simenss Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Hei simenss Vil først komme med et godt tips til deg, basert på tidligere erfaringer. Lei deg en dedikert server, eventuelt få deg en til housing da det ikke holder med et vanelig webhotell til noe som dette. Da er det også greit å ha med en erfaren Linux administrator på lasset. Mulig jeg kan være interessert i å være med. Har en rekke erfaringer fra tideligere. Du kan eventuelt sende meg en PM eller mail. Du har heller ikke nevnt noe om (X)HTML/CSS. Kanskje greit og ha en til dette også !? Jeg ville også stilt et krav til at alle skal være kjent med obejekt orientert programmering og CVS. Hvis spillet faktisk får en del brukere, må man nok leie en dedikert server. Men frem til den tid har ikke jeg allene økonomiske muligheter til det. Jeg leide en dedikert server for litt siden, og fikser helt fint å administrere den via WHM XHTML/CSS er nå ført opp på listen over kompetansefelt. CVS har jeg selv ingen erfaring med, men etter hva jeg har lest virker det som et nyttig redskap når man er mange om et prosjekt. Noen som kan forklare litt om CVS? Jeg synes dette virker som et morsomt prosjekt. Jeg har også hatt den drømmen.Hovedfeltet mitt er php, og etter min egen erfaring sikkerhet og sikkerhet i forbindelse med databaser. Kan forøvrig nevne at imagemagick kan være kjekt for å endre på bilder/effekter osv, mens gd fortsatt slår imagemagick når det gjelder dynamiske bilder i min mening. OOP er ikke et problem for meg. Sikkerhet er viktig, så du er hjertelig velkommen! ImageMagick har jeg ikke noe erfaring med, men om det er bedre enn GD er det å foretrekke Lenke til kommentar
Peter Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Bruk subversion i stedet for CVS. Jeg har liten erfaring med begge, men subversion skal visstnok være bedre og nyere.(nyere designmessig) Dedikert server er ikke nødvendig før dere har spillet nogenlunde klart. Inntil videre kan nesten hvem som helst kjøre spillet på en lokal maskin. Vi hadde ~500 på en 2mbit shdsl linje, og brukte bare %1 av cpu og %10 linjekapasitet. Sørg for å cache statiske bilder osv Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Bruk subversion i stedet for CVS.Jeg har liten erfaring med begge, men subversion skal visstnok være bedre og nyere.(nyere designmessig) Dedikert server er ikke nødvendig før dere har spillet nogenlunde klart. Inntil videre kan nesten hvem som helst kjøre spillet på en lokal maskin. Vi hadde ~500 på en 2mbit shdsl linje, og brukte bare %1 av cpu og %10 linjekapasitet. Sørg for å cache statiske bilder osv 5200273[/snapback] Takk for gode tips Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Noe sånt har jeg også ønsket å prøve på, men det har aldri blitt til at jeg har prøvd meg på det. Jeg vil gjerne hjelpe, men jeg oppfyller nok ikke alderskravet ditt. Er det noen spesiell grunn til at du setter en aldersgrense? Jeg vil nå si at over nettet må det være koden og samarbeidsviljen som teller. (Jeg skjønner at folk må være moden for ansvar, men det er ikke sånn at alle som driver med PHP i ung alder er scriptkiddies uten noen som helst innsikt). Jeg har ikke noen prosjekter å vise til, da jeg aldri har drevet noe i større skala. Jeg har drevet og sjekket ut en del eksisterende pakker og lure på å skrive min egen ORM (Object relational mapper), det hadde kanskje kunnet samkjøres? Dere kommer til å trenge et lag mellom databasen og selve applikasjonen. Ellers kan jeg jo html/css, det er kanskje en fordel at de som skriver koden som skal til klienten er kjent med PHP. Et tips: bruk SQLite til testing. Finnes ikke noe raskere og enklere alternativ for testing og i små miljøer. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ellers kan jeg jo html/css, det er kanskje en fordel at de som skriver koden som skal til klienten er kjent med PHP. 5200592[/snapback] Ikke nødvendigvis. Har jo template for noe også Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 bare slenger inn at jeg vil være med for å lære mer, så det vil jo si at jeg ikke er perfekt neida, men vet ikke helt hvor kvalifisert jeg er i forhold til noen andre, sannsynligvis er de bedre kvalifisert da jeg ikke har holdt på med php SÅ lenge men uansett hvis det er behov (eller egentlig uansett ) er jeg veldig interessert i å være med! btw går i 2.klasse på videregående, allmenn hvis det har noe å si... (17år, 18 i mars...) Lenke til kommentar
Peter Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Et tips: bruk SQLite til testing. Finnes ikke noe raskere og enklere alternativ for testing og i små miljøer. 5200592[/snapback] SQLite er kun egnet til enkle oppgaver i lokale miljøer. Egentlig anbefaler jeg ikke å bruke sqlite til noe som har med web å gjøre, når du er avhengig av en database. Jeg har brukt sqlite som lokal database til et progra jeg lagde i C++, og det funket kjempebra, men store webapplikasjoner som et spill er veldig avhengige av databasen, da denne er mye av drivkraften bak hele system. Og da anbefaler jeg ikke å bruke sqlite da den nettopp er en lite versjon. SQLite burde brukes der du ikke har tilgang til en av de større databasemotorene (mysql, mssql, oracle, postgresql osv.) Ellers kan jeg jo html/css, det er kanskje en fordel at de som skriver koden som skal til klienten er kjent med PHP. 5200592[/snapback] Ikke nødvendigvis. Har jo template for noe også 5201269[/snapback] Bare påpeke at det er en fordel uansett hvordan du vrir og vender på det, men det er gjennomførbart uten at de har kjennskap til begge deler. Realistisk sett tror jeg dog ikke at det er mange som kan PHP uten å kunne HTML. Endret 24. november 2005 av Nazgul Lenke til kommentar
-=Svin=- Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Har alltid hatt lyst til å lage et spill selv men har aldri satt meg noe inn i PHP/C++. Jeg har drevet og spillt MMORPG/RPG i ca 5år nå (er 16år) så har en del erfaring med karaktrestikk, history o.l. Hadde vært kjempe gøy å være med på dette prosjektet. Hvis det er til noen nytte så har jeg lite, veldig lite, erfaring med HTML men jobber med det hver dag så det kommer seg. Bare si ifra hvis du trenger meg, jeg er villig til å ofre mye tid, pc kommer foran søvn/skole EDIT: glemte å si at mine engelsk kunnskaper ikke er helt på jordet, har lest en del engelsk og skriver engelsk daglig når jeg spiller MMORPG (nei ikke WTF, noob og pwn, men ordentlig engelsk ) Endret 24. november 2005 av -=Svin=- Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Takk for all respons så langt Jeg skal få svart på alle innlegg så fort som mulig. Ueland har nå meldt sin interesse, og vi har diskutert litt av oppbyggingen i spillet. Nedenfor finner du noe av det vi har kommen frem til. Grafisk sett ønsker vi et spill a la Red Alert/Age of Empires, men selvfølgelig ikke av samme omfang Oppsummering av Ueland: Landet er her navngitt Foo Landet Foo har parlamentarsime som styringsform. Det gjennomføres ved at den folkevalgte representantene i "Underhuset" godkjenner lovendringer, endringer av skatte og avgiftsnivå. Det som blir godkjent der går videre til "Overhuset" for endelig godkjenning og gjennomføring. Medlemmene i Overhuset er valgt av Overhusets medlemmer., Alle som er med i styringen får statslønn, samt en mindre pensjon etter avgang. Foo har en egen statsbank som fullt og holdent drives av staten, Alle innbyggerene kan ha et ubegrenset antall kontoer i banken, samt fritt kunne overføre via kontoer, samt til andre kontoer. Dog ikke uten avgift Banken lar deg og ta opp lån til en viss rente mot garanti, vil man ta opp lån uten garanti må det søkes særskilt om. En avdeling av banken er børsen. Her kan brukerene fritt handle aksjer, banken er og representert som et aksjeselskap her hvor 49% av aksjene er tilgjengelige for salg. Alt av salg her er og avgiftspålagt. Grunnen til at det er avgifter på det meste er for at staten skal få inn penger.Disse brukes blant annet til lønninger av de regjerene overhoder, samt pensjon. Det brukes og for å finansiere lån, samt startkapital til nye brukere. Alt av lønn som måtte bli opptjent betales daglig kl 00:01, av dette betales og en skatt på x proent, som en tilbakebetaling på startkapital som staten har gitt brukeren. (samt for å opprettholde det daglige virket av staten) Nye brukere får en viss startkapital, samt automatisk beskyttelse av staten mot slemme folk, når brukeren har blitt sterkere vil vedkommende måtte betale for fortsatt beskyttelse. De som har råd kan og starte egne bedrifter innenfor gitte næringer, som andre brukere kan kjøpe produkter fra, disse bedriftene kan og bli aksjeselskap for å få inn ekstra kapital i bedriften. Alt av produkter som kan selges importeres til landet av staten, og selges til bedrifter via statsbedriftene. Personer kan stifte partier hvis de er mange nok, som kan stille til valg til underhuset. En periode i underhuset varer i 1 måned. Forbehold om skrivefeil Endret 24. november 2005 av simenss Lenke til kommentar
Scix Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Høres ut som en bra plan Lenke til kommentar
Peter Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Blir spennede å se hvordan dere implementerer dette her. Synes det høres ut som et veldig spennende prosjekt, men en ting jeg reagerte på var at man kan kjøpe penger i banken, også kjent som staten. Dette høres jo nesten ut som en bombesikker investering, burde det ikke være noe risiko involvert der også? Som f.eks. "uår" der noe skjer så banken taper penger ? (ikke det at banken taper penger i spillet, men aksjene synker av en eller annen grunn da) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ved lav rente vil jo teoretisk sett flere låne, noe som bør føre til økt aksjekurs, og via versa. Men det er jo selvsagt fint mulig og legge inn svigninger basert på aktivitet i banken. Aksjekurs Markedsverdien på en aksje. Brukes vanligvis om børsnoterte aksjer. Aksjekursen eller markedsverdien varierer med tilbud og etterspørsel. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ved lav rente vil jo teoretisk sett flere låne, noe som bør føre til økt aksjekurs, og via versa. Men det er jo selvsagt fint mulig og legge inn svigninger basert på aktivitet i banken. Aksjekurs Markedsverdien på en aksje. Brukes vanligvis om børsnoterte aksjer. Aksjekursen eller markedsverdien varierer med tilbud og etterspørsel. 5202029[/snapback] Argh, alt jeg skrev ble borte, uansett her er det i korte drag: Trodde det var sånn at dersom 10 stk kjøpte aksjer, så ville aksjen stige med en faktor X og stabilisere seg. Så ville den holde seg der til en solgte en eller flere av sine aksjer igjen? Eller er det sånn at aksjene har en konstant nedgang i verdi, som må veies opp ved stadig flere investeringer? Jeg har liten til null peiling på aksjer. Synes ihvertfall spillet høres veldig omfattende ut, og veldig spennende og morsomt. Etterlyste ikke du phpkodere til ett eller annet for noen måneder siden, Ueland? Situasjonen min er dessverre den samme idag som da, at jeg har et usikkert antall timer hver uke å bruke. En uke kan jeg ha masse tid, mens den neste har jeg null tid. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Et tips: bruk SQLite til testing. Finnes ikke noe raskere og enklere alternativ for testing og i små miljøer. 5200592[/snapback] SQLite er kun egnet til enkle oppgaver i lokale miljøer. Egentlig anbefaler jeg ikke å bruke sqlite til noe som har med web å gjøre, når du er avhengig av en database. Jeg har brukt sqlite som lokal database til et progra jeg lagde i C++, og det funket kjempebra, men store webapplikasjoner som et spill er veldig avhengige av databasen, da denne er mye av drivkraften bak hele system. Og da anbefaler jeg ikke å bruke sqlite da den nettopp er en lite versjon. SQLite burde brukes der du ikke har tilgang til en av de større databasemotorene (mysql, mssql, oracle, postgresql osv.) Jeg sa testing, og da mener jeg prototyping og lokalt eller på en utviklingsserver etterhvert. Det finnes antagelig ikke noen database med en phpdriver som bruker mindre minne. Dessuten er den veldig lett å bruke. Jeg mener ikke at man skal bruke det på en produksjonsserver, men det er simplelthen lettere både i arbeid og minne under utvikling. Dessuten kjører SQLite fint små til mellomstore nettsider, men jeg er enig i at den er uegnet til et nettspill, men ikke i testing. Du vil jo bare se at ting funker, ikke nødvendigvis sette alt ut i livet med en gang? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg sa testing, og da mener jeg prototyping og lokalt eller på en utviklingsserver etterhvert. Det finnes antagelig ikke noen database med en phpdriver som bruker mindre minne. Dessuten er den veldig lett å bruke. Jeg mener ikke at man skal bruke det på en produksjonsserver, men det er simplelthen lettere både i arbeid og minne under utvikling. Dessuten kjører SQLite fint små til mellomstore nettsider, men jeg er enig i at den er uegnet til et nettspill, men ikke i testing. Du vil jo bare se at ting funker, ikke nødvendigvis sette alt ut i livet med en gang? 5202155[/snapback] Dersom du kjører en lokal webserver, kjører du ofte en lokal database i samme slengen. Jeg ser bare ikke helt behovet for å teste på noe du ikke skal bruke uansett, når databasen er så lett tilgjengelig. Dessuten er dette teamarbeid, og da skal antakelig ting ligge sentralt på en server ett eller annet sted, og der har de antakelig en databasemotor tilgjengelig. Dette er uansett bare en personlig mening fra min side, og det er definitivt ikke meningen å trampe noen på tærne. Man bruker det man har tilgjengelig, så får man bare gjøre det beste ut av det. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Trodde det var sånn at dersom 10 stk kjøpte aksjer, så ville aksjen stige med en faktor X og stabilisere seg. Så ville den holde seg der til en solgte en eller flere av sine aksjer igjen? Eller er det sånn at aksjene har en konstant nedgang i verdi, som må veies opp ved stadig flere investeringer?Jeg har liten til null peiling på aksjer. Synes ihvertfall spillet høres veldig omfattende ut, og veldig spennende og morsomt. Etterlyste ikke du phpkodere til ett eller annet for noen måneder siden, Ueland? Situasjonen min er dessverre den samme idag som da, at jeg har et usikkert antall timer hver uke å bruke. En uke kan jeg ha masse tid, mens den neste har jeg null tid. Desverre kjenner jeg ikke alle spillereglene for det, men slik jeg forstår systemet så svinger det basert på aktivitet på børsen ja, men og bedriftens aktivitet spiller inn. Dog i den virkelige verden pga personer selger seg ut når noe negativt skjer og vica versa. Ja det stemmer at jeg er "litt overalt", rett og slett for jeg liker å drive med litt forskjellige ting. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Hørest morro ut... Lagde nettopp ein web basert MMOPRG http://aov.hotserv.dk/ Er passe god i disse områder: • Programmering (PHP - Objektorientert programmering) • Databaser (mySQL) • Photoshop (Mest Paint Shop Pro) • Historie og karakterer (Av og til) • Språk (Hm......må vel bli Engesk det da......) • XHTML/CSS • JavaScript Problemet er at eg blir 16 etter jul..... :'-( BTW: Er dette web-basert eller via ein klient? Endret 24. november 2005 av Zoxc Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Hørest morro ut... Lagde nettopp ein web basert MMOPRG http://aov.hotserv.dk/ Er passe god i disse områder: • Programmering (PHP - Objektorientert programmering) • Databaser (mySQL) • Photoshop (Mest Paint Shop Pro) • Historie og karakterer (Av og til) • Språk (Hm......må vel bli Engesk det da......) • XHTML/CSS • JavaScript Problemet er at blir 16 etter jul..... :'-( 5202307[/snapback] Laget grafikken på siden du linker til helt selv? Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Ja, men øksene er ekte http://zoxc.hotserv.dk er Finere da Endret 24. november 2005 av Zoxc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå