Gå til innhold

Netshop og garanti


Anbefalte innlegg

Produkter innenfor garanti er som regel enklere å få godkjent service på enn når man skal ta det som reklamasjon. Det vil si at man spør mindre om hvordan feilen oppsto. Garanti innebærer også ofte at man får henting av produktet på døra, istedet for å måtte levere på posten (frakt skal uansett dekkes av selger).

 

Garantien i 3 år omfatter kanskje også ting som batterier og strømadaptere, som normalt ikke dekkes av mer enn max 2 års reklamasjon (gidder ingen diskusjon om hvor lang reklamasjon man har på slikt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjonsretten gjelder kun fabrikasjonsfeil. Garanti omfatter normalt også slitasjeskader, men merk at det kan regnes som fabrikasjonsfeil om produktet har fått betydelig mer slitasjeskader enn normalt innen en viss tidsperiode og en viss brukstid. Verken reklamasjonsrett eller garanti dekker retting av feil som kunden har skyld i.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jepp, men problemet er at Netshop her er lovpålagt å dokumentere hva denne ekstra garantien gjelder.

 

Fra Markedsføringsloven:

 

      Det er forbudt i næringsvirksomhet å bruke ordet garanti eller tilsvarende uttrykk ved omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser, dersom mottakeren ikke gis rettigheter i tillegg til de rettighetene han eller hun ellers har, eller dersom slike rettigheter begrenses. (...)

 

    Ytes det garanti, skal det på en tydelig og lettfattelig måte opplyses om følgende i garantivilkårene: (...)

 

      Før avtaleinngåelsen skal garantigiveren opplyse forbrukeren om garantien og at forbrukeren har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når forbrukeren ber om det, skal han eller hun motta garantivilkårene lesbart og lagret på papir eller et annet varig medium som forbrukeren råder over.

 

Jeg ba om dette (i 2005), men fikk aldri noen garantivilkår.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint å få ryddet opp i det, men for å være helt ærlig synes jeg det viktigste er at det ordnes opp når feilaktiheter pekes ut. Om ikke alle som svarer på epostene deres kan kjøpsloven inn og og på rams så synes jeg personlig det er synd med akseptabelt. Flesteparten av oss her inne kan sikkert ikke 100% alle lovene som berører vår egne jobbsituasjon, så ikke kastrer de stakkars folka på support så lenge de ikke setter seg på bakbena etter å ha blitt opplyst om sine feil vel og merke.

 

I dette tilfellet er jeg dog helt enig i at det bør rettes. Det en ting å ha litt slingringsmonn for feil i kommunikajson med hver enkel kunde, men på websider, trykksaker osv. bør det ikke forkomme, det ser bare uprofft ut

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel Netshop gjør noe feil her i uansett tilfelle. Er det ingen bedre vilkår i garantien så er det ikke garanti. Er det bedre vilkår så skal det opplyses om, og det gjør de ikke. I uansett tilfelle så er det altså noe på nettsiden der som må rettes på.

 

Jeg tror du trygt kan annta (intill. evt. korreksjon på nettsiden) at det ikke er bedre kår i denne "garantien". Jeg har sikkert sett det 100 andre steder at garanti og reklamasjonsrett brukes om hverandre og helt feil selv av butikkene selv. Selv om det selvfølgleig er helt feil, så er det dessverre ganske så normalt. Det er bare å arrestere folk på det dog, da det er en uting, men det her nok lite for seg å "presse" fram vilkår fra Netshop. De er klar over problemet nå og får ta hånd om det som profesjonelle, forhåpentligvis ihvertfall...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Trenger vi garanti i norge?

Vi har jo reklamasjonsretten vår, og den varer i 5 år, til og med på mobiltelefoner nå for tida.

9547752[/snapback]

 

Vel som regel ikke. De fleste garantier fra produsent er ikke bedre enn reklamasjonsretten, og er dermed i følge norsk lov pr. definisjon ikke garantier, men garantier KAN potensiellt dekke ting utover det reklamasjonsretten gjør, og i så tilfelle så er det jo kjekt å ha.

 

En garanti trenger ikke å omhandle utbytting av defekte varer, det kan være hva som helst i grunn. En prdusent av LCD skjermer kan gi et en garanti som sier at alle skjermene de selger skal være 100% fri for pixel-feil i skjermens levetid. Det ville vært en type garanti som hadde vært nyttig å hatt på topen av reklamasjonsretten, siden en død pixel generellt sett ikke kvalifiserer en skjerm som defekt.

 

Det er ikke alt vi har 5år reklamasjonsrett på heller. Jeg vil tro at headset f.eks. kan være 2 år (uten å ha sjekket dette), og Koss har vel en eller annen veldig lang garanti der som er bedre enn reklamasjonsrett, uten at jeg kjenner detaljene ved den. Bare vet at det har vært mye skryt om den.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det virker som om en del firma mener at garanti = reklamasjonsrett uten at man behøver å krangle for det... Mens reklamasjonsrett virkelig er noe det må kjempes for å benytte. Uten at jeg tror netshop er verre enn andre på det området.

9550127[/snapback]

 

Logisk nok det. Er varen fremdeles under garanti fra produsenten så betaler jo butikken ingenting for å hjelpe kunden med det. Går det derimot på reklamasjonsrett så kommer jo pengene rett ut av lommen på butikken, og det blir fort veldig dyrt. Det sier seg selv da (dessverre) at mange butikker vil være motvillig til å aktivt foråslå reklamasjonsrett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
hadde ein psu som røyk her om dagen, den var kjøpt i august 2005 og er død...

 

5000 watt mist, kosta vel rundt 1000 kroner, den er det vel reklamasjonsrett på?

9550173[/snapback]

 

Regner med at det er 500 watt?

Den bør det være reklamasjonsrett på så sant ikke skadene skyldes ytre påvirkninger som at den er full av støv o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...