Gå til innhold

Netshop eller HP til ca 12.500,- uten skjerm?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha ny stasjonær PC, denne skal brukes til

- musikkproduksjon (MIDI, softsynther, har eksternt lydkort fra før)

- videoredigering

- film og tv

- litt gaming, type C&C Generals, Max Payne, BF

Jeg trenger alt nytt bortsett fra mus og høyttalere. Budsjettet er rundt 12.000,- + skjerm (tenker på NEC 2070NX-BK til 5.100,- hos Netshop).

I utgangspunktet tenkte jeg på noe sånt som denne fra Netshop med noen små modifikasjoner (bl.a. nytt kabinett). Denne koster vel ca 10.000,- uten skjerm.

- Raidmax Scorpio Sort Miditower m/vindu uten strømforsyning

- Silver Power Strømforsyning ATX-400W 2 stk temperaturstyrte vifter

- Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe

- AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM Socket 939 512KB cache "Venice"

- Thermaltake TR2 M6 prosessorvifte Socket 754/939/940- AMD A-64/Opteron

- 2 x OCZ 512MB Value Series PC-3200 DDR (2,5-4-4-8) 400Mhz

- Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM Barracuda 7200.7 8MB cache

- POV GeFORCE 7800 GT 256MB PCIe Dual DVI,HDTV, TV-ut ++

- Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD SORT Sony MPF 920 - Diskettstasjon

- NEC DVD-brenner ND-3550 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk

- Logitech DeLuxe Tastatur sort, Bulk Midnight Black, PS-2

- Razer Diamondback Precision Gaming Mouse USB, Chameleon

- Microsoft Windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP2 (N09-01175)

Så ble jeg oppmerksom på denne HPen som Datakjeden har på tilbud til 12.495,-

- AMD Athlon X2 4200+

- GeForce 7800 GTX 256 MB

- 2 GB DDR400-minne (4 x 512)

- ATI Radeon Xpress 200-hovedkort (fra MSI)

- Creative X-Fi-lydkort

- 250 GB S-ATA harddisk (7200 rpm)

- 160 GB ekstern harddisk

- DVD-brenner (16x, Lightscribe)

- DVD-ROM-leser

- 9-i-1 kortleser

- Kompositt, S-video og lydinngang i front

- TV- og FM-radiokort (PCI-kort)

- Trådløst nettverkskort (PCI-kort)

- Trådløst tastatur og mus

- 3 års garanti (HP care-pack)

- Windows XP Home

På papiret er vel denne råere, men spørsmålet er om det er mulig å oppgradere Netshop sin for rundt 2.500,' (da blir prisen 12.500,- uten skjerm der også) og få en like bra maskin alt i alt (med tanke på bedre HK, RAM, utbyggingsmuligheter o.s.v.).

Eller bør jeg gå for HPen?

.... eller kanskje noe helt annet?

Takker for alle svar!

Mvh Albatross

EDIT: korreksjon av maskinvareopplysning

Endret av Albatross
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, har du vurdert å bygge noe selv ? evt. få noen du kjenner som kan å bygge til og gjøre det ?

Da vil du få akkurat det du vil ha !

- 2 GB DDR400-minne (4 x 512)

- OCZ 512MB Value Series PC-3200 DDR (2,5-4-4-8) 400Mhz

Begge minne-oppsettene på pc'ene likte jeg ikke... Hva i alle dager skal man med 512 ram på en pc med disse ytelser ?!

Og 4 x 512 er litt dumt å ha i en ny pc :p

Lenke til kommentar

Oops! Netshop PCn har 2 x 512 Mb Ram.... sorry about the leif

Dette kan oppgraderes til 2 x 1024 MB for rundt 1000 kr.

Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å bygge selv, men med de tilbudene der var jeg ikke så sikker på om det lønte seg.... Dessuten her jeg litt for liten kunnskap om hvilke deler som går godt sammen o.s.v. Derfor tenkte jeg at jeg likegodt kunne kline til på den HP'n evt omkonfigurere Netshop sitt tilbud.

Men hvis noen har et godt forslag på et oppsett til rundt 12.000 eks. skjerm så er jeg åpen for det!

Mvh

Albatross

Lenke til kommentar

Har HP'en, og er i utgangspunktet veldig fornøyd. Men, det er et par OBS!'er...

* Kun mulighet til å installere _EN_ HDD til (og ikke ALLE modellene har det, engang, etter det jeg forstod på en bruksanvisning jeg leste)

* sært hovedkort. (s-ata kontroller som ikke støttes av så mange linux-distribusjoner.)

* INGEN ledige pci-spor. (Jeg har tatt ut wi-fi kortet da jeg ikke bruker det.)

* kun 100Mbit nettverk

* det fins fortsatt ikke linux-drivere for det creative X-Fi lydkortet som fulgte med

Men, så lenge du skal kjøre Windows, og ikke har planer om å stappe den full med disker og pci-kort så kan jeg helt klart anbefale den :) (Jeg har en egen boks som jeg bruker til filserver, så diskplass er ikke noe problem for min del. (Bare 100Mbit nettverkskort, derimot, irriterer meg litt...))

Lenke til kommentar

Flere av webshoppene har vel en slags pc-bygger der du setter sammen maskina, og så bygger de den for kr 500ish... :)

Legg merke til at HP PC'en har et nVidia 7800 GTX skjermkort, og et ATI-hovedkort som vel nok er crossfire-ready? Rett meg hvis jeg har feil, men uansett ville jeg neppe valgt kombinasjonen ATI-hovedkort og nVidia-skjermkort :p

Bedre å velge et SLI-kort når man kjører nVidia-skjermkort - da har du i allefall muligheten til å kjøpe et til senere for major upgrade av 3D-ytelse :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar.

Er selv litt skeptisk til manglende plass til ekstra disker, men det holder vel en stund....dessuten er det jo noe som heter eksterne disker også.

Ser ut som om det blir HP på meg da, hvis de fortsatt har flere igjen.

Albatross

Lenke til kommentar

Satte selv opp HP'en til en kompis i Oslo i helga, her er mine erfaringer:

Hardware til 15.000 for 12.500 kroner :-) Og det er sammenlignet med å shoppe rundt.

Støynivået var langt lavere enn forventet.

Ytelsen var forbannet bra (over 8000 i 3Dmark 2005 - slå den du).

Hva ville jeg gjort med den?

- Avinstaller Norton Internet Security, og legg inn annen programvare.

- Last ned siste NVIDIA-drivere til skjermkortet.

Ellers er det liten plass i kabinettet ja, ikke akkurat MAXITOWER. Men siden det er 250GB + 160GB ekstern harddisk, så holder det vel. En kan selvsagt skru ut media bay til eksternharddisken, og kaste denne. Da har en plass til enda en disk.

At alle PCI-sporene var brukt ser jeg ikke på som noe problem, siden jeg ikke har fantasi nok til å tenke ut hvilket kort jeg ellers ville hatt der :-)

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut!!

Likte heller ikke at alle PCI-plassene var tatt, men hvis det formodning skulle melde seg et sinnsykt behov for et eller annet kort, så får jeg heller pælme ut noe.

Albatross

PS: Takk for raske tilbakemeldinger alle sammen. Dere har vært til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Dine ankepunkter plager meg LITT, men ikke så mye, fordi...

- 400 GB holder en stund, i tillegg til den 250 GB eksterne jeg har fra før..

- jeg kjører ikke linux

- i verste fall kan jeg pælme ut et av PCI-kortene.

- 100 Mbit nettverk holder for øyeblikket

... og ja, Norton Antivirus er vel det første som går, hvis ikke det blir de installerte skjermkortdriverne...

Takk for omtanken! Tror detta kan bli bra, jeg:-)

Albatross

Lenke til kommentar

Med programmer som blant annet Rivatuner kan du klokke skjermkortet over de normale hastighetenes, slik at den totale ytelsen i spill blir bittelitt bedre.

Men dette er på eget ansvar, og krever at du vet hva du gjør, maskinen i seg selv skulle være mer enn bra nok fra før av. For de aller fleste er det ikke nødvendig å overklokke skjermkortet der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Legg merke til at HP PC'en har et nVidia 7800 GTX skjermkort, og et ATI-hovedkort som vel nok er crossfire-ready? Rett meg hvis jeg har feil, men uansett ville jeg neppe valgt kombinasjonen ATI-hovedkort og nVidia-skjermkort :p

5196241[/snapback]

Ingen andre som har noe formeninger om hovedkort+skjermkort kombinasjonen? :dontgetit:

Det funker sikkert - men får neppe optimal ytelse med dette, og heller ikke noe SLI.

Lenke til kommentar

5196241[/snapback]

Ingen andre som har noe formeninger om hovedkort+skjermkort kombinasjonen? :dontgetit:

Det funker sikkert - men får neppe optimal ytelse med dette, og heller ikke noe SLI.

5206406[/snapback]

1: Å kjøre nvidia skjermkort på ati hovedkort er ikke noe problem. Funker akkurat like bra som å kjøre nvidia skjermkort på nvidia hovedkort.

2: Som jeg nevnte, så er boksen helt full. Hverken noen slots ledig, eller noen plass til å dytte inn de kortene. mao: Umulig å få bruke både crossfire og sli. Eneste løsning måtte være om du kan finne et annet micro-atx hovedkort som støtter SLI og byttet ut det som fins fra før. Da må du også demontere ramma for den eksterne disken.

Dette er helt klart ikke boksen for de som ønsker å bruke to skjermkort. Boksen er full. Kun plass til en HDD til. That's it.

Men, duverden for en boks man får!! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...