Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor er røyk farlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tjære, nikotin, CO2 og andre gifter. Tobakk inneholder flere tusen forskjellige gifter og stoffer. De fleste er tilsatt. Nikotin er en enormt kraftig gift. Dødelig i små mengder.

5196539[/snapback]

TAkk for svaret. Må dessverre skuffe deg; CO2 er ikke farlig for annet enn drivhuseffekten. Faktisk deltar det i celleåndingen som skjer kontinuerlig i mitokondriene i cellene.

C6H12O6 --> CO2+H2O+ENERGI

Lenke til kommentar
Tjære, nikotin, CO2 og andre gifter. Tobakk inneholder flere tusen forskjellige gifter og stoffer. De fleste er tilsatt. Nikotin er en enormt kraftig gift. Dødelig i små mengder.

5196539[/snapback]

TAkk for svaret. Må dessverre skuffe deg; CO2 er ikke farlig for annet enn drivhuseffekten. Faktisk deltar det i celleåndingen som skjer kontinuerlig i mitokondriene i cellene.

5196802[/snapback]

Hmm... dette er ikke noe jeg kan 100%, men hvis jeg husker riktig så kan CO2 blandet sammen med vann være farlig (kanskje ikke direkte farlig, men ubehagelig) i store mengder, siden vannet da blir surt. Dette er bare farlig dersom det i store mengder. Og det er selvfølgelig ikke noe bra å puste inn altfor mye CO2 heller, siden det tross alt er et bi-produkt av en reaksjons ligning som foregår i kroppen (som du har beskrevet).

Lenke til kommentar

5196539[/snapback]

5196802[/snapback]

Hmm... dette er ikke noe jeg kan 100%, men hvis jeg husker riktig så kan CO2 blandet sammen med vann være farlig (kanskje ikke direkte farlig, men ubehagelig) i store mengder, siden vannet da blir surt. Dette er bare farlig dersom det i store mengder. Og det er selvfølgelig ikke noe bra å puste inn altfor mye CO2 heller, siden det tross alt er et bi-produkt av en reaksjons ligning som foregår i kroppen (som du har beskrevet).

5197572[/snapback]

Ja. Det er nok riktig. Hvis man kun får CO2, er det veldig liten sjanse for å overleve.

Lenke til kommentar

Noe jeg husker veldig godt at læreren min på ungdomsskolen forklarte var at røyk lammer flimmerhårene i lungene, som skal passe på at man ikke får alt mulig rusk ned der. Om man tar seg en sigarett blir de lammet i en halvtime eller noe sånt, og om man røyker fast vil de til slutt dø og forsvinne (om de kommer tilbake hvis man slutter å røyke er jeg ikke sikker på). Dette er en viktig grunn til at røykere ofte har mye lettere for å få plager med mye hoste.

Lenke til kommentar
(...)om de kommer tilbake hvis man slutter å røyke er jeg ikke sikker på)

5198085[/snapback]

Studier viser at lungene kan reparere seg fullstending etter flere års røyking om en slutter. Men å få helt friske lunger igjen tar gjerne en stund (år), men det viser kroppens utrolige evne til å reparere seg. Som regel, 5 år etter røykeslutt kan en ex-røykers lunger være like friske som en som aldri har røkt. Etter 10 år er de fleste symptomfrie.

Kilde: Naturfag @ ungdomskolen, Naturfagsboka GK1 Allmenne fag.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

5196539[/snapback]

5196802[/snapback]

hehe, sorry... mente CO som er meget farlig. (karbonmonoksid)

Lenke til kommentar

Karbonmonoksid binder seg til hemoglobin ca 300 ganger lettere enn oksygen. Det vil i praksis si at også små konsentrasjonen kan føre til karbonmonoksidforgiftning.

Det er sannsynlig at CO-forgiftning fører til noe av velbehaget/uvelbehaget ved røyking:

Karbonmonoksid fremkaller det vi kaller hypoxia, som i milde varianter fører til eufori, døsighet, kribling osv. I større omfang fører det imidlertid ofte til redusert motorikk, brekninger, kvalme, svimmelhet osv.

---

Tjære regnes som en av de farligste elementene ved røyking. Tjære fester seg til flimmerhår i halsen, og når disse dør, er det ofte det som utvikler den velkjente "røykehosten". Disse flimmerhårene hjelper til å fjerne fremmedlegemer fra luftveiene, noe de naturlig nok ikke kan gjøre med masse tjære på seg.

---

Nikotin er regnet som en gift, men virker sentralstimulerende i små mengder. Sentralstimulerende vil i praksis si at det øker hjerterytmen, adrenalinnivået og andre kroppslige funksjoner.

Lenke til kommentar

Bfisk har allerede gitt gode svar på hvorfor det er farlig å røyke. Tenkte bare jeg skulle nevne noe ekstra her som kan få folk til å tenke på nøyaktig hvor mye skade man gjør på lungene sine, selv bare med noen få røyk:

Forestill deg at du sitter og griller. Plutselig blåser vinden røyk rett inn i øynene dine. Mange har nok opplevd dette. Det svir noe sinnsykt i øynene og du klarer ikke holde dem oppe før tårene har renset godt. Vel, nøyaktig det samme skjer i lungene dine, røyken irriterer kraftig nedi der. Forskjellen ligger i at mennesket ikke har smertereseptorer i lungene, som gjør at du ikke kjenner om noe er galt eller gjør vondt der. Så en røyker vil derfor fortsette å røyke og ikke forstå skaden han påfører seg selv.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...