000'000? Da ble det jo bare enda bedre! Eller mener de 176 x 220 piksler = 38'720 piksler? Men da er det jo ikke snakk om megapiksler i det hele tatt. Hva mener de egentlig? Edit: Kodefeil! _____________________________________ Jeg fant ut at 2500 var litt i dyreste laget. Finnes det andre lignende mobiltelefoner (gjerne samsung) med klappskjerm? Det trenger ikke være skjerm på begge sider. Kan dere prøve å finne noen litt billigere telefoner? De trenger ikke stemme med absolutt alt jeg har skrevet. Bare foreslå noen modeller, så skal jeg vurdere dem. Jeg skal prøve å grave litt selv også. Edit2: La til mere tekst. Endret 23. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Tror de bare har skrevet feil der. 176x220 piksler (ikke megapiksler) er nok oppløsninga på skjermen. Kameraet til E730 tar bilder i 1,3 megapikslers oppløsning, nærmere bestemt 1280x1024 punkter. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Da har jeg snokt litt rundt på amobils sider, og jeg fant Samsung SGH-E330, men etter å ha lest testen begynner jeg å tvile litt. Jeg leste også et par andre tester av Samsung-telefoner, og det virker som om de er ganske ulogiske når det gjelder enkelte ting som f.eks. menyer. Denne telefonen virker som den eneste klapp-/kamskjelltelefonen som prismessig kan passe for meg. Og jeg leste en ting som kan være helt avgjørende. Når det gjelder menyen for ringetoner så er det en liten ting vi savner - muligheten for å få telefonen til å ringe og vibrere samtidig. Hvis vibrasjonen er slått på kommer det nemlig ikke noen ringelyd fra telefonen før den som ringer har hørt ca tre ring i sin høyttaler - de færreste gidder å ringe mer enn tre - fire ganger før de legger på. Jeg irriterer meg grenseløst over at min gamle Nokia 3510 ikke gir fra seg noe vibrerende varsel når den er satt til å være lydløs. Den vibrerer imidlertid fint når den skal gi fra seg lyd, noe som er praktisk om jeg ikke hører ringelyden. Er det noen som vet om dette er en feil som har blitt rettet opp i denne modellen, eller om det finnes andre modeller som er ganske like E330? Finnes det andre produsenter med klapp-/kamskjelltelefoner i denne prisklassen? LG-telefonene ser stygge, klumpete og upraktiske ut. Klapp-/kamskjellform er praktisk, for det gjør telefonen mindre, mens skjermen blir større, i tillegg til at skjermen ikke er like utsatt for riper. Jeg er kjent med Samsung og Sony Ericsson, og det var derfor jeg satte opp disse til å begynne med. Andre produsenter går også greit, men ikke Nokia. Q-tec er jeg ganske skeptisk til, men det er fra PC-verdenen. Jeg vet ikke om de produserer gode mobiltelefoner, men jeg vil helst unngå Q-tec. Lenke til kommentar
123456789101112 Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Det finnes en hel haug med billige kamskjelltelefoner, skal prøve og liste opp noen. SamsungX480. En helt grei Klapptelefon til rundt 1000-lappen har ikke kamera. Samsung X640. Nesten lik x480. men har også kamera. Koster rundt 1300. Samsung E700. En ganske gammel telefon, med kamera. Koster vel rundt 1500 nå.(?) SE Z520. En bra klapptelefon fra Sony ericsson, med kamera. Koster rundt 1800kr Vet du sa du ikke ville ha Nokia, men du bør alikevel ta en titt på Nokia 6101. Koster rundt 1800. Hvis jeg var deg ville heller brukt noen hundrelapper ekstra og godt for enten e720 eller E730, da får du mye telefon for pengene. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Det finnes en hel haug med billige kamskjelltelefoner, skal prøve og liste opp noen. SamsungX480. En helt grei Klapptelefon til rundt 1000-lappen har ikke kamera. Samsung X640. Nesten lik x480. men har også kamera. Koster rundt 1300. Samsung E700. En ganske gammel telefon, med kamera. Koster vel rundt 1500 nå.(?) SE Z520. En bra klapptelefon fra Sony ericsson, med kamera. Koster rundt 1800kr Vet du sa du ikke ville ha Nokia, men du bør alikevel ta en titt på Nokia 6101. Koster rundt 1800. Hvis jeg var deg ville heller brukt noen hundrelapper ekstra og godt for enten e720 eller E730, da får du mye telefon for pengene. 5200729[/snapback] E720 og E730 var for dyre. Jeg leste mye rart om Samsung X640, og X480 har ikke kamera, så da er den utelukket. Dessuten linket du feil til nokiaen, men jeg fant den. Jeg skal ta en titt på E700. Men det er enkelte mobiltelefoner som ikke har blåtann. Hva slags funksjoner har blåtann (og infrarød)? Er det bare kommunikasjonen mellom to telefoner? I så fall er ikke blåtann og infrarød så veldig viktig. Edit: E700 sto oppført med prisen 2364,- på amobilsøk. Det er litt i dyreste laget. Edit2: Vanskelig dette her. Alle Samsung-produkter jeg har lest om til nå virker som om har et eller annet som strider imot mine krav (som ikke er av de største). Kanskje jeg burde utelukke Samsung og kamskjellformen. E720 kunne også virke litt irriterende på enkelte områder. Endret 24. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Etter å ha tatt en titt på Nokia 6101, ser jeg at jeg ikke bør utelukke Nokia. Til nå stiller Sony Ericsson K700i og Nokia 6101 sterkt... i hvert fall etter testene jeg har lest. Men jeg skal foreta en grundigere sjekk. Er det noen som vet hvilken av disse jeg bør velge? Evt. har noen andre modeller? Endret 24. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
AeroX Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Fikk min Samsung E730 i går.. Første Samsung og klapp telefon:) Har hatt over 15 mobiler (mesteparten Nokia, 2 symbian telefoner), og denne telefonen her har den beste skjermen jeg har sett. Den har kjempestort minne (ca 90MB), kjempebra kamera (1,3mpx (720 har 1mpx). Den kan spille/recorde video med lyd, den har radio. Den har et rått utseende! Menyene er raske og enkle og ingen trøbbel med sms-skriving (hater diverse mobilmerker for treig sms-skriving ) Den har ikke profiler men holder du inne # tasten så blir den lydløs. Er kun dette jeg brukte når jeg hadde profiler før uansett. Har du råd til E730'en så kjøp den! Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg har nok ikke råd til verken E720 eller E730. Jeg skal ikke ha en veldig dyr telefon. Jeg satte maksprisen til å være 4000 for å se hva som fantes, men det ser ut til at jeg kan få veldig gode telefoner til under 2000 også. Men er det noen som vet hva jeg bør velge av K700i og 6101 og 6170? Jeg skal prøve å sette opp en liten oversikt: 6170 -Lavt volum -Lite minne -Ikke blåtann -God kalender -Praktisk skift-mellom-lydløs-tast -Dårlig kvalitet på kamerabildene 6101 -Irriterende utstikkerantenne -Dårlig java -Lite minne -Ikke blåtann -God kalender -Radio -Dårlig kamera K700i -Ikke kamskjellform eller fordypning til skjerm -Ikke anropstaster -Upraktisk joystick -God skjerm -Har blåtann -Egendefinerte snarveier -God samtalelyd -Godt minne -God java -Dårlig batteritid -Ikke altfor bra kalender -Radio -Greit kamera Jeg er sannelig ikke sikker. Er det noen som har noe å si om en eller flere av disse modellene? Edit: K700i er uaktuell, og 6170 er en utgående modell. Endret 26. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
Siljemaria Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Dersom du kan klare deg uten kamskjellsformen ville jeg ha gått for k700i. Vil påstå at det er en av de telefonene som selges i dag som gir deg mest utbytte for pengene dine, til tross for at den ikke er den aller nyeste på markedet. Den er også den eneste av de tre som har blåtann som kan vise seg å være praktisk ved overføring av filer til og fra telefonen. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg har bladd litt i amobils tester, men jeg fant ikke LG C3320. Er det noen som vet noe om den? Edit: Er det forresten noen som vet om noen butikker (ikke nettbutikker) som selger Nokia 6170? Noen butikker à la Elkjøp, Lefdal, etc.? Endret 26. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Huff, dette her er vanskelig. 6170 er en utgående modell, så den vil være lite akutell. K700i var håpløs å navigere, så den er i hvert fall utelukket. X640 var billig, men den virker som en dårlig telefon slik den er beskrevet i amobils test. 6101 var en grei telefon, men den ga en viss plastic-fantastic-følelse. Finnes det andre kameratelefoner til under 2000,-? Jeg vil ikke ha joystick.. i hvert fall ikke en Sony Ericsson-joystick som på K300, K500, K700 eller lignende. Lenke til kommentar
AeroX Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Jeg tror at Nokia 6101 vil være et godt nok valg da. Eneste store minuset med den er minne. Men hvis du kune skal lagre sms,mms,telefonnumre og litt bilder så burde det jo holde. Ellers kan du jo se på Samsung E330 En litt eldre og billigere klapptelefon fra Samsung. Den har iallefall 10MB minne og VGA kamera. Eneste minus her er at du ikke har videofunksjon. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg tror at Nokia 6101 vil være et godt nok valg da. Eneste store minuset med den er minne. Men hvis du kune skal lagre sms,mms,telefonnumre og litt bilder så burde det jo holde. Ellers kan du jo se på Samsung E330 En litt eldre og billigere klapptelefon fra Samsung. Den har iallefall 10MB minne og VGA kamera. Eneste minus her er at du ikke har videofunksjon. 5211826[/snapback] Minnet hos Nokia 6101 tror jeg ikke at kommer til å være noe stort problem. Jeg har allerede skrevet at jeg ikke vil ha E330. Den kan nemlig ikke vibrere og gi lyd samtidig. Bare den lille feilen er nok til å få meg til ikke å kjøpe den telefonen. Men jeg må bare få presisere at jeg ikke nødvendigvis må ha en kamskjelltelefon. Dersom kanskjellmodellene ikke passer, er det bedre med en annen modell med funksjoner som passer meg bedre. Edit: I butikken idag kom jeg til at X640 ville være veldig rimelig, men det er noen irritasjonsmomenter ved telefonen: Noe vi irriterte oss over ved X640 var at telefonen gir fra seg lyder ved hver minste innstilling. Hver gang man endrer et oppsett, sletter en SMS eller lignende får man en liten trudelutt. Dette er sikkert flott hvis du er en jente på 14 år, men for godt voksne kan dette være fryktelig irriterende. Første gang vi skulle laste ned diverse Java-spill og programmer på telefonen hoppet hjertet en ekstra gang. Når nedlastingen av Java-programmer begynner spilles det opp til dans med et 20-manns orkester, og hele låten varer i noen sekunder. Dette er definitivt ikke telefonen å ta med seg i forelesning, møter eller andre steder som krever den absolutte stillhet. Lydene kan riktignok skrues helt av, men kun ved å sette telefonen i stillemodus. Menyen bærer også preg av dårlige oversettelser. Her kan du velge kommandoer som ”autopåslag”, som gjør at telefonen slår seg på automatisk når alarmen aktiveres, eller ”ny innføring”, som betyr en ny oppføring i telefonboken. Enkelte ganger er den ikke oversatt i det hele tatt, f.eks. i menyen for Java-spill. X640 har en standard T9-ordliste som inneholder de fleste ord. Men utover det er ikke skriving av SMS noe særlig på denne telefonen. Ny setning begynner ikke med stor bokstav, dette må man trykke selv for å få. Når man legger inn nye ord i ordboken vil store bokstaver være automatisk forvalgt. På andre telefoner betyr ikke dette noe, men hvis du legger inn et ord med store bokstaver her så kommer det opp med store bokstaver hver gang i senere tid. Dette er etter vårt syn for dårlig etter dagens standard. Nokia 6101 vil være 700,- dyrere, og prisen på X640 vil være ganske lav. Man kan vel stille språket i X640 til å være engelsk? Da skulle det vel ikke være noen oversettelsesfeil? Hvis det er mulig å stille språket til engelsk, tror jeg kanskje jeg går for denne telefonen, da prisen vil være lav (jeg har funnet et abonnement som reduserer prisen kraftig). Eller fråråder dere meg å kjøpe denne modellen? Endret 26. november 2005 av KaYcH Lenke til kommentar
AeroX Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Man kan velge engelsk meny osv ja. Angående lyden når man sletter meldinger osv, så kan man slå den av tror jeg. Det kan jeg iallefall på min Samsung E730. Når man starter java spill så for man et helt orkester med lyd ja. hehe. men det er bare å sette den på lydløs før man starter spillet. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Man kan velge engelsk meny osv ja. Angående lyden når man sletter meldinger osv, så kan man slå den av tror jeg. Det kan jeg iallefall på min Samsung E730. Når man starter java spill så for man et helt orkester med lyd ja. hehe. men det er bare å sette den på lydløs før man starter spillet. 5212269[/snapback] Ok. Da tror jeg at jeg går for denne. Denne tråden kan egentlig bare dø nå, men den kan jo forbli åpen dersom jeg skulle finne på å ha andre spørsmål. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg fikk visst bruk for denne tråden litt mer allikevel. Jeg tok en titt på Siemens SF-65, og den virket grei ved første øyekast. Men amobil har ikke noen test med denne mobiltelefonen. Er det noen som vet om en grei test/rapport av denne telefonen? Helst ikke andre språk enn de skandinaviske eller engelsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå