Gå til innhold

Piping i harddisk

aadap

Anbefalte innlegg

Jeg har en Western Digital WD800JB disk som master.

Den har i det siste begynt å pipe, noe som noen ganger resulterer i at den leser treigt og andre ganger låser seg.

Får da feilmelding NTLDR is missing ved oppstart.

Hjelper som regel å vente 20 min, eller gå inn i bios og "save settings" uten å endre, så finner maskinen disken igjen.

Betyr dette at den er i ferd med å dø og at jeg må kjøre backup så fort som mulig, eller finnes det andre måter å løse det på?

Windows XP ligger på denne disken og det gjør også en god del programmer og filer jeg ikke vil slette ved formatering.

Noen der ute som har råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en harddisk oppfører seg unormalt, så er det lurt å iallefall ha tatt en backup.

Ta backup så fort du har sjansen (Ved f.eks og klone disken ved hjelp av f.eks Norton Ghost. Da kan du bare laste inn .img filen på en annen harddisk hvis disken skulle streike. Du kan laste inn hele c:, noe som vil si at du slipper å legge inn Windows på nytt etc.)

Last ned diagnoseprogrammet til disken din fra diskprodusentens hjemmeside. Den kan muligens finne ut hva som er galt med disken din. Kanskje noen dårlige sektorer e.l. Den kan vel også muligens ordne opp i feilene hvis de ikke er så veldig kritiske.

Lenke til kommentar

HDD Scan and Repair

Last ned

http://www.salvationdata.com/downloads/hsr3.0cdrom.exe

ver: 3.0

2000 kb

I Windows følger Scandisk med, men HDD Scan and Repair 3.0 går grundigere til verks. Programmet starter opp fra en CD, går igjennom harddiskener og skal klare å reparere ganske mye. Kan takle selv de største harddiskene, men bare av den vanlige IDE-typen, ikke SCSI eller SATA. Programmet kalles en demo og har ikke alle funksjonene til betalversjonen, men går ikke ut på dato.

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...