Gå til innhold

PCen låser seg av og til

Anbefalte innlegg

Jeg opplever fra tid til annen at PCen låser seg (ikke blåskjerm). Noen som har noen tips om hva nøyaktig det kan komme av? Er det kun noen innstillinger som skal til, eller er det hardwaren? Er det nok bare å oppdatere bios? Skifte IDE-kabler?

Noen gang er det nok at jeg bruker bare winamp, i andre tilfeller skjer det under spilling/foto- og videoredigering.

Noen spesifikasjoner:

Hovedkort: MSI ett eller annet(Hvor finner jeg navnet på det?)

Prossessor: AMD Athlon processor 1.3 GHz

RAM: 1 GB

Skjermkort: NVIDIA 64 MB GeForce2 MX 100/200

Harddisk: 2 x 80 GB WD

CD-RW: Sony CRX145E

DVD: Pioneer 10X

[ Denne Melding var redigert av: sandman på 2002-08-30 15:31 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjenner noen som har større PSU du kan låne, så prøv. jeg hadde lignende problem selv, med et MSI kort, Ulatra-ARU 333 MHz m RAID.

Både 300 og 340 W var for lite, 431 W ser ut til å holde.

Minnehastigheten ligger i navnet på hovedkortet, enten 266 eller 333 MHz for DDR RAM.

Prøv å stille ned hastigheten fra 333 til 266 hvis du har 333. Dette gjøres i BIOS. Det hjalp for meg.

Lenke til kommentar

PC-er er merkelig dyr.

Hadde omtrent samme problemer. Maskinen låste seg av og til. Lyden hang også. Neste uke kunne den gå fint, men så neste dag låste den seg i winamp, mplayer, spill, Internett. Etter å ha testet masse til ingen nytte, byttet jeg ut MSI-hovedkortet mitt (K7MASTER) med et EPoX 8K3A+. Da ble det plutselig slutt på all elendigheten, men jeg er fortsatt ikke sikker på hva som var feil. Noen har sagt kanskje chipsettet hadde skylda, mulig hovedkortet ikke likte komponentene mine. Mulig jeg herpa det med overklokkingen min. Ikke vet jeg..

Skulle gjerne visst hva slags hovedkort du hadde, sandman! Finn ut i manualen..

Ellers bør du klokke ned hvis du overklokker. Og du bør installere rette drivere til hovedkort og andre ting. Men da hadde det vært kjekt å vite hva slags hovedkort det var. Finn det på nettbutikken du kjøpte det fra og gi oss en link!

Lenke til kommentar

Jeg hadde et liknende problem med min forrige pc. Den låste seg når det ble skrevet mye til harddisken, som f.eks når man lasta ned fra en ftp på LAN. Fant etterhvert ut at feilen var at driveren til Promise100 kontrolleren var for gammel, selv om det var den som fulgte med cd'en til hovedkortet.

Kanskje du har et liknende problem ?

Lenke til kommentar

Det er mulig at SiSoft Sandra kan vise hvilket HK du har, ellers så står det ofte skrevet på selve hk'et hvis du åpner pc'en...

Prøv å ta ut noe av rammen (alt bortsett fra 1 brikke) det kan være at hk'et ikke er stabilt med så mye minne (det er øvre grenser for minne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...