simenss Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) SISTE NYTT OM PROSJEKTET: ---------------------------------------------------------------------------- Oppsummering fra forrige møte: • Det grafiske grensesnittet over landsbyer etc. settes sammen i Flash 8, mens alt annet er xHTML/CSS/JavaScript. Spillet vil derfor kreve at brukeren har installert Macromedia Flash Player 8. • simenss har ansvar for alt som vedrører Flash. Han skal også ta del i PHP programmeringen. • Ueland har hovedansvar for programmeringen, og er også med på å danne historien/karakterer. • Scix er med på programmeringen og generell planlegging. • Spillet skal være på engelsk • Vi skal benytte oss av PHP 5 ---------------------------------------------------------------------------- Da har jeg og Ueland kommet frem til et nytt og forbedret forslag til spillet. Kom gjerne med konstruktiv kritikk! Her går landet under navnet "foo" Geografi Foo deles inn i bank, marked, landsbyer og andre viktige områder. Når brukeren registrerer seg får han/hun utdelt en tomt i valgfri landsby, hvor han/hun kan begynne å bygge bygninger etc. Et kart over Foo vil være det første objektet brukeren blir utdelt etter registrering. Kartet bør plasseres lett tilgjengelig, siden det er dette objektet brukeren må benytte seg av for å bevege seg rundt i Foo. Kartet skal inneholde litt informasjon om hvert område, samt en link/knapp som fører brukeren til det området han/hun ønsker å besøke. Styre og administrasjon Landet har parlamentarisme som styringsform. Det gjennomføres ved at den folkevalgte representantene i "Underhuset" godkjenner lovendringer, endringer av skatte og avgiftsnivå samt oppstarten av nye bedrifter som eies av staten. De sakene som blir godkjent der går videre til "Overhuset" for endelig godkjenning og gjennomføring. Medlemmene i Overhuset er valgt av Overhusets medlemmer., Alle som er med i styringen får statslønn, samt en mindre pensjon etter avgang. Staten vil i enkelte tilfeller starte nye bedrifter innenfor enkelte grupper for å sørge for at eksisterende bedrifter ikke starter med prissamarbeid med hverandre for å presse prisene på f. eks våpen opp. Økonomi / Børs Foo har en egen statsbank som fullt og holdent drives av staten. Alle innbyggerne kan ha et ubegrenset antall kontoer i banken, samt fritt kunne overføre via kontoer, samt til andre kontoer. Dog ikke uten en liten avgift til staten. Banken lar deg og ta opp lån til en viss rente, dog kan man totalt ikke ha mer lån en det som staten/banken har bestemt. En avdeling av banken er børsen. Her kan brukerne fritt handle aksjer, banken er og representert som et aksjeselskap her, hvor 49 % av aksjene er tilgjengelige for salg og 51% eies av staten. Kjøp og salg er avgiftsbelagt. Grunnen til at det er avgifter på det meste er for at staten skal få inn penger. Disse brukes blant annet til lønninger av de regjerende overhoder, samt pensjon. Det brukes og for å finansiere lån, samt startkapital til nye brukere. Alt av lønn som måtte bli opptjent betales daglig kl 00:01, av dette betales og en skatt på x prosent, som en tilbakebetaling på startkapital som Staten har gitt brukeren. (samt for å opprettholde det daglige virket av Staten) Beskyttelse for nye personer Nye brukere får en viss startkapital, samt automatisk beskyttelse av staten mot slemme folk, når brukeren har blitt sterkere vil vedkommende måtte betale for fortsatt beskyttelse. Næringsliv De som har råd kan og starte egne bedrifter innenfor gitte næringer, som andre brukere kan kjøpe produkter fra, disse bedriftene kan og bli aksjeselskap for å få inn ekstra kapital i bedriften. Når man starter en bedrift velger man hva bedriften vil selge, hva bedriften skal hete, samt priser på varene. Varene importeres til landet på ukentlig basis og det må derfor bestilles kvantum av varer slik at bedriftene har noe å selge ut over uken. Politikk Personer kan stifte partier hvis de er mange nok, som kan stille til valg til underhuset. En periode i underhuset varer i 1 måned med mindre en annen lengde blir bestemt. ---------------------------------------------------------------------------- Disse brukerne er nå med på prosjektet: simensss: Prosjektleder, historie og programmering (PHP og ActionScript) Ueland: Historie, hovedansvar for programmering (PHP) og databaser, JavaScript Scix: Programmering (PHP), xHTML/CSS Morits: Programmering (PHP), lyd ---------------------------------------------------------------------------- Allerede første gangen jeg lærte meg print('Hello world'); i PHP, drømte jeg om å en gang kunne utvikle et spill, skrevet i PHP. Det er nå fem år siden, og her om dagen begynte denne tanken igjen å romstere inne i hodet mitt. Det har resultert i litt mindre søvn, og dårlig konsentrasjon ellers, for nå klarer jeg ikke å få tankene bort fra et selvskrevet online nettspill. Jeg er ikke den første her i verden som har kommet med denne ideen, og fordelen med det er at jeg kan lese om andres erfaringer. Jeg har søkt litt her på forumet, og funnet poster om det samme. Men det virker som prosjektene er døde (?). Jeg har i alle fall lyst til å realisere dette, så om du er interessert eller bare litt nysgjerrig, kan du lese videre. Jo flere jo bedre. I et slikt prosjekt trengs det programmerere, designere, lyd- og filmeksperter. Jeg tenker meg en verden bygget i PHP med mySQL-databaser, animasjoner i Flash, og kanskje et og annen film-/lydklipp. Selve historien er egentlig veldig åpen. Istedenfor å lage et spill med en start og en slutt, ønsker jeg et spill der spillerne spiller mot hverandre (noe som heller ikke er veldig nytt). Selv har jeg flere års erfaring med PHP og mySQL. Jeg er langt fra noen guru, men kan en del. I tillegg har jeg gått et halvårlig kurs i Macromedia Flash (ikke ActionScript). I tillegg har jeg jobbet mye med bildebehandling i Photoshop og filmredigering. Jeg har valgt å legge denne tråden i PHP delen av forumet, fordi det er nettopp programmeringen som er den største delen av prosjektet. Kompetanseområder jeg ønsker å ha med (du trenger kun ha kompetanse på et av områdene): • Programmering (PHP - Objektorientert programmering er et krav) • Databaser (mySQL) • Photoshop • Lyd • Film • 3D (Noen 3D-klipp kunne jo vært morsomt) • Historie og karakterer • Språk (rettskriving, et godt språk er viktig, engelsk eller norsk) • XHTML/CSS • JavaScript Det finnes mange felter innenfor PHP. Sikkerhet og bildebehandling er to viktige felter i dette prosjektet. Om du er spesielt god i for eksempel sikkerhet, kan sikkerhet bli din oppgave. Er du flink med GD, kan bildebehandling bli din oppgave osv. Hva som kreves av deg: • Du må være 16 år eller eldre • Du må ha virkelig ha lyst til å være med! • Du må kunne sette av en del timer (ikke så mye nå før jul) Spillet skal ikke koste penger, så det kan derfor ikke garanteres noen profitt om du ønsker å være med. Men om det blir en del brukere, kan jo alltids reklame/SMS-tjenester gi noe. Men i utgangspunktet er dette et non-profit-prosjekt. Så om dette kan være noe for deg, eller du bare har en kommentar, kan du PM meg eller svare her. Konstruktiv kritikk tas imot med glede Endret 14. desember 2005 av simenss Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Simenss, jeg kan hjelpe deg på en måte, og det er å finne historie/karakterer. Jeg er en noob i 3D programmer og PHP, men har laget noen filmer i Flash. Hvis du skal laget internett spill så spørs det om det skal være som WoW (en stor bane/server) eller om det skal være som Battlefield (flere servere og forskjellige baner). Det andre er hvilken tid du vil spillet skal være og om det skal være 2D eller 3D, om verden skal være dynamisk . Hvis du vil ha flere ideer, her er e-post adressen min: "[email protected]" Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Er forsåvidt ganske interessant greie det her. En ting jeg umiddelbart lurer litt på er hva du har tenkt å gjøre med spillere som registerer seg 1mnd etter "de andre". Disse vil jo få en ulempe når det kommer til ressurser i spillet. Er ikke helt bra å være totalt ny og bli angrepet av en ond gigantspiller 10sek etter at man ble registert. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Har ganske lyst å vere med men jeg har ikke nok kompetanse innen PHP og heller ikke nok tid Men jeg kommer til å følge med på dette prosjektet da Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hadde vært gøy det:) Men jeg er 15 år, og har bare drevet med PHP i en halv måned. Beta-testere kunne du vel også trenge;) Lenke til kommentar
Scix Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Har faktisk tenk på det samme selv en stund... Er gjerne med på prosjektet Kan en del PHP og mySQL, men er forsat god venn med manualene Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Simenss, jeg kan hjelpe deg på en måte, og det er å finne historie/karakterer. Jeg er en noob i 3D programmer og PHP, men har laget noen filmer i Flash. Hvis du skal laget internett spill så spørs det om det skal være som WoW (en stor bane/server) eller om det skal være som Battlefield (flere servere og forskjellige baner). Det andre er hvilken tid du vil spillet skal være og om det skal være 2D eller 3D, om verden skal være dynamisk . Hvis du vil ha flere ideer, her er e-post adressen min: "[email protected]" Hei Articfare, og velkommen til forumet! Håper det er greit at jeg svarer her. Om du har noen tidligere Flash-film prosjekter, kan du jo sende en link? Siden spillet i hovedsak skal programmeres i PHP, vil dette bli et såkalt "browser basert spill", altså ikke et 3D/2D spill hvor man beveger seg rundt i en verden med piltastene Er forsåvidt ganske interessant greie det her. En ting jeg umiddelbart lurer litt på er hva du har tenkt å gjøre med spillere som registerer seg 1mnd etter "de andre". Disse vil jo få en ulempe når det kommer til ressurser i spillet. Er ikke helt bra å være totalt ny og bli angrepet av en ond gigantspiller 10sek etter at man ble registert. Det er jo bare en av de mange utfordringene man vil komme over. Men en løsning kan f.eks. å dele opp verdnen i flere seksjoner, der nybegynnere møter nybegynnere etc. I alle fall så langt at de nye spillerne kan samle nok resurser til å overleve Har faktisk tenk på det samme selv en stund... Er gjerne med på prosjektet Kan en del PHP og mySQL, men er forsat god venn med manualene Hva er ditt "hovedfelt"? Sikkerhet, databaser, GD? Beta-testere og oppmerksomhet rundt spillet kan man ikke få nok av, Equerm og luser32 Lenke til kommentar
Scix Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Har faktisk tenk på det samme selv en stund... Er gjerne med på prosjektet Kan en del PHP og mySQL, men er forsat god venn med manualene Hva er ditt "hovedfelt"? Sikkerhet, databaser, GD? Har vel egentlig ikke noe spes hovedfelt. Har drevet litt med alt. Er ikke så god på GD Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Har vel egentlig ikke noe spes hovedfelt. Har drevet litt med alt. Er ikke så god på GD 5196663[/snapback] Har du noen prosjekter å vise til? Endret 23. november 2005 av simenss Lenke til kommentar
Scix Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Dette er det siste jeg har drevet med. Det er en skoleplan, der en bruker kan legge inn timeplan og lekser... Det er nok ikke alt som er perfekt kode der, men det virker Edit: Lagrefunksjonen for databasen virker ikke i IE, men det er pga meta-taggen som skal videre føre deg Edit2: Er vist en del bugs i installasjonen også I koden som lager tabellene i databasen finner du koden "DEFAULT CHARSET=latin1". Hvis du fjerner dette vil det virke. Jeg finner bare feilen i enkelte databaser. Endret 23. november 2005 av Scix Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Dette er det siste jeg har drevet med. Det er en skoleplan, der en bruker kan legge inn timeplan og lekser... Det er nok ikke alt som er perfekt kode der, men det virker 5196717[/snapback] Har ikke prøvd selve scriptet, men koden ser i alle fall fin ut (etter min smak). Legger deg til i listen over interesserte programmerere Lenke til kommentar
Peter Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Ahh, minner... Langt tilbake i tid var jeg faktisk med på å starte et sånt spill. Da gikk vi ut ifra kode laget av en annen. "deto plantearion" tror jeg orignalen ble kalt, mens vi kalte spillet "Vengeance". Tror jeg skrev om 98% av den koden(Jeg var koder, han var alt annet ). På én helg fikk vi 300 nye brukere bare ved å annonsere diskret på IRC. Tror litt av cluet kan være å kjøre korte "runder", like mye som lange "runder". Ikke alle som vil dedisere flere uker i strekk til et online spill. Fant forresten alle sketchene en kompis og jeg lagde for et par år siden(nytt spill). Vi hadde skikkelig orden på saken. Databasetegninger (MS Visio funker bra), Detaljerte planer for alle "bygninger", karakterer osv. Planlegging er helt klart veien til suksess. Ta alltid høyde for at dere må gjøre endringer i koden, og legge til og fjerne ting. Hemmeligheten her er objektorientert programmering. Det er lettere med PHP 5, men kan også gjøres i PHP 4. Overlat så mye arbeid som mulig til databasen, da denne antakelig er raskere enn deres kode(gjelder php generelt). Skulle gjerne ha vært med, men tiden er nok ikke på min side lenger. Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 kult! jeg er veldig interessert, men kommer litt anpå åssen spill det blir osv, jeg har ikke lyst å bruke tid på noe jeg ikke brenner for Sette av flere timer i uken o_O hmm ja går jo greit det, men kan ikke ha så veldig faste tider, og nå er det tentamenskjør så blir lite tid til php... av erfaring og sånt har jeg faktisk laget et helt fungerende tick basert spill, og holdt på med php sånn ca et år elns... Vet ikke helt om jeg vil kalle koden min fin men men den funker jo ihvertfall vil gjerne høre mer om dette spillet ihvertfall... hvis du vil se spillet jeg har lagd så er det en stund siden jeg lagde det, men det ligger her: http://pow.mehepsk.com (må regge deg da) og spillet er ikke aktivt nå, dvs det er oppe og alt fungerer så vidt jeg vet, men det er ingen som spiller detpga jeg tok det ned og har nå bare åpnet det igjen hvis noen ville se:P Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Ahh, minner...Langt tilbake i tid var jeg faktisk med på å starte et sånt spill. Da gikk vi ut ifra kode laget av en annen. "deto plantearion" tror jeg orignalen ble kalt, mens vi kalte spillet "Vengeance". Tror jeg skrev om 98% av den koden(Jeg var koder, han var alt annet ). På én helg fikk vi 300 nye brukere bare ved å annonsere diskret på IRC. Tror litt av cluet kan være å kjøre korte "runder", like mye som lange "runder". Ikke alle som vil dedisere flere uker i strekk til et online spill. Fant forresten alle sketchene en kompis og jeg lagde for et par år siden(nytt spill). Vi hadde skikkelig orden på saken. Databasetegninger (MS Visio funker bra), Detaljerte planer for alle "bygninger", karakterer osv. Planlegging er helt klart veien til suksess. Ta alltid høyde for at dere må gjøre endringer i koden, og legge til og fjerne ting. Hemmeligheten her er objektorientert programmering. Det er lettere med PHP 5, men kan også gjøres i PHP 4. Overlat så mye arbeid som mulig til databasen, da denne antakelig er raskere enn deres kode(gjelder php generelt). Skulle gjerne ha vært med, men tiden er nok ikke på min side lenger. Synd, skulle gjerne hatt deg med Jeg venter ikke å starte ordentlig med prosjektet før etter jul, og da skal det planlegges grunndig! Som du sier, veien til et godt spill ligger i startfasen. kult! jeg er veldig interessert, men kommer litt anpå åssen spill det blir osv, jeg har ikke lyst å bruke tid på noe jeg ikke brenner for Sette av flere timer i uken o_O hmm ja går jo greit det, men kan ikke ha så veldig faste tider, og nå er det tentamenskjør så blir lite tid til php... av erfaring og sånt har jeg faktisk laget et helt fungerende tick basert spill, og holdt på med php sånn ca et år elns... Vet ikke helt om jeg vil kalle koden min fin men men den funker jo ihvertfall vil gjerne høre mer om dette spillet ihvertfall... hvis du vil se spillet jeg har lagd så er det en stund siden jeg lagde det, men det ligger her: http://pow.mehepsk.com (må regge deg da) og spillet er ikke aktivt nå, dvs det er oppe og alt fungerer så vidt jeg vet, men det er ingen som spiller detpga jeg tok det ned og har nå bare åpnet det igjen hvis noen ville se:P Får ikke testet spillet ditt i kveld, men er bra med folk med erfaring! Når på døgnet du ønsker å jobbe er egentlig opp til deg, og jeg har selv tentamner og diverse nå før jul, så jeg trør ikke prosjektet starter før etter jul Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Ikke for å virke pirkete eller noe sånn, men du skreiv at det var VIKTIG at de som skulle være med skreiv godt Norsk/Engelsk. Ikke at jeg er noe dyktig skribent. Å ja. Jeg skriver mange feil. Men siden du mente det var et krav, så kan vel vi forlange at du retter opp i dine feil? EDIT: Men idèen var genial.. Men det blir nok litt for avansert for min del. MVH Sure Thomas - Som har vært alt for masse på jobb de siste ukene. Endret 23. november 2005 av ThOms-N Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Ikke for å virke pirkete eller noe sånn, men du skreiv at det var VIKTIG at de som skulle være med skreiv godt Norsk/Engelsk. Ikke at jeg er noe dyktig skribent. Å ja. Jeg skriver mange feil. Men siden du mente det var et krav, så kan vel vi forlange at du retter opp i dine feil? EDIT: Men idèen var genial.. Men det blir nok litt for avansert for min del. MVH Sure Thomas - Som har vært alt for masse på jobb de siste ukene. 5198822[/snapback] Hehe Altså, under Kompetanseområder jeg ønsker å ha med mener jeg ikke at alle skal ha kompetanse på alle felter. Poenget var nettopp det at jeg trenger en som kan ordne opp i skrivefeil som jeg selv legger igjen Endret 23. november 2005 av simenss Lenke til kommentar
litland Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hadde vært gøy å være med på dette. Jeg mestrer Photoshop ganske bra:yes: , holder på og lære meg Premiere Pro 1,5 og After Effekts. Er ikke akkurat verdensmester i lyd, men jeg kan det også. Eneste problemet er at jeg er litt treig av meg, og kan fort gå lei hvis jeg ikke konsentrerer meg skikkelig. Er foresten 16 år og bor utenfor Bergen. Kan kansje snakke mer om dette på msn, send PM hvis dette virker interresant. mvh Andreas Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hei simenss Vil først komme med et godt tips til deg, basert på tidligere erfaringer. Lei deg en dedikert server, eventuelt få deg en til housing da det ikke holder med et vanelig webhotell til noe som dette. Da er det også greit å ha med en erfaren Linux administrator på lasset. Mulig jeg kan være interessert i å være med. Har en rekke erfaringer fra tideligere. Du kan eventuelt sende meg en PM eller mail. Du har heller ikke nevnt noe om (X)HTML/CSS. Kanskje greit og ha en til dette også !? Jeg ville også stilt et krav til at alle skal være kjent med obejekt orientert programmering og CVS. Lenke til kommentar
emiltayl Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg synes dette virker som et morsomt prosjekt. Jeg har også hatt den drømmen. Hovedfeltet mitt er php, og etter min egen erfaring sikkerhet og sikkerhet i forbindelse med databaser. Kan forøvrig nevne at imagemagick kan være kjekt for å endre på bilder/effekter osv, mens gd fortsatt slår imagemagick når det gjelder dynamiske bilder i min mening. OOP er ikke et problem for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå