Gå til innhold

Bruk av delphi vs "de andre" språkene

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er synd er at få firmaer ser ut til å bruke Delphi, det er stort sett c++,java og vb utviklere de søker etter.

På aetat så er det kanskje 2-3 ganger i året at noen søker etter Delphi utviklere.

Endret av gerri28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor for  er  c++ så populert .

Delphi er  da mere oversiktelig

5173991[/snapback]

Det er subjektivt. Du kan kode c++ både oversiktelig og uoversiktelig, sjøl foretrekker jeg python

5174021[/snapback]

Ja pascal er mer oversiktlig. Jeg bruker pascal, c, c++, assembler m.m. . C++ er mer populært fordi mange tror at pascal ikke kan brukes til så mye som C++. For eksempel lages det ikke så mange "bibliotek" (som støtte for DirectX o.l.) for Pascal som for C++. Men Pascal kan brukes til minst like mye som C++. Du kan faktisk sette inn deler med C/C++ og assembler inni koden om du ønsker.
Lenke til kommentar

om pascal delvis støtter c++ og en del andre prog.språk vet jeg ikke .

men compilatoren kan compilere en rekke sråk.

i editor properties source options - surce file type og i syntax highlighter kan man velge mellom

-c/c++

-c#

-html

-idl

-pascal

-sql

-xml

man kan faktis legge inn e ny eller fjerne en

det er ganske fleksibel.

nå har jeg ikke prøv annet en pascal

jeg kunne tenke meg å lere litt om de andre språkene

Lenke til kommentar
om pascal delvis støtter  c++ og  en  del  andre prog.språk vet jeg ikke .

men  compilatoren  kan compilere  en  rekke sråk.

i editor properties source options - surce file type og  i syntax highlighter kan man velge  mellom

-c/c++

-c#

-html

-idl

-pascal

-sql

-xml

man kan faktis legge inn e ny eller fjerne en

det er ganske fleksibel.

nå har  jeg ikke prøv annet en pascal

jeg kunne tenke  meg å lere  litt om de  andre språkene

5178025[/snapback]

Det har overhodet ikke noe med hvilke språk kompilatoren kan kompilere, men hvilke filtyper editoren kan ha fargekoding på. HTML og XML er for eksempel dataformater, sql kompileres og kjøres typisk på en databaseserver, og idl (litt usikker her siden det er en stund siden jeg holdt på med det) beskriver vel interfaces.

Lenke til kommentar
Er det Pascal man programmerer i når man bruker Delphi?

I så fall, så ligner ikke det så veldig på det opprinnelige Pascalspråket.

5193504[/snapback]

Det er pascal, og i alle versjoner jeg har brukt (det er opp til 7.0) ligner det bra mye på språket. Men, det kan være at du ikke synes det ligner siden du tenker på gode gamle turbo-pascal eller tilsvarende? Objektorientering kom inn i Borland Pascal 7.0 om jeg ikke tar helt feil. (Som årene flyr...). Jeg kjenner igjen det aller meste av syntaks fra denne tiden, men det har selvfølgelig kommet noen tilskudd.

Men, det blir lite Delphi-jobbing på meg nå om dagen, siden jeg jobber i en bedrift som nesten utelukkende fokuserer på Microsoft-teknologi.

Lenke til kommentar
Jeg mener jeg har lest et sted at Pascal ble skrevet for å kunne skrive Compiler'e lett.

Stemmer det?

5194248[/snapback]

Nei, pascal ble utviklet for å brukes i undervisning, for å lære å programere.

Ellers så tror jeg object oriented pascal (OOP) kom i Turbo Pascal versjon 5.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...